Linképítés alapok kezdőknek: Útmutató lépésről-lépésre & Tippek (Keresőoptimalizálás/SEO tanfolyam)

Linképítés alapok kezdőknek: Útmutató lépésről-lépésre & Tippek (Keresőoptimalizálás/SEO tanfolyam 20 fejezettel)

Elkészítettük az egyik legátfogóbb linképítéssel foglalkozó cikket, amely megtanítja az alapokat a kezdőknek, és segít elmélyíteni a tudást a haladóbbaknak. Bemutatjuk lépésről-lépésre a linképítést, tippeket adunk a megfelelő linkek kereséséhez, hogy fejlődj a keresőoptimalizálásban/SEO-ban.

Mi az a keresőoptimalizálás?

A keresőoptimalizálás (angolul: Search Engine Optimization, röviden SEO) egy olyan folyamat, amelynek célja, hogy egy weboldalt a keresőmotorok (például a Google, Bing) számára optimalizálja, hogy az jobb helyezést érjen el a számára fontos kulcsszavakra a keresési eredmények között. A keresőoptimalizálásnak több fontos aspektusa van, és számos tényezőt kell figyelembe venni annak érdekében, hogy a weboldal jobb helyezéseket érjen el a keresőben, illetve, hogy ezáltal több látogatót hozzon az oldalra.

A keresőoptimalizálásnak három fő területe van:

  • Technikai SEO: A weboldal technikai hátterével foglalkozik, ide tartozik például a weboldal felépítése vagy gyorsasága.
  • Onsite/Onpage SEO: A weboldalon elvégezhető módosításokkal foglalkozik, például ide tartozik a cikkek, kategóriák minőségének, tartalmának optimalizálása.
  • Offsite/Offpage SEO: A weboldalon kívül eső tevékenységek tartoznak ide, elsősorban a linképítésre érdemes gondolni.

Bár mind a három szakterület fontos, de általában linképítés nélkül nem lehet érdemi eredményeket elérni, még akkor sem, ha az onsite (és technikai) SEO rendben van.

Mi az a linképítés?

A linképítés a keresőoptimalizálás (SEO) egyik legfontosabb aspektusa. A linképítés célja, hogy értékes és minőségi linkeket szerezzünk, melyek a weboldalunkra mutatnak. Miért van szükségünk ránk mutató linkekre? Mert a keresőmotorok úgy működnek, hogy figyelik a weboldalakra mutató linkeket. Azaz, ha a Google vagy a Bing (de beszélhetnénk akár a Yandex-ről vagy a DuckDuckGo-ról is) azt látja, hogy minőségi, valódi oldalak hivatkoznak ránk, akkor úgy fogja gondolni, hogy a mi weboldalunk megbízható, így előrébb helyezi a keresési találatok között.

Szóval a linképítés egy olyan tevékenység, amely során a weboldalunkra mutató linkeket, hivatkozásokat szerzünk.

Miért fontos a linképítés?

Az elsődleges és legfontosabb ok, amiért a linképítés elhanyagolhatatlan, az a keresőmotorokra való optimalizálás. A keresőmotorok, mint például a Google, komplex algoritmusokat használnak a weboldalak rangsorolásához a keresési eredmények között. Ezen algoritmusok egyik kulcsfontosságú eleme a bejövő linkek, vagy más néven backlink-ek, külső linkek száma és minősége. Minél több minőségi backlink mutat egy weboldalra, annál jobb helyet foglal el az adott weboldal a keresési eredmények között. Persze abban az esetben, ha más hátráltató tényező nincs, azaz rendben van az onsite SEO és a tartalmaink is megfelelőek. De azt elmondhatjuk, hogy teljesen azonos feltételek mellett, az az oldal fog jobban szerepelni a keresőben, amelyre több jobb minőségű link mutat.

Az előző bekezdésben említett ok következménye a weboldal láthatóságának növekedése, hiszen a jobb helyezések elérése magával hozza a láthatóság javulását is. A weboldalra mutató linkek növelik a weboldal láthatóságát a keresőkben, azaz többször fognak egyes keresésekre megjelenni, így ennek következtében több látogató kerül az oldalra. A gondolatmenetet folytatva, a több látogató több érdeklődőt/vásárlót/olvasót eredményezhet. Szóval a linképítés célja nagyobb forgalom weboldalra való terelése a keresőkből.

További előnye a linképítésnek, a márkaismertség növelése. Ha egy nagyobb oldalon jelensz meg linképítés formájában, akkor azt átvehetik kisebb oldalak is, így ha a linképítés célja a márkaismertség növelése, akkor ez a megoldás duplán hasznos lehet. Hiszen egyszerre építheted a weboldalad linkprofilját, növelheted a forgalmad és ismertségét. Ez különösen fontos a versenyképes online piacon, ahol a márkák közötti verseny folyamatosan növekszik.

Végül, de nem utolsósorban, a linképítés segít a hitelesség növelésében. A weboldalra mutató minőségi linkek növelik a weboldal hitelességét a látogatók és a keresőmotorok szemében egyaránt. Gondoljunk bele, hogy ha azt látjuk egy általunk elismert portálon, hogy egy szolgáltatást vagy terméket ajánlanak, akkor mi is szívesebben szavazunk bizalmat neki. Ez különösen fontos a bizalom építésében, ami elengedhetetlen a hosszú távú siker érdekében. Ugyanígy működnek a keresők is, minél több minőségi portálon látnak ránk mutató hivatkozásokat, annál hitelesebbnek tekintik majd az oldalunkat.

Összefoglalva, a linképítés lényege, hogy növelje a weboldal láthatóságát, hitelességét, helyezéseit a keresőben, forgalmát és márkaismertségét, ami mind hozzájárul a weboldal sikeréhez. Ezért nagyon fontos, hogy időt és erőfeszítést fektess a linképítésbe.

A képek kattintásra nagyobbodnak.

A fenti képeken linképítési eredményeket láthatsz, van akikkel az első perctől kezdve együtt dolgoztunk, és voltak olyanok is, akiknél egy stagnáló forgalmat sikerült felskálázni. Kattints egy képre, hogy nagyobban lásd. (Persze a linképítésben nincs garancia az eredményekre, mert számos külső tényező van, amely befolyásolhatja a te sikerességed, mint például a keresők algoritmusfrissítései és a konkurenciák tevékenységei, de ha a linképítés jól van megoldva, és az adott oldal is minőségi, akkor igazán szép eredményeket lehet elérni.)

Fontos gyorsan tisztáznunk a külső link fogalmát is, mert később még a belső link is szóba kerül, így jó ha el tudjuk különíteni a két dolgot. A külső link, back link, bejövő link, sőt még a hivatkozás is általában ugyanarra a linkre értendő.

A külső link kifejezés olyan hivatkozásra utal, amely egy weboldalról egy másik, különböző domainen található weboldalra mutat. Ezek a linkek általában a weboldalak közötti kapcsolatokat teremtik meg, és lehetővé teszik a felhasználók számára, hogy könnyedén navigáljanak az interneten.

A külső linkek nagyon fontosak a weboldalak számára több okból is. Először is, a külső linkek segítenek a hivatkozott weboldal relevanciájának és hitelességének növelésében. Ha egy megbízható, hiteles weboldal hivatkozik egy másik weboldalra, akkor mind a felhasználók, mind a keresőmotorok azt fogják látni, hogy ha ez a hiteles forrás hivatkozik erre a kevésbé ismert forrásra, akkor az biztosan érdekes és hasznos lehet számomra is. Ebből adódik az, hogy minél több erős és hiteles forrás hivatkozik egy kevésbé ismert oldalra, a keresőmotorok annál jobban felértékelik a hivatkozott oldalt is.

Tehát a külső linkek segítenek a keresőmotoroknak a weboldalak közötti kapcsolatok megértésében, ami hozzájárul a keresőmotorok rangsorolásához. A keresőmotorok figyelembe veszik a weboldalak közötti linkek számát és minőségét a rangsorolás meghatározásakor.

A keresőmotorok azt értékelik, ha ránk mutatnak külső linkek, míg a felhasználók azt, hogy ha mi mutatunk más weboldalakra külső linkek segítségével, mert ez növeli felhasználói élményt, hiszen lehetővé teszi a felhasználó számára, hogy könnyedén hozzáférjen további, releváns információkhoz.

Linképítés lépésről-lépésre

Nagyon gyorsan és egyszerűen leírjuk, hogy hogyan néz ki egy linképítési kampány, ha magadnak végzed és ha szakértővel végezteted. Ebben a fejezetben nem részletezzük túl a dolgot, mert a későbbi fejezetekben minden lépés részletesen ki lesz fejtve.

