Ebben a cikkben utánajárunk, hogy milyen következménye lehet a rossz minőségű linképítésnek, megmutatjuk, hogy hogyan ellenőrizhetjük, hogy kaptunk-e büntetést a linképítés miatt, elmondjuk, hogy hogyan lehet megelőzni a büntetést és, hogy ha esetleg mégsem sikerült a megelőzés, akkor mit tehetünk a helyreállítás érdekében.
Tartalomjegyzék
Járhat-e büntetés a linképítésért?
A linképítés egy olyan SEO (Search Engine Optimization, keresőoptimalizálási) technika, amelynek célja a weboldal láthatóságának növelése a keresőmotorokban. Ez azonban nem jelenti azt, hogy bármilyen módszerrel építhetünk, szerezhetünk linkeket. A Google és más keresőmotorok szigorú irányelveket állítottak fel a linképítésre vonatkozóan, és ha ezeket megsértjük, akkor elméletileg büntetést kaphatunk érte. Azért mondjuk, hogy elméletileg, mert bár korábban (a Pingvin algoritmus frissítés után) tényleg volt rá példa, hogy a manipulatív linképítés büntetéssel járt, manapság ez már egyáltalán nem gyakori.
A Google is így nyilatkozott az ügyben: ,,A Google nagyon keményen dolgozik annak biztosításán, hogy harmadik felek webhelyein végzett műveletek ne befolyásolhassák negatívan a webhelyeket. Bizonyos körülmények között a bejövő linkek hatással lehetnek a Google egy adott oldalról vagy webhelyről alkotott véleményére.”
Ma az a gyakoribb „büntetés” helytelen, manipulatív, spamjellegű linképítés esetén, hogy szimplán nincs hatása a linképítésnek. Nem fogunk a keresőkben fejlődni, előrébb jutni, mert a keresők látják, hogy a linkek spam-ek vagy gyenge minőségűek és egyszerűen nem veszik számításba. Így a linképítésre szánt idő és/vagy pénz egyszerűen ablakon kidobott lesz.
Korábban (2012), még a Pingvin algoritmus következményeként gyakori volt, hogy a nem megfelelő linképítést visszaeséssel büntették, de ez mára szinte példa nélküli, mert rengeteget finomodtak azóta az algoritmusok, így a gyanús linkeket eleve nem veszik figyelembe, számításba, így nincs szükség utólagos büntetésre.
Hogyan ellenőrizzük, hogy kaptunk-e büntetést linképítésért?
Konkrétan, egyértelműen nem lehet bizonyítani, hogy a linképítésért járt volna büntetés, de a legbiztosabb módszer a folyamatos monitorozás. Figyeljük folyamatosan Search Console-ban és/vagy Bing Webmaster Tools-ban az oldalunk fejlődését. Nézzük meg a napi megjelenések és kattintások számát a linképítés előtt és a linképítést követően. Illetve fontos még az egyes algoritmus frissítések dátumát is figyelemmel kísérnünk, hiszen általában ez a valódi oka a visszaesésnek, nem a linképítés. Ha egy algoritmus frissítés követő pár hétben tapasztalunk visszaesést, akkor ez legyen az első gyanúnk.
Hogy kerüljük el a büntetést?
Bár fentebb azt említettük, hogy szinte példa nélküli, hogy a linképítésért büntetés járjon, de az viszont gyakori, hogy a linképítés hatástalan, így ezt is tekinthetjük amolyan büntetésnek. Ebben a fejezetben tanácsokat adunk, hogy elkerüljétek ezt a fajta büntetést.
A link büntetések a spam, alacsony minőségű, irreleváns, természetellenes, ismétlődő vagy egyéb rossz linkek eredményeként jönnek létre a weboldal link profiljában. A Google ezeket a linkeket a webmester minőségi irányelveinek megsértésének tekinti, és kísérletnek a weboldal rangsorolásának manipulálására mesterséges linképítés segítségével.
