Minden, amit tudnod kell a belső linkekről, hogy javulj a SEO-ban

Minden, amit tudnod kell a belső linkekről, hogy javulj SEO-ban

Ebben a cikkben összeszedtünk minden fontos információt a belső linkekről, hogy ezen tudást felhasználva javulj a SEO-ban és előrébb juss a keresőkben. A cikkben megismerkedsz a belső link fogalmával, jelentőségével, típusaival, illetve számtalan tippet adunk mind webshopok, mind weboldal üzemeltetők számára.

Az internal link vagy belső link egy olyan hivatkozás a weboldalon belül, amely az egyik oldalt vagy oldalrészletet kapcsolja össze egy másikkal. A hangsúly a „weboldalon belül” részen van, hiszen a belső linkek ugyanazon oldalra mutatnak, mint ahonnan kiindulnak.

Íme egy példa, hogy egyszerűbb legyen: ha én most a linkcsomag.hu weboldalról meglinkelek egy linkcsomag.hu-n lévő bármilyen URL-t, akkor az belső linknek minősül. Azonban, ha a linkcsomag.hu-ról egy másik oldalon lévő tartalmat (például google.com) linkelek meg, akkor azt már nem nevezhetjük belső linknek, hiszen a linkelő és linkelt oldal nem ugyanaz. Ha a kiinduló és cél oldal különbözik, akkor külső vagy kimenő linkekről beszélünk.

A belső linkek fontos szerepet játszanak a SEO-ban és a weboldalstruktúrában. A belső linkek segítenek a keresőmotoroknak megérteni a weboldalak struktúráját és azt, hogy melyik tartalom mennyire releváns, illetve fontos az oldal egésze szempontjából.

Miért fontosak a belső linkek?

A belső linkek segítik a keresőmotorokat az oldalak struktúrájának és tartalmi kapcsolatainak megértésében. A megfelelően elhelyezett és megtervezett belső linkek lehetővé teszik, hogy a keresőmotorok könnyen navigáljanak az oldalon, és hatékonyan azonosítsák a kulcsfontosságú tartalmi területeket. Ez javíthatja az oldal rangsorolását a keresési eredményekben.

Nézzük konkrétan, hogy miért fontosak a belső linkek:

  • Oldalon töltött idő: A belső linkelésnek számos pozitív SEO hozadéka van, az egyik, hogy növelik az oldalon töltött időt, ha a felhasználók az egyik cikkedről tovább tudnak ugrani egy másik tartalomra a belső linkjeid alapján, akkor több időt töltenek el az oldaladon, amely nem csak keresőoptimalizálási, hanem egyéb szempontokból is hasznos lehet.
  • Relevancia: A belső linkek segítik az oldalak közötti kapcsolatok kialakítását, meghatározását. Az olyan belső linkek, amelyek a tartalom témájára hivatkoznak, növelik az oldal relevanciáját. Ezáltal a keresőmotorok pontosabban értik meg az oldal tartalmát és témáját.
  • Felhasználói élmény: A belső linkek segítik a felhasználókat az oldalon történő könnyű navigációban. Az átlátható és könnyen követhető belső linkstruktúra javítja a felhasználói élményt. A felhasználók gyorsabban megtalálhatják a keresett információkat, ami növeli az oldal használhatóságát.
  • Hierarchia és struktúra: A belső linkek segíthetnek kialakítani az oldal hierarchiáját. Ezen linkek, segítenek a keresőmotoroknak és a felhasználóknak egyaránt a weboldal struktúrájának könnyebb megértésében. Például a főoldalon vagy a menüben szereplő linkek egyértelműen fontosabbak számunkra.

Belső linkek típusai: Hol fordulnak elő a belső linkek?

