Mi az a külső link és mi a szerepe a keresőoptimalizálásban?

Mi az a külső link és mi a szerepe a keresőoptimalizálásban?

Ebben a cikkben elmagyarázzuk, hogy mit jelentenek a külső linkek, hogy hogyan épülnek fel és azt is, hogy miért nagyon fontosak egy weboldal szempontjából. Ezenfelül bemutatjuk a linképítés alapelveit, illetve linkelemző szoftvereket is ajánlunk.

A külső link kifejezés olyan hivatkozásra utal, amely egy weboldalról egy másik, különböző domainen található weboldalra mutat. Ezek a linkek általában a weboldalak közötti kapcsolatokat teremtik meg, és lehetővé teszik a felhasználók számára, hogy könnyedén navigáljanak az interneten.

Miért fontosak a külső linkek?

A külső linkek nagyon fontosak a weboldalak számára több okból is. Először is, a külső linkek segítenek a hivatkozott weboldal relevanciájának és hitelességének növelésében. Ha egy megbízható, hiteles weboldal hivatkozik egy másik weboldalra, akkor mind a felhasználók, mind a keresőmotorok azt fogják látni, hogy ha ez a hiteles forrás hivatkozik erre a kevésbé ismert forrásra, akkor az biztosan érdekes és hasznos lehet számomra is. Ebből adódik az, hogy minél több erős és hiteles forrás hivatkozik egy kevésbé ismert oldalra, a keresőmotorok annál jobban felértékelik a hivatkozott oldalt is.

Tehát a külső linkek segítenek a keresőmotoroknak a weboldalak közötti kapcsolatok megértésében, ami hozzájárul a keresőmotorok rangsorolásához. A keresőmotorok figyelembe veszik a weboldalak közötti linkek számát és minőségét a rangsorolás meghatározásakor.

A keresőmotorok azt értékelik, ha ránk mutatnak külső linkek, míg a felhasználók azt, hogy ha mi mutatunk más weboldalakra külső linkek segítségével, mert ez növeli felhasználói élményt, hiszen lehetővé teszi a felhasználó számára, hogy könnyedén hozzáférjen további, releváns információkhoz.

A külső link, csak úgy, mint egy sima hiperhivatkozás, alapvetően három részből áll: az URL-ből (Uniform Resource Locator), a látható szövegből (szakmai kifejezéssel: horgonyszöveg), és a HTML “a” címkéből, ami maga a hivatkozást megvalósító HTML elem.

  • HTML “a” címke: Az “a” címke a HTML kód része, amely összekapcsolja az URL-t a látható szöveggel. Így néz ki egy natúr, még semmit sem tartalmazó hivatkozás HTML-ben: <a></a>
  • URL: Az URL a weboldal pontos címét adja meg, ahova a link mutat, azaz azt a céloldalt, ahová a felhasználót át szeretnénk irányítani. Ez általában a protokollt (például http vagy https), a domain nevet, és az adott oldalra mutató utat tartalmazza. Az URL-t a „href” attribútummal tudjuk a HTML elemünkhöz fűzni. Íme a példa: <a href="https://example.com"></a>
  • Horgonyszöveg: A horgonyszöveg az a szöveg, amit a felhasználók látnak és amire rákattintanak a weboldalon. Ez a szöveg általában rövid és leírja, hogy mi található a linkelt oldalon. Példa: <a href="https://example.com">Kattints ide a további információkért.></a>
  • Attribútum: A külső linkeket általában külön ablakban szokás megnyitni, de arra is van lehetőségünk, hogy ugyanabban az ablakban nyíljon meg. A “_blank” értékű “target” attribútum azt jelenti, hogy a link egy új ablakban vagy fülön nyílik meg. Ez hasznos lehet, ha azt akarjuk, hogy a saját oldalunk is nyitva maradjon a felhasználónál, miközben átnavigál egy újabbra. A “_self” értékű “target” attribútum azt jelenti, hogy a link ugyanabban az ablakban vagy fülön nyílik meg, ahol a felhasználó jelenleg böngészik. Példa: <a href="https://example.com" target="_blank">Kattints ide a további információkért.></a> vagy <a href="https://example.com" target="self">Kattints ide a további információkért.></a>

Belső és külső linkek közötti különbség

A belső és külső linkek alapvetően abban különböznek, hogy mely weboldalakra mutatnak. De nézzük a fogalmakat és egy egyszerű példát, hogy teljesen egyértelmű legyen.

