Mi az a privát bloghálózat, azaz PBN linképítés?

Mi az a privát bloghálózat, azaz PBN linképítés?

Ebben a cikkünkben a PBN hálózatokat vesszük górcső alá: megismerkedünk a privát bloghálózat fogalmával és jelentésével, bemutatjuk ezen hálózatok legfőbb jellemzőit, előnyeit és hátrányait, hogy ki tudj igazodni a linképítés szövevényes hálójában.

Mi az a privát bloghálózat (PBN)?

A privát bloghálózat – amelyet gyakran csak PBN-ként emlegetnek az angol neve (private blog network) miatt – egy olyan webhelygyűjtemény, amely esetében az összes weboldal ugyanazon személy vagy cég tulajdonában van. Ezen a webhelyeket arra használják, hogy a fizető ügyfelek számára backlinkeket (külső linkeket) biztosítsanak a keresőben való előrébb jutás reményében.

A keresőmotorok a webhelyek rangsorolását számos tényező alapján határozzák meg, melyek között nagyon előkelő helyen szerepelnek a linkek. A magas minőségű, releváns linkek pozitív hatással vannak a webhely rangsorára. (Arról majd később, hogy egy PBN link mennyire tud minőségi és releváns lenni.)

A PBN hálózatok általában úgy keletkeznek, hogy a SEO szakemberek különböző lejárt, de viszonylag magas DA értékkel rendelkező domaineket vásárolnak, erre az oldalra minimális tartalmat és linkeket építenek. Általában a saját hálózatukból, azaz a hozzájuk tartozó oldalakról linkelik az újonnan érkező oldalakat, így szép körbelinkelés lesz a végeredmény. A linkelésnek hála a weboldal DA, DR és egyéb értékei emelkednek, de mivel nagyon ritkán készül egyedi, értékes tartalom az oldalra, így valódi forgalom nem fog érkezni a tartalmakra. Így az ilyen típusú oldalakról érkező linkek nem túl értékesek és általában gyenge minőségűnek mondhatóak, viszont alacsony büdzsé és gyenge konkurencia esetén lehet vele eredményeket elérni.

A PBN-ek általános jellemzői

Ebben a fejezetben megnézzük a PBN hálózatokra leginkább jellemző tulajdonságokat, fontos kiemelni, hogy mi nem üzemeltetünk ilyen hálózatokat, így csak általánosságban tudunk a témáról beszélni.

Több weboldal, egy tulajdonos

A PBN hálózatok legfontosabb jellemzői a már fent is említett egy tulajdonos, több tucat, több száz weboldal felállás. Amellyel még nem is lenne gond, ha ezen weboldalaknak lenne tematikája és értékes tartalma, de általában nem ez a helyzet. Általában a PBN oldalakra nem kerül ki valódi, informatív tartalom, hanem csak ügyfelek számára értékesített külső linket tartalmazó cikk. Ezekből viszont dögivel, így a weboldal értéke csökken.

Csak PR cikkek

Mint említettük a PBN hálózatban lévő weboldalakon általában nincsenek hasznos tartalmak, csak PR cikkek, azaz olyan tartalmak, amelyek az ügyfelekre linkelnek. Egy ilyen weboldalról linket kapni nem éri meg annyira, mint egy olyan oldalról, ahol csak ritkán jelennek meg PR cikkek.

Nincs valós forgalom

Abból kifolyólag, hogy egy weboldalon csak PR cikk van, amelynek egyetlen célja, hogy az ügyfélre mutató linket adjon, könnyen következik, hogy nem fog jól rangsorolni az adott cikk a keresőkben, így forgalmat sem fog vinni az oldalra. Ami azért gond, mert egy forgalmasabb weboldalról érkező link értékesebb.

Oda-visszamutató linkek

Ezt a jellemzőt is említettük fentebb: ezek az oldalak gyakran csak egymást linkelgetik körbe, hogy a SEO mutatóik feljebb legyenek tornázva, de a jobb DA érték még nem jelent több forgalmat.

Nincs impresszum, adatkezelési tájékoztató

Bár ez nem konkrétan a keresőoptimalizálási jellemzőkhöz tartozik, de a PBN hálózatokban lévő weboldalakon nagyon ritkán találni csak impresszumot és adatkezelési tájékoztatót, amely nem túl bizalomgerjesztő.

Olcsó

De a sok hátrány után íme egy pozitívum: általában a PBN linkek ára sokkal olcsóbb, mint a minőségi, prémium linkeké. Jellemzően már pár ezer forintért lehet kapni ilyen linkeket, így egy nagyon kis büdzsével rendelkező projekt számára előnyös lehet.

Kevés hatás

Hazudnánk, ha azt mondanánk, hogy a PBN hálózatokból kapott linkeknek nulla a hatása, de a fent említett okok miatt azt mondjuk, hogy a hatásuk nem ér fel a minőségi, valós tartalommal rendelkező, releváns weboldalról érkező linkekhez.

A PBN hálózat előnyei és hátrányai

A fenti összegzésből már nagyjából lehet látni, hogy milyen előnyei és hátrányai vannak a PBN hálózatos linképítésnek, de foglaljuk össze őket sokkal rövidebben, tömörebben és érthetőbben.

A PBN linkek előnyei:

  • nagyon olcsók a linkek
  • van hatása a linkeknek

A PBN linkek hátrányai:

  • kicsi a linkek hatása
  • nincs az oldalaknak valós forgalmuk
  • gyenge minőségű cikkek

Összefoglalásként azt mondhatjuk, hogy bár a PBN linkeknek van hatásuk, de nem túl sok, sokkal jobban megérheti minimálisan költségesebb, de minőségibb linkeket vásárolni. Ha ez nem opció, akkor érdemes lehet a PBN linkeken elgondolkodni a kedvező áruk miatt.