Linképítés lépései, ha magadnak végzed:

  1. Linképítésre alkalmas oldalak keresése: Ilyenkor nagyon fontos figyelembe venni a relevanciát, a SEO mutatókat és a weboldal forgalmát.
  2. Kapcsolatfelvétel a weboldalak üzemeltetőivel: Ha megvan, hogy milyen oldalakon szeretnénk linket elhelyezni, akkor fel kell vennünk az oldal tulajdonosával a kapcsolatot, majd megbeszélni vele, hogy milyen körülmények mellett hajlandó ránk mutató linket kihelyezni az oldalára. Ezért kérhet pénzt vagy viszontlinket a te oldaladról.
  3. Cikkírás: A linképítés leggyakoribb/leghasznosabb módja, hogy egy minőségi cikkbe kerül a weboldalra mutató link. Ezt a cikket általában neked kell megírnod. Fontos, hogy a cikk releváns legyen mind a te, mind a partner oldalára nézve, ezentúl fontos, hogy ne készíts túl rövid cikket, törekedj a minőségre.
  4. Link elhelyezése a cikkben: Az elkészült cikkben el kell helyezned egy a weboldaladra mutató linket. Ez mutathat a főoldaladra, egy termékedre, vagy egy blogcikkedre, fontos, hogy arra mutasson, amelyik oldal erősíteni szeretnéd. A linkeknek van egy látható szövegük, amire a felhasználó kattinthat, ezt horgonyszövegnek írjuk, ide a linkelendő oldal tartalmát kell írnunk, de úgy, hogy az illeszkedjen a szövegbe. Például, ha kutyaházakat árulunk, akkor egy ilyen mondatba nyugodtan rá tehetjük a kutyaházak kulcsszóra a linket: A >>kutyaházak<< rendkívül komoly védelmet nyújtanak a kistestű, udvaron élő állatok számára a téli hidegben.
  5. Link kihelyezése az oldalra: Ha megvan a cikk, akkor igazából nem maradt más, mint eljuttatni a partnernek, ahová a cikk kikerül, majd ellenőrizni, hogy minden rendben ment-e.

Mivel másabb a linképítés, ha egy linképítő végzi? Igazából minden lépés megmarad, csak leveszik a válladról ezt a tehert, azaz nem neked kell weboldalak után kutakodni és cikket írni, mert a cég megteszi helyetted. (Mi mindent helyetted intézzük, kattints ide a részletekért.)

Linképítés lépésről-lépésre, ha egy linképítő végzi:

  1. Te leadod a rendelést, melyet a linképítő feldolgoz.
  2. Te határozod meg az erősíteni kívánt kulcsszavakat és URL-eket.
  3. A linképítő weboldalakat keres.
  4. A linképítő cikket ír.
  5. A linképítő linket helyez el a cikkben.
  6. A linképítő kihelyezteti a cikket.
  7. A linképítő jelentést küld az elvégzett munkáról neked.

Ígértük, hogy lesz szó a belső linkekről, itt is van. Erre azért fontos kitérni, mert a belső linkelésnek is fontos szerepe van a SEO-ban, de mégis más, mint a linképítés. Ebben a fejezetben ezt tisztázzuk.

Az internal link vagy belső link egy olyan hivatkozás a weboldalon belül, amely az egyik oldalt vagy oldalrészletet kapcsolja össze egy másikkal. A hangsúly a „weboldalon belül” részen van, hiszen a belső linkek ugyanazon oldalra mutatnak, mint ahonnan kiindulnak.

Íme egy példa, hogy egyszerűbb legyen megérteni: ha én most a linkcsomag.hu weboldalról meglinkelek egy linkcsomag.hu-n lévő bármilyen oldalt, akkor az belső linknek minősül. Azonban, ha a linkcsomag.hu-ról egy másik oldalon lévő tartalmat (például youtube.com) linkelek meg, akkor azt már nem nevezhetjük belső linknek, hiszen a linkelő és linkelt oldal nem ugyanaz. Ha a kiinduló és cél oldal különbözik, akkor külső vagy kimenő linkekről beszélünk.

A belső linkek fontos szerepet játszanak a SEO-ban és a weboldalstruktúrában. A belső linkek segítenek a keresőmotoroknak megérteni a weboldalak struktúráját és azt, hogy melyik tartalom mennyire releváns, illetve fontos az oldal egésze szempontjából. Magyarul nyugodtan linkeljünk a saját tartalmainkra, azaz, ha írunk egy cikket az év legjobb férfi papucsairól, akkor a cikkből bátran linkeljük meg a kategóriaoldalt és a legnépszerűbb férfi papucsainkat is-

Vannak-e veszélyei a linképítésnek? Járhat-e érte büntetés?

A linképítés célja, hogy minél több, jó minőségű linket szerezzünk az oldalunk számára, azonban ez nem azt jelenti, hogy bármilyen módszerrel szerezhetünk linkeket. A Google és más keresőmotorok szigorú irányelveket állítottak fel a linképítésre vonatkozóan, és ha ezeket megsértjük, akkor elméletileg büntetést is kaphatunk érte. Azért mondjuk, hogy elméletileg, mert bár korábban (Pingvin algoritmus) tényleg volt rá példa, hogy a manipulatív linképítés büntetéssel járt, manapság ez már egyáltalán nem gyakori.

Korábban (2012), még a Pingvin algoritmus következményeként gyakori volt, hogy a nem megfelelő linképítést visszaeséssel büntették, de ez mára szinte példa nélküli, mert rengeteget finomodtak azóta az algoritmusok, így a gyanús linkeket eleve nem veszik figyelembe, számításba, így nincs szükség utólagos büntetésre.

Google így nyilatkozott az ügyben: ,,A Google nagyon keményen dolgozik annak biztosításán, hogy harmadik felek webhelyein végzett műveletek ne befolyásolhassák negatívan a webhelyeket. Bizonyos körülmények között a bejövő linkek hatással lehetnek a Google egy adott oldalról vagy webhelyről alkotott véleményére.”

Ami azt jelenti, hogy a Google megpróbálja szűrni a rossz minőségű linkeket és figyelmen kívül hagyni őket, melyet nagyon jól is csinál, de olykor még is figyelembe veheti azokat. Ám – mint mondtuk – ez nagyon ritka. Ugyanez igaz a többi keresőre is.

Ma az a gyakoribb „büntetés” helytelen, manipulatív, spamjellegű linképítés esetén, hogy szimplán nincs hatása a linképítésnek. Nem fogunk a keresőkben előrébb jutni, mert a keresők pontosan látják, hogy a linkek spam-ek vagy gyenge minőségűek és egyszerűen nem veszik figyelembe őket. Így a linképítésre szánt idő és/vagy pénz egyszerűen ablakon kidobott lesz.

Attól függetlenül, hogy a linképítésnél minimális az esélye, hogy manuális büntetést kapjunk, amely hátrasorolással jár, még érdemes óvatosnak lennünk, mert a rossz minőségű linkek nem hoznak eredményt, így elfecsérelt időt és pénzt eredményeznek csak.

Hogy mi számít rossz linknek?

  • gyenge minőségű weboldalról érkező linkek, melyeknek nincs valós forgalmuk vagy gyengék a SEO értékeik
  • PBN linkek, linkfarmokról érkező linkek
  • nagyon sok, nagyon nagy mennyiségű fórum link, melyek spamszerűek
  • spam linkek, feltört oldalakról származó linkek
  • nagyon sok, nagy mennyiségű lábléc, oldalsáv link
  • nem releváns linkek

De igazából nem is az a fontos, hogy mi számít rossz minőségű linknek, hanem az, hogy mi számít jónak. Ha megtudjuk állapítani, hogy az adott link értékes-e számunkra, akkor nem kell félnünk büntetéstől vagy hatástalanságtól.

Linképítéshez használható mutatók

Ahhoz, hogy megtudjuk állapítani, hogy mi számít jó linknek, tisztában kell lennünk pár SEO fogalommal, amelyeket hasznosíthatunk a linképítés során.

SEO szakértők körében közkedvelt azt puffogtatni, hogy semmit sem érnek a keresőoptimalizálási mutatók, de ha kicsit jobban kifejtik a véleményüket, akkor általában a szkeptikusabbak is elismerik, hogy a SEO mutatóknak együtt értelmezve igen is van hasznuk.

Miért mondják azt, hogy semmit sem érnek ezek a mutatók? Elsősorban azért, mert ezek a mutatók csak becslések, egyiket sem használja a Google. A keresőmotoroknak megvan a saját mérési módszerük, amelyekkel megítélik, hogy egy weboldal mennyire hasznos, releváns egy adott találatra, és hogy mennyire erős maga az oldal önmagában, de ezek a mutatók, mérések nem nyilvánosak.

Ezek a SEO szoftverek által kínált mérőszámok, amelyeket a keresőoptimalizálók használnak, megpróbálják megbecsülni, hogy hogyan gondolkodhat a Google vagy a Bing. De pontosan nem tudhatják, hogy ezek a keresőmotorok milyen szignálokat használnak fel a weboldalak elemzése során. Ebből egyenes ágon következik, hogy vannak olyan mérőszámok, amelyek közelebb járhatnak a valósághoz és vannak olyanok, amelyek távolabb.

Ezért mondják a SEO szakértők, hogy önmagában egyetlen egy SEO mutatót, mérőszámot sem éri meg figyelembe venni. Ez azt jelenti, hogy egyedül nem érdemes a DA, PA vagy egyéb értékekre hagyatkozni. Ha egy weboldalnak önmagában csak a DA értéke magas, de emellé nem társul forgalom, relevancia, alacsony Spam Score és egyéb pozitív mérőszámok, akkor az még semmit sem ér. Ugyanígy igaz az is, hogy attól, hogy egy weboldalnak nincs magas Spam Score-ja, az még nem jelenti azt, hogy arról az oldalról megéri linket szerezni, hiszen lehet, hogy nincs forgalma vagy nem releváns számunkra.

Ezeket a mutatókat, mérőszámokat leginkább egyszerre érdemes figyelni. Illetve a mérőszámok mellé nagyon fontos még két tényezőt figyelembe vennünk egy linképítés során. Az egyik legfontosabb a relevancia, próbáljunk meg többnyire releváns oldalakról linkeket szerezni. Ha egy weboldal releváns számunkra, azaz hasonló témában alkot, mint mi, akkor is megéri linket szereznünk róla, ha egyéb SEO mutatói nem túl erősek. Hiszen kinek hinné el a Google jobban, hogy te értesz a kutyaházakhoz: egy kutyamenhelynek vagy egy gázszerelőnek?