A legjobb és legkönnyebb módja a link büntetés elkerülésének az, ha folyamatosan figyelemmel kísérjük a linkprofilunkat, és csak tudatosan építünk rá linkeket, melyeknél az elsődleges szempont a minőség.
Milyen egy minőségi link?
- A link forrásának minősége nagyon fontos. Egy link, amely egy magas rangú, megbízható weboldalról származik, több linkerőt ad, mint egy alacsony minőségű vagy kevésbé ismert weboldalról származó link.
- A link szövege, vagyis az a szöveg, amire a látogatók rákattintanak, szintén fontos szerepet játszik a SEO-ban. A link szövegének tartalmaznia kell a weboldalad kulcsszavait, de kerülni kell a túlzott optimalizálást, mert ez negatívan befolyásolhatja a weboldalad rangsorolását. Azaz a legjobb az, amikor a horgonyszövegek egy része tartalmazza a kulcsszót, egy része pedig nem. Amikor nem tartalmazza a kulcsszót, akkor írjuk a domain/cég/weboldal nevét, vagy kattintásra ösztönző kifejezéseket, például: ide kattintva, itt, kattints ide, még több stb.
- A keresőmotorok előnyben részesítik a természetes módon szerzett vagy természetesnek tűnő linkeket. Ez azt jelenti, hogy a linkeknek organikusan, a tartalom minőségéből adódóan kell(ene) keletkezniük. Itt fontos megjegyezni, hogy természetesen módon nagyon nehéz linkeket szerezni, egy induló weboldalnak, vagy nem egyedi, innovatív terméket áruló webshopnak szinte lehetetlen is. Amikor már országosan ismert egy cég, weboldal, akkor természetesen tudnak természetes módon linkeket szerezni, de egy induló weboldalnak, vállalkozásnak nagyon nehéz. Így ilyenkor is érdemes a linképítéshez, linkvásárláshoz fordulni, csak törekedni kell arra, hogy az természetesnek hasson, azaz, ha a weboldalra az elmúlt egy évben 0 link épült, akkor ne vásároljunk 100 linket egyik napról a másikra, mert az felettébb gyanús. Ha szeretnél linkeket vásárolni úgy, hogy megmaradjon a természetes jellege, akkor irány a főoldalunk.
- A bejövő linkeknek változatos forrásokból kell származniuk, beleértve a blogokat, hírportálokat, fórumokat stb. Illetve nagyon fontos, hogy a linkek különböző oldalakról származzanak, minél több különböző forrásból hivatkoznak ránk, annál hitelesebbek leszünk a keresők szemében. Ez a diverzitás pozitívan befolyásolja a weboldal rangsorolását.
- A linknek relevánsnak kell lennie a tartalommal, amibe be van ágyazva. Például, ha egy weboldal a kutyák gondozásával vagy horoszkópokkal foglalkozik, akkor a linknek is ehhez a témához kell kapcsolódnia. Így lehet, hogy egy gyengébbnek mondható oldal (kevesebb látogató, kisebb DA/DR/TF értékek) többet ér számunkra, csak azért, mert releváns a mi oldalunkra nézve, mint egy nagyobb, de tartalomban hozzánk nem illeszkedő oldal.
- Az oldal mutatói is sokat tudnak számítani, de itt inkább több mérőszámot együttesen érdemes figyelni, mint sem külön-külön. Az egyik ilyen legfontosabb mérőszám a forgalom, a látogatottság. Ehhez még érdemes hozzávenni a DA értéket, amely egy oldal erősségét próbálja megbecsülni. A Domain Authority-nál (DA) minél magasabb az érték, annál erősebbnek tekinthető az oldal. Hasonló mérőszámok a DR és a TF is, ezeknél is a magasabb érték jobbnak mondható. Amire még érdemes ránézni, az a Spam Score, törekedjünk rá, hogy az oldal, amely ránk mutató linket helyez el az oldalán, minél kisebb Spam Score értékkel rendelkezzen. Linkmarketing (linképítés más szóval) során lesznek olyan oldalak, amelyeknél erősebb lesz a forgalom, de kisebb a DA, lesznek olyanok, ahol erősebb a DA, de magasabb a Spam Score, arra kell törekedni, hogy ezen értékek figyelembe vételével próbáljuk meg a lehető legértékesebb linkeket kiválasztani az oldalunk számára.