A belső linkek olyan hivatkozások, amelyek ugyanazon a weboldalon vagy webhelyen belül navigálnak egy másik aloldalra/oldalra. Ezek a linkek segítenek a felhasználóknak könnyedén navigálni a weboldalon belül, és lehetővé teszik a webfejlesztők számára, hogy strukturált és felhasználóbarát weboldalt hozzanak létre.

Például, ha egy cég weboldalának “Termékek” oldaláról a “Kapcsolat” oldalra mutató link található, az egy belső link. A belső linkek általában a weboldal navigációs menüjében, a láblécben, a tartalomban, a tartalom előtt a morzsamenüben vagy a tartalom után ajánlott cikkek formájában jelennek meg.

Azonban a külső linkek, amint azt korábban is említettük, olyan hivatkozások, amelyek egy weboldalról egy másik, különböző domainen található weboldalra mutatnak.

Például, ha egy cég weboldalán található egy link, amely a cég Facebook-oldalára mutat, az egy külső link, mert a cég oldaláról a Facebook weboldalára irányít. A külső linkek már sokkal ritkábban jelennek meg a fejlécben, általában a tartalmakban jelennek meg forrásként vagy extra információt szolgáltató lehetőségként, illetve a láblécben vagy oldalsó menükben közösségi médiás linkek formájában.

Dofollow vagy nofollow linkek közötti különbségek

A “dofollow” és “nofollow” linkek a keresőmotorok számára adnak utasításokat a linkek kezelésével kapcsolatban. Ezek a kifejezések a HTML “a” címke “rel” attribútumának értékei, amelyek meghatározzák, hogy a keresőmotorok hogyan kezelik a linkeket. Bár ezt nem említettük fentebb, de a „rel” attribútum egyszerre több értéket is tartalmazhat, szóval ez is teljes mértékben helyes megoldás: rel="nofollow noopener".

A dofollow linkek a keresőmotorok számára azt jelzik, hogy kövessék a linket, és vegyék figyelembe a rangsorolásnál. Ez azt jelenti, hogy a linkelő oldal linkerőt ad át a meglinkelt oldalnak, azaz erősíti azt. A “dofollow” linkek segítenek a weboldalak SEO mutatóinak javításában, mivel növelik a weboldalak linkprofilját és hitelességét.

Így készíts dofollow linket HTML-ben: <a href="https://www.example.com/page">Kattints ide a további információkért</a>.

Nem szükséges semmilyen attribútumot hozzáadni az „a” tag-hez, mert alapértelmezetten minden ilyen elem dofollow, addig amíg azt egy nofollow címkével felül nem írjuk.

WordPress-ben sincs semmi extra teendőnk, simán kattintsunk rá a szövegre, amelyre linket szeretnénk tenni, majd adjunk hozzá hivatkozást, ezek a linkek is alapértelmezetten dofollow-ak, ha azt egy másik bővítménnyel vagy kóddal nem írjuk felül.

A nofollow linkek a keresőmotorok számára azt jelzik, hogy ne kövessék a linket, és ne vegyék figyelembe a rangsorolásnál. Elméletben. De ez a valóságban nem így van, hiszen ezek a linkek is segítik a linkprofil színesítését és erősítését. Gondoljatok bele, hogy mennyire abszurd és életszerűtlen, ha egy weboldalra csak dofollow linkek mutatnak, egy idő után ez a Google-nek is feltűnik és vélhetően büntetésben részesíti az adott oldalt.

Példa egy nofollow linkre HTML-ben: <a href="https://www.example.com" rel="nofollow">Kattints ide a további információkért</a>.

Milyen külső linkeket tegyünk a tartalmunkba?