A relevancia mellett nagyon fontos még a valós forgalom, azaz érdemes olyan weboldalakról linkeket szereznünk, amelyeknek forgalmuk is van, nem csak magas DA értékük.

Szóval, ha linképítésre adnánk a fejünket, akkor együttesen nézzük a relevanciát, a forgalmat, a DA, DR értéket, a Spam Score-t és egyéb releváns mutatókat is.

A legfontosabb fogalmak/mérőszámok a linképítésben:

  • Forgalom: A forgalom az egyik legfontosabb mérőszám a SEO-ban, azt mutatja meg, hogy egy adott weboldalnak mekkora a látogatottsága. A forgalom forrása lehet organikus (azaz a keresőmotorok találati oldalairól érkező), fizetett (hirdetésekből származó), közvetlen (amikor a felhasználók közvetlenül beírják a weboldal URL-jét), közösségi (közösségi média platformokról érkező), hivatkozó (más weboldalakról érkező linkek által generált) vagy egyéb.
  • Relevancia: A relevancia nem konkrétan egy mutató, de a linképítésnél a legfontosabb összetevő. Azaz, ha egy weboldalnak gyengébbek a SEO mutatói, de a tartalma releváns ránk nézve, akkor hasznos linket tud adni. De mit jelent maga a relevancia? Egy weboldal akkor lesz releváns ránk nézve, ha ugyanabban, vagy hasonló témában készít tartalmakat.
  • Domain Authority (DA): Domain Authority (DA) egy SEO rangsorolási pontszám, amelyet a Moz fejlesztett ki, és megpróbálja a weboldal egészének erősségét megbecsülni. A Domain Authority pontszámok 1-től 100-ig terjednek egy logaritmikus skálán, ahol a magasabb pontszámok erősebb weboldalt jelentenek. A linképítésben ezt a mutatót használják a leggyakrabban.
  • Page Authority (PA):Page Authority (PA) mérőszámot szintén a Moz fejlesztette ki, melynek célja, hogy nem a weboldal egészét, hanem egy adott aloldal értékét becsülje meg. A Page Authority pontszámok szintén 1-től 100-ig terjednek, ahol a magasabb pontszámok erősebb aloldalt jelentenek, illetve ez a mérőszám is logaritmikus skálán mozog, azaz ezen mutató esetében is sokkal könnyebb alacsony értékről fejlődést elérni, mint magasabb értékről.
  • Trust Flow (TF): Trust Flow (TF) egy SEO mutatószám, amelyet a Majestic fejlesztett ki. A Trust Flow a weboldalra mutató linkek minőségét becsüli meg. A minőségi linkek olyan weboldalakról származnak, amelyek maguk is sok minőségi linkkel rendelkeznek. A Trust Flow tehát a “megbízhatóság” mértékét méri. Minél magasabb egy oldal Trust Flow értéke, annál megbízhatóbbnak tekinthető a keresőmotorok szemében. Ezáltal nagyobb eséllyel rangsorolódik jobban a keresési eredmények között. A Trust Flow értéke 0-tól 100-ig terjed, ahol a magasabb érték jobb minőséget jelent.
  • Citation Flow (CF): A Citation Flow (CF) mutatószámot is a Majestic fejlesztette ki, mely a weboldalra mutató linkek mennyiségét tükrözi, függetlenül attól, hogy ezek a linkek milyen minőségűek. A Citation Flow értéke 0-tól 100-ig terjed, ahol a magasabb érték több linket jelent. Azonban fontos megjegyezni, hogy a magas Citation Flow érték önmagában nem feltétlenül jelent jobb rangsorolást a keresőmotorokban, mivel a keresőmotorok nem csak a linkek mennyiségét, hanem minőségét is figyelembe veszik.
  • Domain Rating (DR): DR, azaz Domain Rating mutatót az Ahrefs készítette, mely egy weboldal linkprofiljának erősségét próbálja megítélni egy 0-tól 100-ig terjedő skálán, ahol a felső véglet számít jobbnak. A DR pontos képlete nem nyilvános, de a következő tényezők befolyásolják a DR-t az Ahrefs elmondása szerint:
    • A backlinkek mennyisége.
    • A backlinkek DR értéke. (Azaz, ha egy erősebb DR értékű oldalról kapunk linket, akkor az jobban erősíti a mi DR értékünket.)
    • A hivatkozó domain által hivatkozott weboldalak száma. Minél több weboldalra hivatkozik a hivatkozó domain, annál kevesebb DR-t kap minden egyes hivatkozott weboldal.
    • A nofollow linkek nem erősítik a DR értéket.
  • URL Rating (UR): Az URL Rating (UR) szintén az Ahrefs által fejlesztett SEO mérőszám, mely szintén egy 0 és 100 közötti skálán mozog. Pár információ az UR mutatóról:
    • Az UR egy oldalszintű mutató, míg a DR egy domain-szintű mutató.
    • A skála logaritmikus.
    • Mind a belső, mind a külső linkek számításba kerülnek.
    • Tiszteletben tartják a nofollow attribútumot
    • Képes lehet a manipulatív linkek felismerésére.
    • Ugyanazt az eredményt adja az URL HTTP és HTTPS változatára.
  • Spam Score: A Spam Score a Moz fejlesztése, mely azt hivatott megmutatni, hogy egy weboldal mekkora mértékben tekinthető spamnek. A Spam Score egy gépi tanulási modellen alapul, amely 27 jellemzőt azonosított a több millió betiltott vagy büntetett webhely között, és ezeket a jellemzőket figyeli a vizsgálandó oldalak esetében is. Íme a Moz álláspontja a Spam Score értékével kapcsolatban:
    • Az 1%-30% közötti pontszám alacsony Spam Score-nak számít.
    • A 31%-60% közötti pontszám közepes Spam Score-nak számít.
    • A 61%-100% közötti pontszám magas Spam Score-nak számít.

A linképítés során számos tényezőt kell figyelembe venni, hogy a lehető legjobb eredményeket érjük el. Íme néhány kulcsfontosságú szempont, amire érdemes odafigyelni:

  • A link forrása: A link forrásának minősége nagyon fontos. Egy link, amely egy magas rangú, megbízható weboldalról származik, több linkerőt ad, mint egy alacsony minőségű vagy kevésbé ismert weboldalról származó link. (Azaz egy minőségi oldalról származó link nagyobbat lendít az oldalunkon, mint egy fórumról származó link, ahová bárki kikerülhet.)
  • A link szövege/horgonyszövege (anchor text): A link szövege, vagyis az a szöveg, amire a látogatók rákattintanak, szintén fontos szerepet játszik a SEO-ban. A link szövegének tartalmaznia kell a weboldalad kulcsszavait, de kerülni kell a túlzott optimalizálást, mert ez negatívan befolyásolhatja a weboldalad rangsorolását. Azaz a legjobb az, amikor a horgonyszövegek egy része tartalmazza a kulcsszót, egy része pedig nem. Amikor nem tartalmazza a kulcsszót, akkor írjuk a domain/cég/weboldal nevét, vagy kattintásra ösztönző kifejezéseket, például: ide kattintva, itt, kattints ide, még több stb. Bár utóbbi nem segít túlságosan a Google-nek a tartalom azonosításában, így legutóbbit csak akkor ajánljuk, ha belső linkekről van szó, vagy ugyanazt a linket másodjára helyezzük el egy tartalomban.
  • A link természetessége: A keresőmotorok előnyben részesítik a természetes módon szerzett vagy természetesnek tűnő linkeket. Ez azt jelenti, hogy a linkeknek organikusan, a tartalom minőségéből adódóan kell(ene) keletkezniük. Itt fontos megjegyezni, hogy természetesen módon nagyon nehéz linkeket szerezni, egy induló weboldalnak, vagy nem egyedi, innovatív terméket áruló webshopnak szinte lehetetlen is. Amikor már országosan ismert egy cég, weboldal, akkor tudnak természetes módon linkeket szerezni, de egy induló weboldalnak, vállalkozásnak nagyon nehéz. Így ilyenkor is érdemes a linképítéshez, linkvásárláshoz fordulni, csak törekedni kell arra, hogy az természetesnek hasson, azaz, ha a weboldalra az elmúlt egy évben 0 link épült, akkor ne vásároljunk 100 linket egyik napról a másikra, mert az felettébb gyanús. Ha szeretnél linkeket vásárolni úgy, hogy megmaradjon a természetes jellege, akkor irány a főoldalunk.
  • A link diverzitása: A bejövő linkeknek változatos forrásokból kell származniuk, beleértve a blogokat, hírportálokat, fórumokat stb. Illetve nagyon fontos, hogy a linkek különböző oldalakról származzanak, minél több különböző forrásból hivatkoznak ránk, annál hitelesebbek leszünk a keresők szemében. Ez a diverzitás pozitívan befolyásolja a weboldal rangsorolását.
  • A link kontextusa: A linknek relevánsnak kell lennie a tartalommal, amibe be van ágyazva. Például, ha egy weboldal a kutyák gondozásával foglalkozik, akkor a linket biztosító cikknek is ehhez a témához kell kapcsolódnia. Így lehet, hogy egy gyengébbnek mondható oldal (kevesebb látogató, kisebb DA/DR/TF értékek) többet ér számunkra, csak azért, mert releváns a mi oldalunkra nézve, mint egy nagyobb, de tartalomban hozzánk nem illeszkedő oldal.
  • Az oldal mutatói: Az oldal mutatói is sokat tudnak számítani, de itt inkább több mérőszámot együttesen érdemes figyelni, mint sem külön-külön. Az egyik ilyen legfontosabb mérőszám a forgalom, a látogatottság. Ehhez még érdemes hozzávenni a DA értéket, amely egy oldal erősségét próbálja megbecsülni. Hasonló mérőszámok a DR és a TF is, ezeknél is a magasabb érték jobbnak mondható. Amire még érdemes ránézni, az a Spam Score, törekedjünk rá, hogy az oldal, amely ránk mutató linket helyez el az oldalán, minél kisebb Spam Score értékkel rendelkezzen. Linkmarketing (linképítés más szóval) során lesznek olyan oldalak, amelyeknél erősebb lesz a forgalom, de kisebb a DA, lesznek olyanok, ahol erősebb a DA, de magasabb a Spam Score, arra kell törekedni, hogy ezen értékek figyelembe vételével próbáljuk meg a lehető legértékesebb linkeket kiválasztani az oldalunk számára, úgy hogy közben a relevanciáról sem feledkezünk meg.