Mit ajánlunk a PBN linkek helyett?

Minőségibb, relevánsabb, prémiumabb linkeket. Azt javasoljuk, hogy ha valóban eredményeket szeretnél elérni, ráadásul rövidebb idő alatt, akkor érdemesebb kicsivel többet szánni a linképítésre, cserébe az eredmény hamarabb és jobban kifizetődő lesz.

Miért éri meg a PBN linkek helyett minőségi linképítést választani?

  • Mert hosszú- és rövidtávon is jobb eredményeket érhetünk el velük.
  • Mert valós forgalommal rendelkező, látogatott, releváns oldalakról származnak a linkek.
  • Mert természetesebbnek hatnak a linkek olyan oldalakról, ahol több a minőségi tartalom.

Mi ezeket mind figyeljük a linképítés során:

  • A link forrása: A link forrásának minősége nagyon fontos. Egy link, amely egy magas rangú, megbízható weboldalról származik, több linkerőt ad, mint egy alacsony minőségű vagy kevésbé ismert weboldalról származó link.
  • A link szövege/horgonyszöveg (anchor text): A link szövege, vagyis az a szöveg, amire a látogatók rákattintanak, szintén fontos szerepet játszik a SEO-ban. A link szövegének tartalmaznia kell a weboldalad kulcsszavait, de kerülni kell a túlzott optimalizálást, mert ez negatívan befolyásolhatja a weboldalad rangsorolását. Azaz a legjobb az, amikor a horgonyszövegek egy része tartalmazza a kulcsszót, egy része pedig nem. Amikor nem tartalmazza a kulcsszót, akkor írjuk a domain/cég/weboldal nevét, vagy kattintásra ösztönző kifejezéseket, például: ide kattintva, itt, kattints ide, még több stb.
  • A link természetessége: A keresőmotorok előnyben részesítik a természetes módon szerzett vagy természetesnek tűnő linkeket. Ez azt jelenti, hogy a linkeknek organikusan, a tartalom minőségéből adódóan kell(ene) keletkezniük. Itt fontos megjegyezni, hogy természetesen módon nagyon nehéz linkeket szerezni, egy induló weboldalnak, vagy nem egyedi, innovatív terméket áruló webshopnak szinte lehetetlen is. Amikor már országosan ismert egy cég, weboldal, akkor természetesen tudnak természetes módon linkeket szerezni, de egy induló weboldalnak, vállalkozásnak nagyon nehéz. Így ilyenkor is érdemes a linképítéshez, linkvásárláshoz fordulni, csak törekedni kell arra, hogy az természetesnek hasson, azaz, ha a weboldalra az elmúlt egy évben 0 link épült, akkor ne vásároljunk 100 linket egyik napról a másikra, mert az felettébb gyanús. Ha szeretnél linkeket vásárolni úgy, hogy megmaradjon a természetes jellege, akkor irány a főoldalunk.
  • A link diverzitása: A bejövő linkeknek változatos forrásokból kell származniuk, beleértve a blogokat, hírportálokat, fórumokat stb. Illetve nagyon fontos, hogy a linkek különböző oldalakról származzanak, minél több különböző forrásból hivatkoznak ránk, annál hitelesebbek leszünk a keresők szemében. Ez a diverzitás pozitívan befolyásolja a weboldal rangsorolását.
  • A link kontextusa: A linknek relevánsnak kell lennie a tartalommal, amibe be van ágyazva. Például, ha egy weboldal a kutyák gondozásával foglalkozik, akkor a linknek is ehhez a témához kell kapcsolódnia. Így lehet, hogy egy gyengébbnek mondható oldal (kevesebb látogató, kisebb DA/DR/TF értékek) többet ér számunkra, csak azért, mert releváns a mi oldalunkra nézve, mint egy nagyobb, de tartalomban hozzánk nem illeszkedő oldal.
  • Az oldal mutatói: Az oldal mutatói is sokat tudnak számítani, de itt inkább több mérőszámot együttesen érdemes figyelni, mint sem külön-külön. Az egyik ilyen legfontosabb mérőszám a forgalom, a látogatottság. Ehhez még érdemes hozzávenni a DA értéket, amely egy oldal erősségét próbálja megbecsülni. A Domain Authority-nál (DA) minél magasabb az érték, annál erősebbnek tekinthető az oldal. Hasonló mérőszámok a DR és a TF is, ezeknél is a magasabb érték jobbnak mondható. Amire még érdemes ránézni, az a Spam Score, törekedjünk rá, hogy az oldal, amely ránk mutató linket helyez el az oldalán, minél kisebb Spam Score értékkel rendelkezzen. Linkmarketing (linképítés más szóval) során lesznek olyan oldalak, amelyeknél erősebb lesz a forgalom, de kisebb a DA, lesznek olyanok, ahol erősebb a DA, de magasabb a Spam Score, arra kell törekedni, hogy ezen értékek figyelembe vételével próbáljuk meg a lehető legértékesebb linkeket kiválasztani az oldalunk számára.

Állítsd össze a saját linképítési csomagod

Építs valódi minőségi linkeket, nálunk a DA érték mellé valós, organikus forgalom is társul. Mi nem kényszerítünk bele különböző csomagok vásárlásába, állítsd össze a saját linképítési csomagod úgy, ahogy te akarod. Már a rendelés során látod, hogy végül mennyit kell fizetned.