A belső linkek többféle formában és helyen is megjelenhetnek a weboldaladon. Nézzük meg, milyen típusú belső linkeket használhatsz:

  1. Navigációs linkek: Ezek a linkek segítenek a látogatóknak navigálni a weboldaladon. Ide tartoznak a menülinkek, a lábléc linkek, a breadcrumb (kenyérmorzsa) linkek, stb.
  2. Szövegközi linkek: Ezek a linkek a tartalom szövegében találhatók, és általában kapcsolódó tartalomra mutatnak. Például, ha egy blogbejegyzésben említesz egy korábbi bejegyzést, akkor beilleszthetsz egy belső linket, ami arra a bejegyzésre mutat.
  3. Gomb linkek: A gombokra is tehetünk belső linkeket, amelyet elhelyezhetünk menüben, tartalomban vagy egyéb helyeken. Például, egy “Tovább olvasom” gomb lehet egy belső link, ami a teljes cikkre vagy bejegyzésre mutat.
  4. Oldalsáv linkek: A sidebar, vagyis az oldalsáv is tartalmazhat belső linkeket, például a legnépszerűbb bejegyzésekre, legújabb hírekre, stb
  5. Lábléc linkek: A láblécben is gyakran fordulnak elő belső linkek, gondoljunk csak a weboldal vagy üzemeltető jogi dokumentumaira, de az sem ritka, ha népszerű vagy friss cikkek kapnak helyet benne.

Belső linkek felépítése: Hogy néznek ki a belső linkek?

A belső linkek pontosan ugyanúgy épülnek fel, mint bármilyen egyéb linkek, azzal a különbséggel, hogy ezeknek a linkeknek a céloldaluk ugyanazon URL-re mutat. Egyébként az előző mondatunkban is találsz egy belső linket.

Nézzük, hogy épül fel egy belső link:

  • HTML tag: A belső linkek egy <a> HTML tagben találhatók, amely az anchor szöveget és a URL-t tartalmazza. Például: <a href="https://www.weboldalad.hu/celoldal">Horgonyszöveg</a>.
  • Horgonyszöveg: Az anchor text, avagy horgonyszöveg az a szöveg, amit a felhasználó lát a kattintható link esetén. Ez lehet egy szó, egy frázis, vagy akár egy teljes mondat is. Az anchor szövegnek relevánsnak és leírónak kell lennie, hogy a látogatók és a keresőmotorok számára is világos legyen, mi található a linkelt oldalon.
  • URL: A URL az a webcím, ahova a link átirányít. Ez egy belső link esetébe a weboldalad egy másik oldalának/aloldalának az URL címe.
  • Attribútumok: A belső linkek tartalmazhatnak különböző attribútumokat is, mint például a title, amely további információt ad a linkről, vagy a nofollow, amely azt jelzi a keresőmotoroknak, hogy ne vegyék figyelembe a linket a rangsorolásnál.

Tippek a belső linkeléshez

Ebben a fejezetben pár tippet és tanácsot adunk a belső linkek ideális, optimális kialakításához.

Kezdjük a horgonyszöveggel. Azt már tudjuk, hogy a horgonyszöveg az a szöveg, amit a felhasználók látnak és amire a látogatók kattinthatnak. De milyen a jó horgonyszöveg? A horgonyszövegnek relevánsnak és leírónak kell lennie, hogy a látogatók és a keresőmotorok számára is világos legyen, mi található a linkelt oldalon. Próbáld meg röviden és tömören fogalmazni a horgonyszöveget. A hosszú és bonyolult horgonyszövegek zavaróak lehetnek a látogatók számára. Használj kulcsszavakat a horgonyszövegben, de kerüld a túlzott kulcsszóhalmozást.

Mivel a belső linkeknél mindig azonos a kiinduló és a céloldal, így mindig használjunk relatív URL-eket. De mi az a relatív URL, és miért jobb, mint az abszolút URL? Az abszolút link vagy URL a teljes URL-t tartalmazza, a domain nevet és az útvonalat. A relatív link csak az útvonalat vagy egy adott oldalon belüli szakaszt tartalmazza. A relatív linkek hasznosak lehetnek, ha ugyanazon a weboldalon belül szeretnénk navigálni. És mi pont ezt szeretnénk.

  • Példa abszolút linkre: https://linkcsomag.hu/blog/linkepites-fogalma/
  • Példa relatív linkre: /blog/linkepites-fogalma/ vagy #linkrendeles

Hova és milyen belső linkeket linkeket tegyünk? A legfontosabb helyek a weboldalon, ahová belső linkeket helyezünk:

  • felső menüsor
  • tartalmak
  • lábléc

A felső menüsorban érdemes feltüntetnünk a számunkra fontos tartalmainkat, illetve navigációs elemeket. Tüntessük fel a főbb kategóriáinkat, a népszerűbb cikkeket stb.