A tartalmunkba illesztett külső linkek nagyban befolyásolhatják a weboldalunk SEO eredményeit, hitelességét és a felhasználói élményt. Íme néhány fontos szempont, amit figyelembe kell vennünk a külső linkek kiválasztásakor:

  • Relevancia: A linkeknek relevánsnak és értékesnek kell lenniük a felhasználók számára. A linkeknek kapcsolódnia kell a tartalomhoz, és további, hasznos információkat kell nyújtania a felhasználóknak. Például, ha egy cikk a kávézás egészségügyi előnyeiről szól, akkor releváns lehet egy link, amely egy megbízható forráshoz vezet, amely alátámasztja a cikkben említett állításokat. Csak releváns tartalomra hivatkozzunk. Attól, hogy a férfi divatról írsz, még nem kell férfi biológiai felépítését taglaló tartalmakra hivatkoznod.
  • Bizalom: A linkeknek megbízható forrásokra kell mutatniuk. A megbízható forrásokra mutató linkek növelik a weboldal hitelességét, és bizalmat keltenek a felhasználókban. Például, ha egy cikk tudományos kutatásokra hivatkozik, akkor a linkeknek közvetlenül a kutatásokat publikáló tudományos folyóiratokhoz vagy intézményekhez kell vezetniük. Ne rakjunk a cikkeinkbe olyan külső linket, amely nem megbízható vagy illegális oldalra mutat.
  • Felhasználói élmény: Végül, de nem utolsósorban, fontos figyelembe venni a felhasználói élményt. A linkeknek könnyen érthetőnek és használhatónak kell lenniük. Például, a link szövegének egyértelműen jeleznie kell, hogy milyen információhoz vezet, és a linknek könnyen kattinthatónak kell lenni.

Hogyan szerezzünk külső linkeket?

A külső linkek szerezése, más néven “linképítés”, fontos része a keresőoptimalizálás stratégiának. A külső linkek növelik a weboldal hitelességét és láthatóságát a keresőmotorok szemében, melynek fő célja a keresőből érkező látogatók számának növelése.

A külső linkek szerzésének alapvetően két módja van, amelynek részleteit az alábbi táblázatban hasonlítjuk össze:

Ingyenes linképítésFizetős linképítés
Hatékonyságkevésbé hatékonyhatékonyabb
Költségingyenesfizetős
Időigényidőigényesnem időigényes
Linkek minőségeáltalában gyengébbáltalában jobb

Általánosságban azt mondhatjuk, hogy a fizetős linkek hatékonyabbak, mert mert erősebb és forgalmasabb oldalakra kerülhetünk ki. Azonban ingyenes linkek között is lehet nagyon értékeseket találni, csak egy erős oldal sokkal nehezebben megy bele az ingyenes link vagy megjelenés biztosításába, mintha fizetnénk nekik ezért cserébe.

A költségeket tekintve nem kell magyarázni, hogy melyik kerül többe, illetve kevesebbe. Ha konkrét árak érdekelnek, akkor érdemes meglátogatni a főoldalunkat, ahol konkrét árakat is találtok.

Az ingyenes linképítés időigényes, fel kell kutatni a partnereket, cikkeket kell írni, hogy kihelyezzék, azonban a fizetős linképítésnél a szolgáltató intézi a külső linket biztosító oldalak felkutatását és a cikk megírását is. Legalábbis nálunk, mi megkeressük a számodra legmegfelelőbb backlinket biztosító oldalakat és megírjuk a rád mutató linket tartalmazó cikket, amelyet kihelyezünk az adott oldalon. Így neked semmilyen dolgod sincs, nem kell időt és energiát fordítanod a linképítésre.

A linkek minőség szintén az első pontban kifejtett ok miatt magasabb a fizetős linkek esetében. Magasabban rangsorolt, értékesebb oldalak általában csak pénzért biztosítanak megjelenést az oldalukon.

