Mi az a sikerdíjas linképítés, keresőoptimalizálás? (Előnyök és hátrányok)

Mi az a sikerdíjas linképítés, keresőoptimalizálás? (Előnyök és hátrányok)

Ebben a cikkben a sikerdíjas linképítésről és keresőoptimalizálásról lesz szó, valamint annak pozitívumairól és hátrányairól. Elmondjuk, hogy milyen hátráltató tényezőkkel jár az ügyfél és a szolgáltató részéről, illetve kínálunk egyéb lehetőségeket is.

Mi az a sikerdíjas linképítés vagy keresőoptimalizálás?

A sikerdíjas linképítés vagy keresőoptimalizálás egy olyan megállapodás, amelyben a keresőoptimalizáló cég csak akkor kapja meg a megrendelőtől a megbeszélt díjat, ha a szerződésben rögzített célt eléri. A cél lehet például adott kulcsszavakra való helyezések elérése vagy a weboldal látogatottságának növelése.

Ezen konstrukció esetében az ügyfélnek nem kell előre vagy havi bontásban fizetnie a szolgáltatásért, csak a szerződés lejárta, vagy a célok elérése után. Ez előnyös lehet, mert nincs szükség előfinanszírozásra az ügyfél részéről, azonban általában végsősoron utólag többet kell fizetni érte, mint hagyományos SEO szolgáltatásokért.

Az ilyen szolgáltatásoknak megvannak az előnyei és hátrányai is, mind a szolgáltató, mind az ügyfél részéről, ezeket később bővebben kifejtjük.

A sikerdíjas projektek előnyei és hátrányai

A sikerdíjas linképítésnek vagy keresőoptimalizálásnak megvannak a maga előnyei is hátrányai is. Eben a fejezetben ezeket a szempontokat az ügyfél, azaz megrendelő szempontjából fogjuk vizsgálni.

Fontos, hogy mi nem foglalkozunk sikerdíjas keresőoptimalizálással, így csak általánosságban tudunk beszélni a témáról.

A sikerdíjas SEO előnyei:

  • Kisebb kockázat: A megrendelőnek csak akkor kell fizetnie, ha a keresőoptimalizáló cég sikerrel teljesíti a vállalt feladatot. Ez csökkenti a kockázatot a megrendelő számára, hiszen nem kell előre fizetnie egy olyan szolgáltatásért, amelynek eredményét nem tudja előre garantálni.
  • Átláthatóság: A szerződésben rögzített cél egyértelműen meghatározza, hogy mit kell elérnie a keresőoptimalizáló cégnek. Ez segít a megrendelőnek abban, hogy nyomon kövesse a projekt haladását és biztosítsa, hogy a cég a megbeszéltek szerint dolgozzon.
  • Motivált munka: A keresőoptimalizáló cég jobban motivált az eredmény elérésében, hiszen csak a feltételek teljesítésekor kapja meg a fizetését, így a munkavégzés során muszáj odatennie magát.

A sikerdíjas SEO hátrányai:

  • Nehezen átlátható szerződések: A szolgáltatónak szüksége van valamilyen garanciára, hogy az elvégzett munkáért megkapja a fizetségét, és ezt szerződésbe is foglalják. A probléma akkor van, amikor a szerződésben nem eléggé átlátható, hogy milyen kulcsszavakra vonatkozólag számíthatunk előrelépésre, és hogy végül mennyit kell fizetnünk.
  • Nem csak egyszeri díj: Vannak olyan sikerdíjas SEO szolgáltatások, ahol az eredmények elérése után nem csak egy egyszeri sikerdíjat kell fizetni, hanem havi rendszerességgel kell fizetni a megfelelő pozíciót elért kulcsszavak esetében. Ez azért rossz, mert kezdetben valóban nincs költsége a sikerdíjas SEO-nak, de hosszútávon sokkal több pénzt kell belerakni, mint a havidíjas vagy egyszeri keresőoptimalizálásba.
  • Nincs lehetőség kulcsszó módosításra: Mivel a szolgáltató adott kulcsszavakra vállalja a jó pozíciók elérését, és ezek eléréséért is dolgozik, így nem lehetséges időközben módosítani a kulcsszavak listáját, míg a hagyományos SEO-ban ez minden további nélkül megtehető.
  • Long tail kulcsszavak: A sikerdíjas SEO lényege, hogy az ügyfélnek csak akkor kell fizetni, ha a szerződésben megjelölt célok el lettek érve. Mivel a SEO-nak a szolgáltató oldaláról is van költsége, így a szolgáltató abban érdekelt, hogy ezek a célok minél előbb el legyenek érve. A long tail (hosszú farok) kulcsszavak tökéletesek erre, hiszen sokkal kisebb a verseny ezek körében. De a verseny csak úgy lehet kisebb, ha a kereslet is kisebb rá. Nagyon figyelmesek legyünk, ne fizessünk olyan long tail kulcsszavakért, amelyekre igazából nincs is érdemi kereslet.

Ismét kiemeljük, hogy mivel mi nem kínálunk sikerdíjas szolgáltatást, így ezek csak olyan visszajelzések, amelyekről gyakran hallani, de egyáltalán nem biztos, hogy minden sikerdíjas SEO szolgáltatást nyújtó cég így járna el.

Miért nagyon ritka a sikerdíjas SEO?

Rosszhiszeműen azt szokás, hogy csak azok vállalnak sikerdíjas keresőoptimalizálást, akik más módon nem tudnak elegendő ügyfélt szerezni, de ez természetesen nem teljesen igaz.