A link, vagy hiperhivatkozás, alapvetően egy cél URL-ből (Uniform Resource Locator), egy horgonyszövegből és néhány további attribútumból áll, amelyek meghatározzák a link viselkedését és megjelenését.

Egy HTML link a következőképpen néz ki:

<a href="https://www.example.com" title="Példa oldal">Kattints ide</a>

A linkek alapvető elemei:

  • Cél URL: A cél URL a link „célja”, vagyis az a weboldal vagy dokumentum, ahova a link átirányítja a felhasználót. Ez lehet egy teljes webcím (például https://www.example.com/page.html), vagy egy relatív útvonal (például /page.html). A kettő közötti különbségről egy bekezdéssel lentebb beszélünk.
  • Horgonyszöveg: A horgonyszöveg (vagy anchor text) az a szöveg, amelyre a felhasználónak rá kell kattintania a link aktiválásához. Ez általában rövid, leíró szöveg, amely tájékoztatja a felhasználót a link céljáról.
  • Cím: A cím (vagy title) attribútum egy opcionális szöveg, amely akkor jelenik meg, amikor a felhasználó a link fölé viszi a kurzort. Ez további információkat adhat a linkről.
  • Target: A target attribútum azt határozza meg, hogy a linkelt dokumentum/weboldal melyik ablakban nyílik meg.
    • _blank: Új ablakban nyitja meg a linkelt oldalt.
    • _self: Ugyanabban az ablakban nyitja meg a linkelt oldalt.
  • Rel: A rel attribútum a linkelő és a linkelt oldal közötti kapcsolat meghatározására szolgál. Íme néhány a legfontosabb rel attribútumok közül:
    • nofollow: A nofollow attribútum azt jelzi a keresőmotoroknak, hogy ne vegyék figyelembe a linket a rangsorolásnál.
    • dofollow: A dofollow attribútum (ami alapértelmezésben minden linken van, ha nem jelezzük másképp) azt jelzi a keresőmotoroknak, hogy vegyék figyelembe a linket a rangsorolásnál.
    • ugc: Az ugc (User Generated Content) attribútum a felhasználók által generált tartalomra mutató linkeket jelöl.
    • sponsored: A sponsored attribútum a fizetett vagy szponzorált linkeket jelöli.
    • alternate: Az alternate attribútum alternatív verzióra (például mobil verzió) vagy alternatív nyelvű oldalra mutató linkeket jelöl.

Dofollow és nofollow linkek

Ha vásároltál már linket, vagy olvastál ezzel kapcsolatban bármit, akkor biztosan találkoztál a dofollow vagy nofollow linktípusokkal. De vajon mik ezek?

A dofollow linkek

dofollow link egy olyan hiperhivatkozás, amely lehetővé teszi a keresőmotorok számára, hogy kövessék a link cél URL-jét, azaz eljussanak arra az oldalra, amelyre a link mutat. A „dofollow” a „do” és „follow” szavakból tevődik össze, melynek konkrét jelentése a „követés”, azaz arra utal, hogy a keresőmotorok számára engedélyt adunk a meglinkelt tartalom követésére.

Kicsit továbbmenve, nem csak a követést engedjük meg a keresők számára, hanem azt is, hogy linkerőt (link juice) adjanak át a meghivatkozott oldalnak. A dofollow link segíti a weboldalak közötti kapcsolatok feltárását, megértését és az átadott linkerő segítségével javítja a meglinkelt weboldal SEO értékeit, így a keresőben való előrejutását is.

A dofollow linknek fontos szerepe van a keresőoptimalizálásban, és hozzájárulhat az oldal organikus láthatóságának növekedéséhez és a találati listán való előkelőbb pozíció eléréséhez. De fontos kiemelni, hogy nem minden dofollow link értéke egyenlő. Ha egy 10 éve üzemelő, a te témádban releváns és népszerű weboldalról kapsz dofollow linket, akkor az nagyon értékes lesz számodra, és sokkal nagyobb mértékben fog erősíteni téged, mint egy 3 napja üzemelő, teljesen más témában üzemeltetett, alig látogatott weboldal linkje.

Végső soron ezek a dofollow linkek javíthatják a keresőkben való megjelenésünket és pozíciónkat. Miért a feltételes mód? Mert a SEO egy rendkívül összetett folyamat, amelyben nem csak a dofollow linkek száma, hanem minősége és még számos egyéb tényező mérvadó, a teljesség igénye nélkül: technikai SEO, onsite SEO, offsite SEO, a linkelendő weboldal forgalma, relevanciája, a link forrásának típusa, nem ugyanannyit ér egy láblécből kapott link, mint egy hosszú cikkből jövő link.

És még napestig lehetne sorolni, hogy mennyi mindentől függ a keresőben való előrébb jutás. De ha egy weboldal minden szempontból rendben van, és a linket biztosító oldal is megfelelően jár el, akkor a dofollow linkek képesek segíteni a SEO eredményeinket.

A nofollow linkek

Ha a szóösszetételt nézzük, akkor a „no” és „follow” szavakból tevődik össze, amelyeket szabad fordításban lefordítva valami olyasmit kapunk, hogy „ne kövesd”.

nofollow link egy olyan hivatkozás, amely azt mondja a keresőmotorok számára, hogy ne kövessék és ne adjanak át linkerőt a meghivatkozott tartalom számára. Azonban ez nem azt jelenti, hogy a nofollow linkek értéktelenek lennének SEO szempontból. Pont ellenkezőleg, a nofollow linkek is nagyon fontosak a keresőoptimalizálásban, hiszen a Google ezeket is figyelembe veszi valamilyen szinten.

Egy nofollow link felépítésében annyiban különbözik egy dofollow linktől, hogy az „a” HTML tag kap egy rel="nofollow" attribútumot.

A nofollow linkek története a 2000-es évek elején kezdődött, amikor a spam tartalmak egyre nagyobb problémát okoztak a keresőmotorok számára. A spam hivatkozások olyan linkek, amelyeket gyakran nem relevánsak a weboldal tartalmához, és amelyeket azért helyeznek el, hogy javítsák az adott weboldal rangsorolását.

A Google 2005-ben vezette be a nofollow attribútumot, hogy segítsen kezelni a sok manipulatív spam-jellegű linket. A nofollow attribútum használatával a weboldal-tulajdonosok jelezni tudták a keresőmotoroknak, hogy egy adott linket ne vegyenek figyelembe a rangsorolás során.

A nofollow attribútum gyorsan népszerűvé vált a weboldal-tulajdonosok körében, és segített csökkenteni a spam problémát. A Google után más keresőmotorok is úgy döntöttek, hogy a nofollow linkeket nem veszik figyelembe a rangsorolás során.

Azonban ez a megoldás sem minősült tökéletesnek, hiszen rengeteg olyan weboldaltulajdonos és szoftver vagy CMS van/volt, amely automatikusan minden kimenő linket nofollow-ra állított. Azonban ez megint szembement a nofollow alapelveivel, amelynek szimplán annyi lett volna a célja, hogy nem megfelelő linkek számára kínáljanak megoldást. De mivel számos webhelyüzemeltető attól félt, hogy linkerőt veszít az oldala, vagy mást erősít, ha nem nofollow linkeket használ, így olyan linkeket is ezzel az attribútummal láttak el, amelyek igazából dofollow címkével kellett volna. Ebből alakult ki az a helyzet, hogy a Google-nek és egyéb keresőszolgáltatóknak nehézségeik adódtak a tartalmak megfelelő feltérképezésével és megítélésével, hiszen ugye elméletileg a nofollow linkeket nem lenne szabad követniük és linkerőt átadniuk számukra.

Így érkeztünk el a következő állomásunkra: a Google 2019-ben bejelentette, hogy módosítja a nofollow linkek kezelését a keresőmotorok rangsorolási algoritmusaiban. A módosítások célja az volt, hogy a nofollow linkek ne befolyásolják negatívan a linkelt weboldalakat.

A módosítások előtt a nofollow linkek azt jelezték a keresőmotoroknak, hogy azokat nem szabad figyelembe venni a rangsorolás során. Ez azt jelentette, hogy a nofollow linkek nem okoztak semmilyen pozitív hatást a linkelt weboldalakra, de negatív hatást sem.