A rossz minőségű linkek lerontják a linkprofilunkat és egyáltalán nem erősítik a weboldalt, de mi számít rossz linknek? Igazából minden olyan link, amely nem releváns ránk nézve vagy nem minőségi oldalról érkezik. Illetve kerüljük a linkspam-ek építését is, azzal az oldalunk nem fog erősödni, ha mindenhova berakjuk a weboldalunk linkjét, próbáljunk értékes linkeket szerezni például partnerek, vagy a témánkba illő oldalakról.
Ezenfelül figyeljünk nagyon oda a horgonyszövegek kialakítására, ha lehet akkor ne ragaszkodjunk mindig minden esetben a 100%-os kulcsszóegyezésre, mert az felettébb gyanús, itt is törekedjünk a természetességre.
Mit tegyünk, ha büntetve lett az oldalunk?
Bár a konkrét forgalom csökkenéssel járó büntetés ritka, mint a fehér holló, ám olykor még is megesik. De ilyenkor sem kell pánikba esnünk. Valójában két dolgot tehetünk:
- Eltávolítjuk a spam linkeket.
- Minőségi linkeket szerzünk.
A második lépésről beszéltünk az előző fejezetben, hogy mi számít minőségi linknek, a legfontosabb, hogy megpróbáljunk minél több a weboldalunkra mutató minőségi linket szerezni.
Az első lépés sem sokkal bonyolultabb, ehhez egy úgy nevezett „disavow” fájlt kell benyújtanunk a Google-nek. A disavow fájl egy tiltó lista, mely tartalmazza azokat a linkeket, amelyeket szeretnénk, ha a Google nem venne figyelembe.
Ám ennek az eszköznek a használata csak nagyon indokolt esetekben ajánlott, még a Google is felhívja a figyelmet rá, hogy csak akkor adjuk be a tiltási kérelmet, ha:
- jelentős számú spam jellegű, mesterséges, vagy gyenge minőségű link mutat a webhelyünkre;
ÉS - a linkek kézi műveletet okoztak, vagy valószínűleg kézi műveletet okoznak majd a webhelyen.
Ha mégis arra adnánk a fejünket, hogy disavow fájlt adjunk be a Google számára, akkor először is azonosítanunk kell a nem megfelelő URL-eket. Ehhez általában valamilyen SEO eszköz használata ajánlott, ám ezek sem tudnak 100%-ban biztos információt nyújtani, csak véleményezni az egyes linkek minőségét. Bármelyik nagyobb SEO szoftver használható: Ahrefs, Moz, Semrush, SEO SpyGlass stb.
Ha megvan a listánk a nem megfelelő minőségű linkekről, akkor jöhet a disavow fájl elkészítése.
- Hozzunk létre egy szöveges fájlt, .txt kiterjesztéssel.
- Adjuk hozzá soronként a kitiltandó URL-eket vagy domain-eket.
- Az URL-ek maximum 2048 karakterből állhatnak.
- A fájl maximum 100.000 soros lehet, vagy maximum 2 MB méretű.
- Tehetünk bele megjegyzéseket is a „#” karakterrel, de a Google figyelmen kívül hagyja ezeket.
# Oldal visszautasítása
https://example.com/blog-1
# Domain visszautasítása
domain:example.com
A lista elkészítését követően töltsük fel a Google Search Console erre kijelölt oldalán keresztül. Ha a feltöltést követően esetleg meggondolnánk magunkat, akkor ugyanezen az oldalon eltávolíthatjuk a fájlt a Google rendszeréből.
Megjegyzés: A disavow fájl leadása nem oldja meg a problémát azonnal, hetekbe, hónapokba telhet mire hatása lesz, és nagyon fontos, hogy ezzel párhuzamosan valódi, minőségi linképítés is történjen, hogy az oldal erősödni tudjon.