A tartalmakban is érdemes belső linkeket elhelyezni, nyugodtan hivatkozzunk a blog cikkeinkből más, kapcsolódó blogokra, vagy a tartalomhoz kapcsolódó termékekre. Fontos, hogy tartsuk mindig szem előtt a relevanciát, azaz az egyes cikkekből csak olyan cikkekre hivatkozzunk, amelyek között van tartalmi összefüggés.

Ide sorolhatjuk még azokat a belső linkeket is, amelyek a tartalom után kapnak szerepet, például „kapcsolódó tartalmak” címszó alatt.

A lálécben általában a weboldal jogi dokumentumai kerülnek, a kapcsolati űrlap, vagy néhány fontosabb tartalmunk.

Mivel a menü és a lábléc a weboldal minden aloldalán, lapján megjelenik, így a keresők felé nyomatékosan jelezzük, hogy az itt szereplő tartalmak fontosak és értékesek számunkra.

Plusz egy tanács: linkelj a főoldalról. Erre azért van szükség, mert a főoldal egy különös jelentőséggel bíró oldal a weboldalunkon, amit innen meglinkelünk az biztosan fontos számunkra. Ha a Google (vagy a Bing) azt látja, hogy ezt a tartalmat a weboldalad főoldaláról is meglinkeled, akkor tudni fogja, hogy az értékes. A Google-ön túl, azért is hasznos a főoldalon való belső linkek használata, mert ezt az oldalt nagyon nagy valószínűséggel meglátogatják az oldalunkat böngészők, így ez egy nagyszerű módja annak, hogy tartalmakat kínáljunk nekik.

Hogy használd a belső linkeket, ha webshopod van?

A fenti tanácsokat webáruházak esetében is érdemes megfogadni, de van pár egyéb tanács, amelyet követve még jobb eredményeket érhetünk el SEO-ban.

  • Termékek közötti linkek: Linkelj a termékek között, hogy a látogatók könnyen megtalálhassák a kapcsolódó termékeket. Például, ha valaki egy pólót néz, linkelj a hasonló stílusú vagy márkájú pólókra.
  • Kategória és aloldalak: Használj belső linkeket a kategória és aloldalak között. Ez segít a látogatóknak navigálni a webshopban, és megtalálni a számukra érdekes termékeket.
  • Blogbejegyzések: Ha van blogod a webshopodban (legyen, mert igazi versenyelőnyt jelent a keresőoptimalizálásban), használj belső linkeket a blogbejegyzéseidben, hogy a látogatókat a termékeidhez irányítsd. Például, ha írsz egy bejegyzést a legújabb divattrendekről, linkelj a trendnek megfelelő termékekre.
  • Kosár és fizetési oldal: Ne felejtsd el a belső linkeket a kosár és a fizetési oldalakra mutatóan. Ez segít a látogatóknak a vásárlási folyamatban, és csökkenti a lemorzsolódási vagy kosárelhagyási arányokat.
  • Gyakran vásárolt termékek: Készíthetsz egy oldalt a legnépszerűbb vagy leggyakrabban vásárolt termékekről, amelyről meglinkeled ezen termékeket.

Belső linkek feltérképezése egyszerűen Search Console segítségével

A Google Search Console eszközét valószínűleg senkinek sem kell bemutatni, de azt sokan nem tudják, hogy linkelemzésre is nagyszerűen használható. Nem csak a külső, de még a belső linkeket is mutatja.

Íme a pontos útmutató, hogy mit kell tenned:

  1. Nyisd meg a Search Console-t: Először is, nyisd meg a Google Search Console-t, és válaszd ki a weboldaladat.
  2. Kattints a Linkek menüpontra: A bal oldali menüben, majdnem a legvégén keresd meg a Linkek menüpontot.
  3. Belső linkek: Itt a Külső linkek mellett láthatod a Belső linkek fült is, ha még több adatot szeretnél látni, akkor nyomj az „Egyebek” gombra.
  4. Optimalizálás: Elemezd ki, hogy az általad fontosnak tartott tartalmak megfelelő mennyiségű belső linket kapnak-e, és ha szükséges, akkor optimalizáld őket.
search console belso linkek