A módosítások után a nofollow linkek továbbra sem adnak át linkerőt, de a Google már figyelembe veszi őket, amolyan „speciális tipp”-ként hivatkoznak rá. Azaz értelmezik és felhasználják a nofollow linkeket is a keresőben való sorrend kialakításához.

Mit jelent, hogy a nofollow linkeknek közvetett hatása van a SEO-ra? Azt, hogy bár nem adnak át linkerőt, de másban igazából nem különböznek a dofollow linkektől, azaz a felhasználó rákattintva ugyanúgy át tud jutni a linkelt weboldalra. Az ebből érkező forgalom viszont már pozitív szignálnak számít a keresőoptimalizálásban. Illetve ezek a linkek is segítenek a keresőknek megérteni, hogy egy adott tartalom miről szól, hogy milyen keresések esetén érdemes megmutatni a felhasználóknak stb.

Végsősoron, ha egy weboldalra csak dofollow linkek mutatnak, az nem életszerű, mert a természetes linkszerzés során a dofollow és nofollow linkek egyaránt előfordulnak, és a keresők szempontjából mindig a természetesség a legfontosabb. Így a mi javaslatunk az, hogy egyáltalán ne tekintsünk a nofollow linkre úgy, mint a fekete bárányra, mert ez is nagyon értékes, sőt a weboldalaknak szükségük van nofollow linkekre is.

Egyébként a Wikipédiáról kimenő linkek is „nofollow”-ra vannak állítva, és pontosan tudjuk, hogy a Google, illetve a Bing is mennyire nagyra becsüli az oldalt SEO szempontból, illetve az is köztudott, hogy egy Wikipédiáról ránk mutató link javítja az oldalunk megítélését, így a keresőben való helyezéseinket is.

Dofollow vs nofollow linkek

Nézzük meg a kettő közötti különbségeket táblázatos formában:

Dofollow linkNofollow link
Követik-e a keresőmotorok?IgenNem
Van hatása a SEO-ra?Van, közvetlenVan, közvetett
Mikor használjuk?Ha maximális linkerőt szeretnénk átadniHa nem szeretnénk maximális linkerőt átadni

Gyakran felmerül az igény, hogy megnézzük, hogy egy adott link milyen attribútummal rendelkezik, azaz, hogy tudjuk nofollow, dofollow, vagy esetleg valami egyéb értékű. Íme a lépések gyorsan és egyszerűen:

  1. Nyisd meg a weboldalt számítógépen, amely a vizsgálandó linket tartalmazza.
  2. Jobb klikk a linkre, amelyet megvizsgálnál, majd kattints a Vizsgálat gombra.
Hogy nézzem meg, hogy egy link dofollow vagy nofollow?
  1. Ha mindent jól csináltunk, akkor a felugró ablakban a kijelölt sor így fog kezdődni: „<a href=”, ha itt nem látunk rel attribútumot, akkor a link dofollow. Azonban, ha itt látunk rel="nofollow" attribútumot, akkor a link típusa nofollow. Ha esetleg a „rel” után más opciót látunk és az érvényes, akkor az a link típusa. Annyit azért kiemelnénk, hogy rel="dofollow" tulajdonság nem létezik, ha ilyet látunk, akkor az valójában nem egy dofollow link, hanem egy érvénytelen rel attribútumú hivatkozás. Egy link valójában akkor dofollow, ha nincs "rel" attribútuma.

Mennyi idő után lesz eredménye/látszata a linképítésnek?

Minden téma és weboldal más, így látatlanban nem lehet megmondani, hogy mennyi idő után lesz eredmény, de a linképítésnek (és a alapvetően a SEO-nak) időre van szüksége míg beérik. Általánosságban azt mondhatjuk, hogy minimum 3-4 hónap kell mire az első eredmények elkezdenek szállingózni egy könnyebb, közepeseb téma esetében, míg 6 hónap alatt már egész szép eredmények érhetőek el. Komplexebb, kompetitívebb témákban, ahol a versenytársak is erősek ez az idő meghosszabbodik, így akár egy évre is szükség lehet, mire látszata lesz a linképítésnek.

Mitől függ, hogy mennyi idő után lesz eredménye a linképítésnek?

  • weboldal minősége SEO szempontból
  • téma versenyképessége (banki, jogi és egyéb témákban több időre van szükség)
  • versenytársak linképítési szokásai

Az alábbi képeken jól látszik, hogy az emelkedés nem azonnali, egy az első perctől kezdve linképített oldalnál is több hónapba telik mire az eredmények láthatóak lesznek.

A képek kattintásra nagyobbodnak.

Mikortól kezdődjön a linképítés és meddig tartson?

A linképítés egy hosszú és folyamatos munkát igénylő feladat, így érdemes minél hamarabb elkezdeni. Induló weboldal/webshop esetén érdemes már az indulást követően egyből elkezdeni a linképítést, hogy az eredmények rögtön az indulást követő pár hónapban elkezdjenek érkezni.

Természetesen már régóta üzemelő weboldalaknál is lehet/kell linket építeni, de ezeknél sem szabad azonnali eredményeket várni. Itt is a fent említett idővel kell számolni, azaz minimum 4-6 hónapra szükség van.

Meddig tartson a linképítés? A linképítés ideális esetben sosem ér véget. De a várt eredmények elérése után meg lehet fontolni a havi szinten építendő linkek számának csökkentését. De ez is sok mindentől függ, leginkább a konkurens weboldalak tevékenységétől. Ha a versenytársak erős iramot diktálnak, azaz komoly linképítést folytatnak, akkor nekünk sem érdemes leállnunk, még akkor sem, ha már miénk az első hely. Hiszen a linképítés nem csak az első helyekre való feljutást segíti, hanem az ott is maradást.

A linképítési árak összehasonlítása nem egy egyszerű feladat, hiszen a kínált szolgáltatások jelentősen eltérhetnek, így nehéz őket teljeskörűen összehasonlítani.

Egy-egy link ára nagyon sok mindentől függhet, de jellemzően két mérőszám befolyásolja leginkább: látogatók száma és DA érték.

A linképítést kínáló cégek jellemzően DA érték alapján állapítják meg az árakat, míg a hírportálok, azaz nem SEO-t végző cégek esetében inkább a forgalom a releváns. A nagy, országos ismertségnek örvendő hírportálok esetében nem ritka a több száz ezres, milliós megjelenési költség, de szerencsére ennél jóval olcsóbban is lehet linkeket találni.

Ezeken túl még arra is figyelnünk kell, hogy az ár tartalmazza-e a szövegírást, vagy sem. Van, ahol az árban már a szövegírás is benne van, van ahol ezért plusz pénzt kérnek, és van, ahol a cikkírás ránk hárul. Ezeket is mindig vegyük figyelembe.

Ha linképítésre adnánk a fejünket, akkor általában három linképítési módszert találunk: eseti/egyszeri linképítés, havi linképítés és csomagajánlatos linképítés.

Az eseti, azaz egyszeri linképítésben általában egyesével nekünk kell összeválogatnunk, hogy milyen linkeket szeretnénk milyen oldalakról. Itt általában minden linknek más ára van, amely a DA/DR és egyéb SEO mutatóitól függ, illetve az oldal forgalmától.

Az eseti linképítésnél függően attól, hogy milyen oldalról szeretnénk linket szerezni, azt mondhatjuk, hogy 5 ezer forinttól már szerezhetünk linkeket, bár általában ezek rosszabb minőségű PBN linkek. Az ilyen egyszeri linképítéshez sorolhatjuk a nagyon népszerű oldalakon való eseti megjelenést is (például Telex, IGN stb), így az eseti linképítés felső határa szinte a csillagos ég, azaz bőven a több száz ezres, milliós kategória. De az alsó határ már pár ezer forinttól elérhető, de fontos kiemelni, hogy ezek jóval gyengébb minőségű linkek általában, így nem mindig éri meg a legolcsóbb lehetőséget választani.

Az eseti linképítésnél a magukat prémiumnak valló linkek minimális ára olyan 10-15 ezer forinttól indul. De itt is fontos kiemelni, hogy minden SEO szakértő mást nevez „prémium linkeknek”, erre nincs egységes jelzés. Lehetnek olyan linképítők is, akik havi 0 forgalommal rendelkező, DA5-ös oldalt már prémiumnak neveznek, míg olyanok is, akik még a DA20-as, havi több ezer látogatóval rendelkező oldalt sem. Ezért mindig olyan helyről érdemes rendelni, ahol pontosan átlátható, hogy mit kapunk a pénzünkért.

Nagyobb mennyiségben, azaz csomagban árult PBN linkeket már 3-4 ezer forinttól is vásárolhatunk, de ismét kiemelnénk, hogy általában minél olcsóbb egy link, annál gyengébb is az elért eredmény.

PR-cikkek tulajdonképpen linképítésre szánt cikkek, így a legolcsóbb PR cikkes linképítési módszer általában a PBN-es linképítés, amit mint már említettünk pár ezer forinttól indul.

Végül pedig jöjjenek a csomagajánlatok, amelyeknél a legnagyobb a zűrzavar, hiszen minden csomagban más mennyiségű és minőségű link található.

Általában a legkisebb csomagokban 2 és 5 darab közötti link található, melyek gyengébb minőségűek (DA20 alatti), ezen csomagok ára jellemzően 15 és 75 ezer forint közé tehető.

Nagyobb csomagokbon általában minimum 5-10 link található, míg a felső határ van, hogy a 25-30 linket is eléri, ebből kifolyólag az ár is 80 ezer forint és 500 ezer forint között szinte bárhova tehető, a linkek számától és minőségétől függően.