Leginkább ezen okok miatt ritka a sikerdíjas keresőoptimalizálás:

  • A siker nem garantált: A SEO egy bonyolult folyamat, számos olyan tényezőtől függ, amelyek egy része nem befolyásolható a keresőoptimalizáló cég által. Ilyenek az alapalgoritmus frissítések vagy a konkurensek tevékenységei, így a szolgáltatón kívülálló okok miatt a siker nem garantálható, így garanciát sem lehet vállalni rá.
  • Nehéz meghatározni a célt: A sikerdíjas megállapodáshoz szükséges, hogy a megrendelő és a keresőoptimalizáló cég egyaránt egyetértsen abban, hogy mi a siker. Ez azonban nem mindig könnyű, hiszen az ügyfél valószínűleg erősebb, nehezebben elérhető kulcsszavakban mérné a sikert, míg a SEO szolgáltató inkább long tail, könnyebben elérhető kulcsszavakban.
  • Előfinanszírozás: Sikerdíjas konstrukció esetében a szolgáltatónak elő kell finanszíroznia mindent, amely kompetitívebb témákban igen komoly anyagi és időbeli ráfordítással jár.
  • Magas kockázat: A sikerdíjas megállapodás növeli a keresőoptimalizáló cég kockázatát is. Ha a cég nem éri el a kitűzött célt, csak egy magas hányadát, akkor nem kapja meg a megrendelőtől a megbeszélt díjat. Ez a kockázat különösen magas lehet a linképítés esetében, amely egy költséges és időigényes folyamat lehet.
  • Nehezen behajtható sikerdíj: A magas kockázathoz a nehezen behajtható sikerdíj is hozzátartozik. Ha egy ügyfél nem fizet a teljesített célok elérése után sem, akkor a szolgáltatónak hosszú időbe és sok energiába telhet mire sikerül a jogos anyagi kompenzációját behajtani.

Ezek a tényezők együttesen arra ösztönzik a keresőoptimalizáló cégeket, hogy inkább fix díjas megállapodást kössenek a megrendelőkkel. A fix díjas megállapodás kisebb kockázatot jelent a cég számára, és elősegíti a megrendelő és a cég közötti bizalmi kapcsolatot.

Mikor válaszd a sikerdíjas konstrukciót?

A sikerdíjas linképítés vagy keresőoptimalizálás akkor lehet jó megoldás, ha:

  • Kisebb kockázatot szeretnél vállalni: A sikerdíjas megállapodás csökkenti a megrendelő kockázatát, hiszen csak akkor kell fizetni, ha a keresőoptimalizáló cég sikerrel teljesíti a vállalt feladatot.
  • Az elért eredményekből képes vagy finanszírozni az esetlegesen felmerülő többletköltségeket: Mint említettük a sikerdíjas linképítés vagy keresőoptimalizálás általában többe kerül, mint a hagyományos konstrukciókban végzett SEO, így akkor érdemes a sikerdíjas keresőoptimalizálást választani, ha biztosak vagyunk benne, hogy a fellendülő forgalom hatásából képesek vagyunk finanszírozni az ezzel járó többletköltségeket.

Azonban fontos megjegyezni, hogy a sikerdíjas megállapodás sem garantálja a sikert. A megrendelőnek és a keresőoptimalizáló cégnek is tisztában kell lennie a kockázatokkal, és együtt kell dolgozniuk annak érdekében, hogy elérjék a kitűzött célokat.

Íme néhány konkrét tipp a sikerdíjas linképítés/SEO megoldások kiválasztásához:

  • Kérj ajánlatokat több keresőoptimalizáló cégtől: Ez segít összehasonlítani a különböző ajánlatokat és megtalálni a legjobb lehetőséget.
  • Olvass véleményeket: A szolgáltatótól különálló platformokon (Google, Facebook) olvass véleményeket, és győződj meg a vásárlói elégedettségről.
  • Kérj referenciaanyagokat: A referenciaanyagok segíthetnek meggyőződni arról, hogy a keresőoptimalizáló cég képes elérni a kitűzött célokat.

Mit válassz sikerdíjas linképítés/SEO helyett?

A sikerdíjas linképítés/SEO helyett a következőket érdemes megfontolni:

  • Fix díjas linképítés/SEO: Ez a legegyszerűbb és legbiztonságosabb megoldás. A megrendelő előre meghatározott díjat fizet a keresőoptimalizáló cégnek, függetlenül attól, hogy eléri-e a kitűzött célt. Ez általában havi elszámolásban zajlik.
  • Tanácsadás: Ha a megrendelő maga szeretné elvégezni a linképítést vagy a SEO-t, akkor érdemes szakértő tanácsadóval konzultálnia. A tanácsadó segíthet a megfelelő stratégia kidolgozásában és a munkafolyamat megvalósításában.

A sikerdíjas linképítés/SEO akkor lehet jó megoldás, ha a megrendelő hajlandó vállalni a kockázatot, és ha jó a bizalmi kapcsolata a keresőoptimalizáló céggel. Azonban a legtöbb esetben a fenti megoldások biztonságosabbak és előnyösebbek lehetnek.

Állítsd össze a saját linképítési csomagod

Építs valódi minőségi linkeket, nálunk a DA érték mellé valós, organikus forgalom is társul. Mi nem kényszerítünk bele különböző csomagok vásárlásába, állítsd össze a saját linképítési csomagod úgy, ahogy te akarod. Már a rendelés során látod, hogy végül mennyit kell fizetned.