Bár nagyon úgy tűnik, hogy a mérleg nyelve a fizetős linkvásárlás felé billen, de ez nem teljesen igaz. Az ingyenes linképítésnek is van létjogosultsága, például egy újonnan indult oldal esetén, ahol nincs erős konkurencia vagy egy fizetett linképítéssel párhuzamosan. Egyébként írtunk egy kiváló cikket az ingyenes linkszerzés lehetőségeiről, ha szeretnéd elolvasni, akkor kattints ide.

Ha szeretnénk értékes külső linkeket szerezni az oldalunkra, hogy előkelőbb helyen bukkanjunk fel a keresőkben, akkor több dolgot kell figyelembe vennünk, hogy a lehető legjobb eredményeket érjük el. Íme néhány kulcsfontosságú szempont, amire érdemes odafigyelni:

  • A link forrása: A link forrásának minősége nagyon fontos. Egy link, amely egy magas rangú, megbízható weboldalról származik, több linkerőt ad, mint egy alacsony minőségű vagy kevésbé ismert weboldalról származó link.
  • A link szövege/horgonyszöveg (anchor text): A link szövege, vagyis az a szöveg, amire a látogatók rákattintanak, szintén fontos szerepet játszik a SEO-ban. A link szövegének tartalmaznia kell a weboldalad kulcsszavait, de kerülni kell a túlzott optimalizálást, mert ez negatívan befolyásolhatja a weboldalad rangsorolását. Azaz a legjobb az, amikor a horgonyszövegek egy része tartalmazza a kulcsszót, egy része pedig nem. Amikor nem tartalmazza a kulcsszót, akkor írjuk a domain/cég/weboldal nevét, vagy kattintásra ösztönző kifejezéseket, például: ide kattintva, itt, kattints ide, még több stb.
  • A link természetessége: A keresőmotorok előnyben részesítik a természetes módon szerzett vagy természetesnek tűnő linkeket. Ez azt jelenti, hogy a linkeknek organikusan, a tartalom minőségéből adódóan kell(ene) keletkezniük. Itt fontos megjegyezni, hogy természetesen módon nagyon nehéz linkeket szerezni, egy induló weboldalnak, vagy nem egyedi, innovatív terméket áruló webshopnak szinte lehetetlen is. Amikor már országosan ismert egy cég, weboldal, akkor természetesen tudnak természetes módon linkeket szerezni, de egy induló weboldalnak, vállalkozásnak nagyon nehéz. Így ilyenkor is érdemes a linképítéshez, linkvásárláshoz fordulni, csak törekedni kell arra, hogy az természetesnek hasson, azaz, ha a weboldalra az elmúlt egy évben 0 link épült, akkor ne vásároljunk 100 linket egyik napról a másikra, mert az felettébb gyanús. Ha szeretnél linkeket vásárolni úgy, hogy megmaradjon a természetes jellege, akkor irány a főoldalunk.
  • A link diverzitása: A bejövő linkeknek változatos forrásokból kell származniuk, beleértve a blogokat, hírportálokat, fórumokat stb. Illetve nagyon fontos, hogy a linkek különböző oldalakról származzanak, minél több különböző forrásból hivatkoznak ránk, annál hitelesebbek leszünk a keresők szemében. Ez a diverzitás pozitívan befolyásolja a weboldal rangsorolását.
  • A link kontextusa: A linknek relevánsnak kell lennie a tartalommal, amibe be van ágyazva. Például, ha egy weboldal a kutyák gondozásával foglalkozik, akkor a linknek is ehhez a témához kell kapcsolódnia. Így lehet, hogy egy gyengébbnek mondható oldal (kevesebb látogató, kisebb DA/DR/TF értékek) többet ér számunkra, csak azért, mert releváns a mi oldalunkra nézve, mint egy nagyobb, de tartalomban hozzánk nem illeszkedő oldal.
  • Az oldal mutatói: Az oldal mutatói is sokat tudnak számítani, de itt inkább több mérőszámot együttesen érdemes figyelni, mint sem külön-külön. Az egyik ilyen legfontosabb mérőszám a forgalom, a látogatottság. Ehhez még érdemes hozzávenni a DA értéket, amely egy oldal erősségét próbálja megbecsülni. A Domain Authority-nál (DA) minél magasabb az érték, annál erősebbnek tekinthető az oldal. Hasonló mérőszámok a DR és a TF is, ezeknél is a magasabb érték jobbnak mondható. Amire még érdemes ránézni, az a Spam Score, törekedjünk rá, hogy az oldal, amely ránk mutató linket helyez el az oldalán, minél kisebb Spam Score értékkel rendelkezzen. Linkmarketing (linképítés más szóval) során lesznek olyan oldalak, amelyeknél erősebb lesz a forgalom, de kisebb a DA, lesznek olyanok, ahol erősebb a DA, de magasabb a Spam Score, arra kell törekedni, hogy ezen értékek figyelembe vételével próbáljuk meg a lehető legértékesebb linkeket kiválasztani az oldalunk számára.