Ismét fontos kiemelnünk, hogy akkora eltérések vannak a linkek számában, minőségében és a nyújtott szolgáltatások körében, hogy a fent olvasható számoktól is biztosan vannak olyanok, akik eltérnek valamelyik irányban.

Mennyit szánjunk a linképítésre?

Fent láthattuk, hogy mennyibe kerülhet egy-egy link megvásárlása, de a linképítésben önmagában egy link semmit sem ér. A linképítésnek egy folyamatnak kell lennie, azaz meg kell határoznunk a havi link számot, amennyit szerezni szeretnénk a weboldalunk számára és azt minimális eltérésekkel tartanunk kell.

Azaz a linképítésben az nem nagyon működik, hogy az induláskor veszünk 5 linket, majd az évekig felfele húzza a weboldalt. Ha évi 12 linkre van keretünk, akkor jobban járunk, ha azt havi 1 link formájában kapjuk meg, mint, ha egyszerre vennénk 12-őt, majd a maradék 11 hónapban 0-át.

A linképítési büdzsé meghatározását két irányból közelíthetjük meg:

  • mekkora a havi keretünk, amelyet linképítésre tudunk szánni
  • mennyi linkre van szükségünk havonta

Ha vannak SEO tapasztalatink és fel tudjuk mérni, hogy mennyi linkje van a konkurenciánknak, akkor abból vonhatunk le következtetéseket arra vonatkozólag, hogy nekünk hány linket kell szereznünk, hogy megelőzzük őt a keresőben.

Vagy alkalmazhatjuk a másik megközelítést, miszerint meghatározzuk, hogy mekkora keretet tudunk a linképítésre szánni. Ennél a megoldásnál sem kell attól félni, hogy a linképítő lehúz minket, hiszen a linképítésnél nem nagyon lehet túl költekezni. Minél több pénzt szánunk rá, annál több és jobb minőségű linket lehet kapni. Ezzel jelentősen felgyorsíthatjuk az eredmények elérését. Például, ha a keretünk havi 50 ezer forint, akkor abba lehet csak havi 2 darab DA15-ös link fér bele, míg ha a büdzsénk havi 200 ezer, akkor abból már kitelik havi 5 darab, jóval erősebb link.

Miért kerüljük a gyanúsan olcsó linképítést?

A gyanúsan olcsó linképítést érdemes lehet elkerülni, mert gyakran olyan rossz minőségű linkeket eredményez, amelyek nem hoznak valós eredményt, így a keresőben való előrelépést sem érdemes várni tőlük.

A nagyon olcsó linkek általában olyan weboldalakról származnak, amelyeken nincsenek valós, értékes tartalmak, nem tematikusak, csak arra a célra készültek, hogy linkeket helyezzenek el rajtuk. Ezen weboldalak egyetlen célja, hogy linkeket biztosítsanak a megrendelők számára, de ezt a keresők egész jól tudják szűrni.

Ezek a linkek nemcsak hatástalanok lehetnek, de akár büntetéseket is eredményezhetnek. Bár utóbbi nem volt túl gyakori az elmúlt évek során, azonban az ablakon kidobott pénz, illetve az, hogy weboldalad nem lép előre a keresőkben elég „büntetésnek” számít önmagában.

A minőségi linképítés, bár drágább lehet, hosszútávon hatékonyabb, mivel valós, magas minőségű, látogatott weboldalakról származó linkeket biztosít, amelyek javítják a linkprofil és a weboldal teljesítményét.

Mi az a PR cikkes linképítés?

A magyar nyelvterületen a PR cikkeknek két jelentésük van:

  • Public Relations
  • PageRank

Az első értelmezésben olyan cikkekre gondolunk, amikor egy adott cégről, termékről vagy márkáról írnak és különböző sajtóorgánumokban (például újság, hírportálok) jelentetnek meg. A Public Relations típusú PR cikkeket általában maga a cikk alanya írja, azaz az a cég, akiről szól. (Persze ezt a feladatot is ki lehet szervezni.) Bár az ilyen típusú cikkekkel akár ingyen is meg lehet jelenni újságokban, weboldalakon, de az sem ritka, hogy pénzt kérnek a megjelenésért.

Ezen PR-cikkeknél az elsődleges cél, hogy megismertessük a cégünket, termékünket az olvasóközönséggel.

A számunkra érdekesebb PR-cikk típus a PageRank, ami bár mutat hasonlóságokat az előbb említett típussal, de azért nem teljesen ugyanaz a célja. A PageRank típusú PR-cikkek elsődleges célja, hogy az ügyfél oldalára minél több link mutasson, ezzel növelve az adott weboldal PageRank értéket.

A PageRank eredetileg egy a Google fejlesztői által kifejlesztett SEO mutató volt, amellyel a weboldalak „értékét” mérték. A PageRank mutató értékében jelentős szerepet játszottak az adott oldalra mutató linket, mind mennyiség, mind minőség szempontjából. Egy minőségibb link nagyobb mértékben befolyásolta (és még mindig befolyásolja) egy weboldal erősségét, mint több gyenge minőségű.

Bár a Google leállította a PageRank adatok publikus frissítését, de vannak olyan alternatív oldalak, amelyek megpróbálják reprodukálni a Google korábbi algoritmusát. Bár az eredeti PR algoritmus már nem nyilvános, a Google továbbra is felhasználja a PR kiszámításához használt algoritmus egyes elemeit, így a linkek továbbra is nagyon fontosnak számítanak egy weboldal esetében. Ebből kifolyólag a linkek segítségével előrébb lehet lépni a Google és egyéb keresőkben, de ehhez minőségi tartalom, termék vagy szolgáltatás is kell.

Szóval a SEO/keresőoptimalizálás/linképítés tekintetében a PR cikkek, olyan cikkeket takarnak, amelyeknek a céljuk, hogy egy adott weboldalra mutató linkeket tartalmazzanak, hogy javítsák annak teljesítményét a keresőkben, ezzel több forgalmat, érdeklődőt, ügyfelet hozva az oldal/cég számára.

Mi az a PBN linképítés?

A privát bloghálózat – amelyet gyakran csak PBN-ként emlegetnek az angol neve (private blog network) miatt – egy olyan webhelygyűjtemény, amely esetében az összes weboldal ugyanazon személy vagy cég tulajdonában van. Ezen a webhelyeket arra használják, hogy a fizető ügyfelek számára backlinkeket (külső linkeket) biztosítsanak a keresőben való előrébb jutás reményében.

A PBN hálózatok általában úgy keletkeznek, hogy a SEO szakemberek különböző lejárt, de viszonylag magas DA értékkel rendelkező domaineket vásárolnak, erre az oldalra minimális tartalmat és linkeket építenek. Általában a saját hálózatukból, azaz a hozzájuk tartozó oldalakról linkelik az újonnan érkező oldalakat, így szép körbelinkelés lesz a végeredmény. A linkelésnek hála a weboldal DA, DR és egyéb értékei emelkednek, de mivel nagyon ritkán készül egyedi, értékes tartalom az oldalra, így valódi forgalom nem fog érkezni a tartalmakra. Így az ilyen típusú oldalakról érkező linkek nem túl értékesek és általában gyenge minőségűnek mondhatóak, viszont alacsony büdzsé és gyenge konkurencia esetén lehet vele eredményeket elérni.

A PBN-ek általános jellemzői

  • Több weboldal, egy tulajdonos: A PBN hálózatok legfontosabb jellemzői a már fent is említett egy tulajdonos, több tucat, több száz weboldal felállás. Amellyel még nem is lenne gond, ha ezen weboldalaknak lenne tematikája és értékes tartalma, de általában nem ez a helyzet. Általában a PBN oldalakra nem kerül ki valódi, informatív tartalom, hanem csak ügyfelek számára értékesített külső linket tartalmazó cikk. Ezekből viszont dögivel, így a weboldal értéke csökken.
  • Csak PR cikkek: Mint említettük a PBN hálózatban lévő weboldalakon általában nincsenek hasznos tartalmak, csak PR cikkek, azaz olyan tartalmak, amelyek az ügyfelekre linkelnek. Egy ilyen weboldalról linket kapni nem éri meg annyira, mint egy olyan oldalról, ahol csak ritkán jelennek meg PR cikkek.
  • Nincs valós forgalom: Abból kifolyólag, hogy egy weboldalon csak PR cikk van, amelynek egyetlen célja, hogy az ügyfélre mutató linket adjon, könnyen következik, hogy nem fog jól rangsorolni az adott cikk a keresőkben, így forgalmat sem fog vinni az oldalra. Ami azért gond, mert egy forgalmasabb weboldalról érkező link értékesebb.
  • Oda-visszamutató linkek: Ezt a jellemzőt is említettük fentebb: ezek az oldalak gyakran csak egymást linkelgetik körbe, hogy a SEO mutatóik feljebb legyenek tornázva, de a jobb DA érték még nem jelent több forgalmat.
  • Nincs impresszum, adatkezelési tájékoztató: Bár ez nem konkrétan a keresőoptimalizálási jellemzőkhöz tartozik, de a PBN hálózatokban lévő weboldalakon nagyon ritkán találni csak impresszumot és adatkezelési tájékoztatót, amely nem túl bizalomgerjesztő.
  • Olcsó: De a sok hátrány után íme egy pozitívum: általában a PBN linkek ára sokkal olcsóbb, mint a minőségi, prémium linkeké. Jellemzően már pár ezer forintért lehet kapni ilyen linkeket, így egy nagyon kis büdzsével rendelkező projekt számára előnyös lehet.
  • Kevés hatás: Hazudnánk, ha azt mondanánk, hogy a PBN hálózatokból kapott linkeknek nulla a hatása, de a fent említett okok miatt azt mondjuk, hogy a hatásuk nem ér fel a minőségi, valós tartalommal rendelkező, releváns weboldalról érkező linkekhez.