Részletesebb belső linkhálózat elemzés SEO szoftverekkel

A Google Search Console egy nagyszerű eszköz, de vannak más, részletesebb adatokat kínáló SEO szoftverek is, amelyek mélyebb elemzést és további funkciókat kínálnak, azonban némelyikük teljesen vagy részben fizetős. Íme néhány példa:

  1. Screaming Frog
  2. WebSite Auditor
  3. Ahrefs

Mind a három eszköznek/programnak van ingyenes és fizetős verziója is, így érdemes előbb az ingyenes verzióval próbálkoznunk, és ha több elemzésre vagy funkcióra van szükséged, akkor váltani egy nagyobb, fizetős csomagra.

Ha pedig esetleg segítséget szeretnél WordPress-ben a belső linkek ideális kialakításához, akkor érdemes egy SEO bővítményt telepítened, amelyek segítenek a releváns tartalmak beszúrásában. Mi személy szerint a Rank Math plugint használjuk, de a Yoast SEO-nak is van hasonló funkciója.

Mi az a webhelytérkép és hogyan kapcsolódik a belső linkekhez?

A webhelytérkép (sitemap) egy olyan XML-fájl vagy oldal, amely tartalmazza egy weboldal vagy webhely összes elérhető oldalának struktúráját és információit. A webhelytérkép segíti a keresőmotorokat az oldal tartalmának könnyű indexelésében és az információk hatékonyabb megértésében.

A webhelytérkép felsorolja az összes elérhető oldalt, kategóriát és tartalomrészt a weboldalon, így természetesen az összes belső linkünket is tartalmazza. Persze azt nem fogjuk látni, hogy melyik aloldalt hányszor és milyen kulcsszóval linkeljük, de arra jó lehet, hogy lássuk milyen aloldalaink, linkjeink vannak, így segíthet a belső linkek kialakításában.

Megváltozott belső linkek kezelése

Ha a webodalunkon bármelyik tartalom linkje megváltozik, akkor azt kezelni kell, mert attól a pillanattól az erre mutató belső linkek nem fognak működni.

Ennek kezelésére két megoldás áll előttünk. A korábbi belső linkek cél URL-jét frissítenünk kell az új URL-re. Természetesen ez csak akkor működhet, ha az adott belső link kevés helyen fordul elő. A másik, de sokkal jobb és biztosabb megoldás, az átirányítások (redirect) használata. Ilyenkor egy átirányítási táblázatba felvesszük a régi URL-t és az új URL, ha bárki a régi URL-re keres, akkor a rendszer átirányítja őket az új URL-re. Ebben az esetben a belső linkekkel nem kell foglalkoznunk, nem kell frissítenünk őket, mert az irányítás következményeként a felhasználó az új URL-re fog jutni.

Hogyan valósíthatjuk meg az átirányítást? Itt is több lehetőségünk van, vannak olyan CMS-ek, amelyek ezt a funkciót alapértelmezetten támogatják, vannak, ahol bővítményre van szükségünk, és akár a CMS-t teljesen kihagyva is megoldhatjuk az átirányítást.

CMS nélkül a .htaccess fájlban helyezhetünk el átirányítást az alábbi módon:

Redirect 301 /regi-url /uj-url

Ha pedig a WordPress rendszerét használjuk, akkor számos erre alkalmas bővítményt találunk, íme néhány. Vagy a már fent említett Rank Math is tartalmaz átirányítási lehetőségeket, így ha azt a bővítményt használod, akkor nem kell újabb bővítményt letöltened.

Utolsó megoldásként megemlíthetjük a HTML-es átirányítást, de ez a legritkábban alkalmazott megoldás, leginkább csak statikus oldalak esetén ajánlott a használata:

<meta http-equiv="refresh" content="0; url=http://uj-weboldal.com" />

Állítsd össze a saját linképítési csomagod

Építs valódi minőségi linkeket, nálunk a DA érték mellé valós, organikus forgalom is társul. Mi nem kényszerítünk bele különböző csomagok vásárlásába, állítsd össze a saját linképítési csomagod úgy, ahogy te akarod. Már a rendelés során látod, hogy végül mennyit kell fizetned.