Hogyan ellenőrizzük a ránk/konkurenciánkra mutató külső linkeket?

A legtöbb keresőmotor, például a Google és a Bing, rendelkezik webmester eszközökkel, amelyek ingyenesen teszik lehetővé a weboldalak tulajdonosai számára, hogy ellenőrizzék a weboldalukra mutató linkeket. Ezek az eszközök általában részletes jelentéseket adnak a linkek számáról és forrásáról.

Íme a pontos útmutató a külső linkek ellenőrzéséhez Search Console-ban:

  1. Nyisd meg a Search Console-t: Először is, nyisd meg a Google Search Console-t, és válaszd ki a weboldaladat.
  2. Kattints a Linkek menüpontra: A bal oldali menüben, majdnem a legvégén keresd meg a Linkek menüpontot.
  3. Külső linkek: Itt a legelső oszlopban máris láthatod a bejövő külső linkjeid, ha még több adatot szeretnél látni, akkor nyomj az „Egyebek” gombra.
search console belso linkek

Ugyanezt megtehetjük a Bing Webmaster Tools-ban is:

  • Weboldal felkeresése: Lépj be a Bing Webmaster Tools eszközébe.
  • Kattints a Visszamutató hivatkozásokra: Bal oldalt keresd meg a Visszamutató hivatkozás fület.
  • Felsorolás: A weboldaladra mutató linkeket szűrheted Tartományok, Lapok és Horgonyszövegek alapján.
Weboldalra mutató backlinkek megnézése Bing Webmaster Tools-ban

Ha valami komplexebb eszközre vágynál, amely részletesebb, szűrhetőbb adatokat kínál, akkor sem kell kétségbe esned, hiszen rengeteg ingyenes és fizetős SEO analitikai eszköz található a piacon.

Nézzük a legjobb SEO szoftvereket:

  1. SEO SpyGlass: Ennek az eszköznek van ingyenes és fizetős, illetve böngészőből futtatható és letölthető változata is.
  2. Ahrefs: Alapvetően egy fizetős eszköz, de a saját weboldalunk elemzésére ingyenesen használhatjuk korlátozásokkal.
  3. SEMRush: A SEMRush is alapvetően egy fizetős eszköz, de létezik ingyenes verziója korlátozásokkal és ingyenes próbaverziója is.
  4. Moz: Ennek az eszköznek is létezik fizetős és ingyenes változata is, de utóbbi regisztrációhoz kötött.
  5. Ubersuggest/Neilpatel.com: Szintén van Free és Paid verziója, viszont míg nem éred el a napi korlátot, addig regisztráció és bejelentkezés nélkül használhatod.

Megjegyzés: Ezen adatok a linkelemző szoftverekről 2023 végén lettek kigyűjtve, így az idő előrehaladtával a használati feltételeik változhatnak.

Állítsd össze a saját linképítési csomagod

Építs valódi minőségi linkeket, nálunk a DA érték mellé valós, organikus forgalom is társul. Mi nem kényszerítünk bele különböző csomagok vásárlásába, állítsd össze a saját linképítési csomagod úgy, ahogy te akarod. Már a rendelés során látod, hogy végül mennyit kell fizetned.