A fenti összegzésből már nagyjából lehet látni, hogy milyen előnyei és hátrányai vannak a PBN hálózatos linképítésnek, de foglaljuk össze őket sokkal rövidebben, tömörebben és érthetőbben.

A PBN linkek előnyei:

  • nagyon olcsók a linkek
  • van hatása a linkeknek

A PBN linkek hátrányai:

  • kicsi a linkek hatása
  • nincs az oldalaknak valós forgalmuk
  • gyenge minőségű cikkek

Mit nevezünk prémium linkeknek?

A linképítésben nincsenek olyan standardok, amelyek egyértelműen meghatároznák egy linkről, hogy az gyenge vagy prémium minőségűnek számít. Így a prémium linkek is mást takarnak különböző linképítőknél. De általánosságban azt mondhatjuk a prémium linkekről, hogy sokkal minőségibbek, mint a PBN linkek.

Mi azt mondanánk egy prémium linkről, hogy a weboldalon egyedi, minőségi cikkek, tartalmak vannak, és nem csak PR cikkek. Hogy a SEO mutatói kiemelkedőek: van valós forgalma, alacsony a Spam Score-ja és nem túl alacsony a DA/DR/TF értéke. Hogy a linket biztosító oldalnak releváns a tartalma a miénkre nézve.

De mint említettük ez linképítőnként eltérhet, így könnyen megeshet, hogy vannak olyanok is, akik akár PBN linkeket is minőségi linkekként próbálnak értékesíteni. Így azt ajánljuk, hogy mindig tájékozódjunk a részletekről.

Black hat vs white hat linképítés

A linképítés területén gyakran találkozhatunk a “black hat” és “white hat” kifejezésekkel. Ezek a kifejezések arra utalnak, hogy mennyire maradunk a linképítés (vagy SEO) esetében a világos oldalon vagy állunk át a sötét oldalra. Hiszen vannak olyan módszerek, amelyek teljes mértékben erkölcsösek, és vannak olyanok, amelyek kevésbé.

A “black hat” vagy fekete kalapos linképítés olyan technikákat foglal magában, amelyek a keresőmotorok algoritmusainak kihasználására irányulnak, gyakran megsértve a keresőmotorok irányelveit. Ilyen technikák például a linkfarmok használata, ahol a weboldalak egymásra mutató linkeket hoznak létre nagy mennyiségben, vagy a rejtett linkek használata, amelyek a felhasználók számára nem láthatóak, de a keresőmotorok számára igen. Bár ezek a technikák rövid távon növelhetik a weboldal rangsorolását, hosszú távon károsak lehetnek, mivel a keresőmotorok büntetést róhatnak ki a manipulatív technikák használatáért, ami a weboldal rangsorolásának csökkenéséhez vezethet.

Ezzel szemben a “white hat” vagy fehér kalapos linképítés összhangban van a keresőmotorok irányelveivel, és a minőségi tartalomra és a felhasználói élményre összpontosít. Ilyen technika például a minőségi tartalom létrehozása, amely természetesen vonzza a linkeket, a releváns és értékes weboldalakon történő vendégblogolás, vagy a szociális média platformokon történő aktív jelenlét, ahol a felhasználók megoszthatják és linkelhetik a tartalmat.

Tehát melyiket érdemes használni? A válasz egyszerű: a white hat linképítési technikákat érdemes előnyben részesíteni, hiszen a black hat linképítési technikák jobb esetben csak eredményt nem fognak hozni, míg rosszabb esetben szankciókkal is járhatnak.

Fontos kiemelni, hogy bár a linkvásárlás sem tekinthető teljesen fehér kalapos módszernek, de mint, ahogy fentebb említettük, a magyar piacon nagyon nehéz természetesen linkeket szerezni, és egyáltalán nem tekinthető fekete kalapos módszernek. Bár a gyenge minőségű és túl olcsón kínált linkeknél felmerül a gyanú, hogy nem-e alkalmaznak black hat módszereket, ezeket érdemes kerülni. A drágább, de minőségi linképítések pedig a természetességre törekednek a jobb eredmények elérése érdekében.

Miért válasszuk a minőségi linképítést?

A minőségi linképítés olyan stratégia, amely hosszú távon fenntartható eredményeket biztosít a weboldalak számára. A minőségi külső linkek, vagyis más megbízható és releváns weboldalak által biztosított linkek, nemcsak növelik a weboldal rangsorolását a keresőmotorokban, hanem hozzá is járulnak a tartalom megbízhatóságához és szakértői hitelességéhez.

Míg az olcsóbb linkek nem biztos, hogy hoznak eredményt, addig a minőségi linképítés nem csak jobb eredményeket hordozza magában, hanem az ezek gyorsabb elérését is, mivel a megbízható forrásokból érkező linkek elősegíthetik a tartalom gyorsabb felfedezését és indexelését. Az organikus forgalom növekedése mellett a célzottabb és releváns látogatók beáramlása a weboldalra elősegítheti a konverziókat.

Egy szónak is száz a vége: ha jobb, megbízhatóbb, gyorsabb, kalkulálhatóbb eredményeket szeretnénk, akkor érdemesebb a kicsit drágább, ám minőségibb linképítést választanunk az olcsóbb, de gyengébb minőségű linkek helyett.

Ingyenes linképítés módszerek

Most pedig nézzünk pár olyan linképítési módszert, amelyekre egy forintot sem kell áldozni. Bár egyes módszerek hatása elmaradhat a fizetős linképítéstől, de kis versenyben, vagy olyan esetekben, amikor nem tudjuk megengedni magunknak a linképítést, hasznosak lehetnek ezek a módszerek. Illetve ezen módszerek is ér(het)nek annyit, mint az olcsóbb, PBN típusú linkek.

Ha épülnek a weboldalunkra fizetős linkek, ezeket a módszereket akkor is alkalmazhatjuk a fizetős linkekkel párhuzamosan.

Linkcsere

Íme az első szereplő a listán, a linkcsere. Nem állítjuk, hogy ezt a legkönnyebb megvalósítani, de talán ez a leghatásosabb ingyenes linképítési módszer.

A linkcsere azt jelenti, hogy potenciális „partnereket” keresünk, akikkel összefogva meglinkeljük egymást a saját oldalunkról. Ez általában úgy történik, hogy mind a két fél ír egy cikket, amelyben hivatkozik saját magára, az elkészült cikkeket pedig a másik fél oldalán kell közzé tenni. Így a linkcsere mindkét résztvevője kap egy linket a másik oldaláról.

Ennél a megoldásnál is figyelni kell rá, hogy olyan partnereket próbáljunk keresni, akik relevánsak ránk nézve. Mivel a konkurenciát nem akarjuk erősíteni, és feltehetőleg ő sem akar minket, így érdemes kicsit kiszélesíteni a témaköröket. Például, ha van egy telefonos alkalmazásokkal foglalkozó oldalad, akkor nyugodtan szerezhetsz linkeket telefonos, számítógépes, elektronikai eszközökkel foglalkozó oldalakról.

De még kicsit távolabbi témákból is szerezhetsz partnereket, ha megvan a kapcsolódási pont, ezért nagyon fontos, hogy minőségi cikkeket írjatok egymás oldalára, hogy a Google valóban elhiggye, hogy természetes linképítésről van szó. Például egy egészségügyi oldal számára írhatsz cikket egészségügyi applikációk témában.

Még két dolgot érdemes megemlíteni, ha a feleknek több weboldaluk van, akkor célszerűbb, ha nem azonos oldalak mutatnak egymásra, hanem például a te linkelsz a partner első oldalára, a te első oldaladról, a partnered linkel a te második oldaladra az ő második oldaláról, így is kicsit természetesebbnek hat. A másik dolog, amit még érdemes figyelembe venni, az a linkcsere csúsztatott végrehajtása, nincs semmi gond, ha a linkek megjelenése között eltelik pár nap vagy hét, sokkal természetesebbnek hat.

Vendégblogolás

A vendégblogolás és a linkcsere között nagy az áthallás, mert igazából csak annyiban különbözik a két dolog, hogy vendégblogolás esetén nem kell viszontlinket adnunk a másik fél számára. Mi készítjük a tartalmat, a másik fél pedig kihelyezi, de ehhez extrém jó minőségű tartalom készítésére van szükség, hogy a másik félnek megérje kirakni viszontlink nélkül.

Ezen ingyenes módszer alkalmazásához olyan weboldalakat kell keresnünk, akik lehetőséget biztosítanak a vendégblogolásra. A keresést az előző módszerhez hasonlóan valósíthatjuk meg, használjuk a keresőt hasonló weboldalak felkutatására, ha találtunk megfelelőt, akkor vegyük fel velük a kapcsolatot és kérdezzük meg őket, hogy nyitottak lennének-e egy vendégblogolásra. Alternatív módszerként írjuk be a keresőbe, hogy „küldj be cikket” vagy valami hasonlót és a kilistázott oldalak közül válasszuk ki a legmegfelelőbbet.

Wikipédia-szócikk

Azt mindenki tudja, hogy a Wikipédia linkek nagyon értékesek, de sokan úgy gondolják, hogy rendkívül nehéz linket szerezni onnan, szerencsére ez a valóságban nem igaz.

image 3

Három dolgot tehetünk a Wikipédiás linkszerzés érdekében:

  • Keressünk egy olyan témát, amiről még nincs a Wikipédián és írjuk meg, a források között tüntessük fel magunkat.
  • Bővítsünk jelentős mértékben egy tartalmat és tüntessük fel magunkat a források között.
  • Keressünk törött, már nem élő linkeket Wikipédia cikkekben, és ha találtunk olyat, amelyhez van illeszkedő tartalmunk, akkor linkeljük meg magunkat. Ha nincs ilyen tartalmunk és témába vág, akkor készíthetünk egy cikket rá. (A törött linkek ellenőrzésére használhatjuk ezt a böngészőbővítményt.)

Mind a három opció esetén fontos kiemelnünk, hogy csak olyan linket adjunk meg forrásként, amely valóban releváns és érdemi.

Partnerek, beszállítók, viszonteladók

Ezen megoldás leginkább webshopok esetében működik, mert ők dolgoznak együtt partnerekkel, beszállítókkal, viszonteladókkal. Kérjük meg őket, hogy adjanak linket az oldalunk számára, legyen szó akár cikkről, akár termékoldali linkről, akár főoldali márkaemlítésről, minden link számít.

Ha nincs webshopod, de például szolgáltatásod van, és vannak partnereid, akkor velük is megteheted ugyanezt.

Ha egyik sem igaz rád, akkor nézz körül a barátaid, ismerőseid körül, ha valakinek van weboldala és releváns számodra, akkor kérj tőle egy linket.

Bár a Wikipédiás linképítésnél már részben említettük, de a törött linkek javítását, helyreállítását nem csak a Wikipédián alkalmazhatjuk. Keressünk számunkra releváns tartalmakat és vizsgáljuk meg, hogy a cikkben, weboldalon vannak-e olyan hivatkozások, amely már nem élnek, azaz törölték azt a weboldalt, amelyre mutatnak.

Ha találtunk ilyet, akkor keressünk egy olyan cikket az oldalunkon, amelyik megegyezik a törött linkével és ajánljuk be a weboldal készítőjének. Hívjuk fel a figyelmét, hogy láttuk, hogy a XY cikkében egy törött link van, de mi tudunk ajánlani a helyére egyet.

image

Ehhez is használhatjuk a fent említett bővítményt.

Cikkbeküldő oldalak, híraggregátorok

A cikkbeküldő oldalak olyan weboldalak, ahol a felhasználók saját cikkeket tölthetnek fel és oszthatnak meg az olvasókkal. Magyar viszonylatban kevesebb, de nemzetközi piacon számos ilyen oldal található. Magyar piacon a propeller.hu az egyik legértékesebb oldal, ahová egy rövid kivonatot küldhetsz be a saját cikkedből, illetve a hogyankell.hu, amelyen egy teljes útmutatót, magyarázó cikket is közzétehetsz.

A híraggregátorok olyan weboldalak, amelyek összegyűjtik a híreket és más tartalmakat különböző forrásokból, és egy helyen jelenítik meg őket a felhasználók számára. Azonban ezeken az oldalakon általában nehezebb megjelenni, mint egy cikkbeküldő oldalon, de érdemes felkeresni többet is, ha rendszeresen gyártunk tartalmat.

Márkaemlítések linkekké alakítása

Vannak olyan esetek, amikor megemlítik a márkánkat, weboldalunkat, személyünket egy weboldalon, de elfelejtenek linket adni hozzá. Szerencsére ezeket a világ legegyszerűbb dolga linkekké alakítani. Egyetlen hátránya, hogy ehhez már eléggé haladó szinten kell járnunk, hogy beszéljenek rólunk az interneten.

image 1

Na de nézzük a konkrét lépéseket:

  1. Menjünk fel a Google Alerts/Értesítő oldalára, elérhetősége itt: google.hu/alerts
  2. Vegyünk fel egy új értesítőt, ide írjuk be a márkánk nevét, a weboldalunkat vagy a saját nevünket, azaz azt, amit figyelni szeretnénk.
  3. Ha a rendszer értesítőt küld, akkor ellenőrizzük, hogy kaptunk-e linket az oldalról.
  4. Ha nem kaptunk linket, írjunk a cikk szerzőjének vagy a weboldal üzemeltetőjének emailben.

Mivel ezekben a cikkekben megemlítenek minket, így általában linket is szoktak adni utólag.

Sajtóközlemények kiküldése

A sajtóközleményes linképítés is egy nagyszerű ingyenes módszer, amihez mindössze annyira van szükségünk, hogy keresünk egy olyan témát, ami érdekes, aktuális és még nem feldolgozott Magyarországon.

Ha megvan a téma, akkor írunk belőle egy kiváló, informatív cikket, amelyet kiküldünk újságíróknak. Ehhez témába vágó híroldalakat kell keresnünk, ahonnan ki kell gyűjtenünk a főszerkesztő vagy újságíró email címét. Gyűjtsünk össze minimum 15-20 ilyen email címet és küldjük el nekik a sajtóközleményt, amely tartalmaz egy ránk mutató hivatkozást. Azért szükséges minél több szerkesztőségnek elküldeni, mert biztosan lesznek olyanok, akik nem fogják közzétenni a tartalmat, minél több hírportál kapja meg, annál nagyobb rá az esély, hogy a sajtóközlemény kikerüljön.

Ismét fontos megjegyezni, hogy a szerkesztők csak akkor fogják megosztani a tartalmat, ha az új, releváns és tényleg értékes. Ha egy ilyen sajtóközlemény egy ismertebb oldalra kikerül, akkor valószínű, hogy más portál is átveszi, így a megtérülés sokkal nagyobb lehet, mint egyéb esetekben.

Linkszerzés tartalommal, infografikával

Ez tulajdonképpen a természetes linképítés definíciója, olyan tartalmakat kell gyártanunk, amelyek idővel hivatkozási alapok lesznek, így a később gyártott cikkekhez felhasználhatják a miénket hivatkozásként.

Hogy szívesebben hivatkozzák a tartalmainkat érdemes jó minőségű képeket, részletes táblázatokat és infografikákat készítenünk, így aki átveszi ezeket az adatokat, jó eséllyel linket is ad számunkra.

Hogyan ellenőrizd a saját linkprofilod Search Console-ban?

A legtöbb keresőmotor, például a Google és a Bing, rendelkezik webmester eszközökkel, amelyek ingyenesen teszik lehetővé a weboldalak tulajdonosai számára, hogy ellenőrizzék a weboldalukra mutató linkeket. Ezek az eszközök általában részletes jelentéseket adnak a linkek számáról és forrásáról.

Íme a pontos útmutató a külső linkek ellenőrzéséhez Search Console-ban:

  1. Nyisd meg a Search Console-t: Először is, nyisd meg a Google Search Console-t, és válaszd ki a weboldaladat.
  2. Kattints a Linkek menüpontra: A bal oldali menüben, majdnem a legvégén keresd meg a Linkek menüpontot.
  3. Külső linkek: Itt a legelső oszlopban máris láthatod a bejövő külső linkjeid, ha még több adatot szeretnél látni, akkor nyomj az „Egyebek” gombra.
search console belso linkek

Ugyanezt megtehetjük a Bing Webmaster Tools-ban is:

  • Weboldal felkeresése: Lépj be a Bing Webmaster Tools eszközébe.
  • Kattints a Visszamutató hivatkozásokra: Bal oldalt keresd meg a Visszamutató hivatkozás fület.
  • Felsorolás: A weboldaladra mutató linkeket szűrheted Tartományok, Lapok és Horgonyszövegek alapján.
Weboldalra mutató backlinkek megnézése Bing Webmaster Tools-ban

Ha valami komplexebb eszközre vágynál, amely részletesebb, szűrhetőbb adatokat kínál, akkor sem kell kétségbe esned, hiszen rengeteg ingyenes és fizetős SEO analitikai eszköz található a piacon.

Hogyan ellenőrizd bármely weboldal linkprofilját?

Ha esetleg nem a saját (vagy ügyfelünk) weboldalának linkprofilját szeretnénk ellenőrizni, akkor egy külsős SEO szoftver használatához kell folyamodnunk.

Nézzük a legjobb SEO szoftvereket:

  1. SEO SpyGlass: Ennek az eszköznek van ingyenes és fizetős, illetve böngészőből futtatható és letölthető változata is.
  2. Ahrefs: Alapvetően egy fizetős eszköz, de a saját weboldalunk elemzésére ingyenesen használhatjuk korlátozásokkal.
  3. SEMRush: A SEMRush is alapvetően egy fizetős eszköz, de létezik ingyenes verziója korlátozásokkal és ingyenes próbaverziója is.
  4. Moz: Ennek az eszköznek is létezik fizetős és ingyenes változata is, de utóbbi regisztrációhoz kötött.
  5. Ubersuggest/Neilpatel.com: Szintén van Free és Paid verziója, viszont míg nem éred el a napi korlátot, addig regisztráció és bejelentkezés nélkül használhatod.

Állítsd össze a saját linképítési csomagod

Építs valódi minőségi linkeket, nálunk a DA érték mellé valós, organikus forgalom is társul. Mi nem kényszerítünk bele különböző csomagok vásárlásába, állítsd össze a saját linképítési csomagod úgy, ahogy te akarod. Már a rendelés során látod, hogy végül mennyit kell fizetned.