A SEO és a linképítés legfontosabb mérőszámai: DA, PA, TF, CF, DR, UR, forgalom

A SEO és a linképítés legfontosabb mérőszámai: DA, PA, TF, CF, DR, UR, Spam Score, forgalom

Ebben a cikkben elmagyarázzuk a legfontosabb SEO mutatók, mérőszámok fogalmait, amelyeket hasznosak lehetnek a SEO-ban és a linképítésben.

Számítanak a SEO mutatók?

SEO szakértők körében közkedvelt azt puffogtatni, hogy semmit sem érnek a keresőoptimalizálási mutatók, de ha kicsit jobban kifejtik a véleményüket, akkor általában a szkeptikusabbak is elismerik, hogy a SEO mutatóknak együtt értelmezve igen is van hasznuk.

Miért mondják azt, hogy semmit sem érnek ezek a mutatók? Elsősorban azért, mert ezek a mutatók csak becslések, egyiket sem használja a Google. A keresőmotoroknak megvan a saját mérési módszerük, amelyekkel megítélik, hogy egy weboldal mennyire hasznos, releváns egy adott találatra, és hogy mennyire erős maga az oldal önmagában.

Ezek a mérőszámok, amelyeket a keresőoptimalizálók használnak, megpróbálják megbecsülni, hogy hogyan gondolkodhat a Google vagy a Bing. De pontosan nem tudhatják, hogy ezek a keresőmotorok milyen szignálokat használnak fel a weboldalak elemzése során. Ebből egyenes ágon következik, hogy vannak olyan mérőszámok, amelyek közelebb járhatnak a valósághoz és vannak olyanok, amelyek távolabb.

Ezért mondják a SEO-sok, hogy önmagában egyetlen egy SEO mutatót, mérőszámot sem éri meg figyelembe venni. Ez azt jelenti, hogy egyedül nem érdemes a DA, PA vagy egyéb értékekre hagyatkozni. Ha egy weboldalnak önmagában csak a DA értéke magas, de emellé nem társul forgalom, relevancia, alacsony Spam Score és egyéb pozitív mérőszámok, akkor az még semmit sem ér. Ugyanígy igaz az is, hogy attól, hogy egy weboldalnak nincs magas Spam Score-ja, az még nem jelenti azt, hogy arról az oldalról megéri linket szerezni, hiszen lehet, hogy nincs forgalma vagy nem releváns számunkra.

Ezeket a mutatókat, mérőszámokat leginkább egyszerre érdemes nézni. Illetve a mérőszámok mellé nagyon fontos még két tényezőt figyelembe vennünk egy linképítés során. Az egyik legfontosabb a relevancia, próbáljunk meg többnyire releváns oldalakról linkeket szerezni. Ha egy weboldal releváns számunkra, akkor is megéri linket szereznünk róla, ha egyéb SEO mutatói nem túl acélosak.

A relevancia mellett nagyon fontos még a valós forgalom, azaz érdemes olyan weboldalakról linkeket szereznünk, amelyeknek forgalmuk is van, nem csak magas DA értékük.

Szóval, ha linképítésre adnánk a fejünket, akkor együttesen nézzük a relevanciát, a forgalmat, a DA, DR értéket, a Spam Score-t és egyéb releváns mutatókat is.

A legfontosabb SEO mutatók, fogalmak

Most pedig nézzük meg a legfontosabb fogalmakat, illetve SEO mutatókat, amelyeket linképítés vagy SEO tevékenység során használni szokás.

Forgalom

A forgalom az egyik legfontosabb mérőszám a SEO-ban, azt mutatja meg, hogy egy adott weboldalnak mekkora a látogatottsága. A forgalom forrása lehet organikus (azaz a keresőmotorok találati oldalairól érkező), fizetett (hirdetésekből származó), közvetlen (amikor a felhasználók közvetlenül beírják a weboldal URL-jét), közösségi (közösségi média platformokról érkező), hivatkozó (más weboldalakról érkező linkek által generált) és egyéb. A forgalom mennyisége és minősége közvetlen hatással van a weboldal teljesítményére és sikerességére.

Relevancia

A relevancia nem konkrétan egy mutató, de a linképítésnél a legfontosabb összetevő. Azaz, ha egy weboldalnak gyengébbek a SEO mutatói, de a tartalma releváns ránk nézve, akkor hasznos linket tud adni.

De mit jelent maga a relevancia? Egy weboldal akkor lesz releváns ránk nézve, ha ugyanabban, vagy hasonló témában készít tartalmakat. Egy példán keresztül, ha a mi weboldalunk a számítógépekről szól, akkor releváns lehet számunkra egy számítógépes, egy hardveres, egy szoftveres és szinte bármilyen olyan oldal, amely elektronikai cikkekkel foglalkozik.

Domain Authority (DA)

A Domain Authority (DA) egy SEO rangsorolási pontszám, amelyet a Moz fejlesztett ki, és megpróbálja a weboldal egészének erősségét megbecsülni. A Domain Authority pontszámok 1-től 100-ig terjednek egy logaritmikus skálán, ahol a magasabb pontszámok erősebb weboldalt jelentenek.

A Domain Authority értékét több tényező figyelembevételével számítják ki, beleértve a linkelő domaineket és a teljes oldalra mutató linkmennyiséget. Ez a pontszám használható weboldalak összehasonlítására vagy egy weboldal „rangidősségének” nyomon követésére. Fontos tudni, hogy a Domain Authority nem befolyásolja a Google rangsorolását és nincs hatással a SERP-ekre.

Page Authority (PA)

A Page Authority (PA) is egy keresőoptimalizálási pontszám, amelyet szintén a Moz fejlesztett ki, melynek célja, hogy nem a weboldal egészét, hanem egy adott aloldal értékét becsülje meg. A Page Authority pontszámok 1-től 100-ig terjednek, ahol a magasabb pontszámok erősebb aloldalt jelentenek, illetve ez a mérőszám is logaritmikus skálán mozog, azaz ezen mutató esetében is sokkal könnyebb alacsony értékről fejlődést elérni, mint magasabb értékről.

Míg a Page Authority egyetlen oldal rangsorolási erejét méri, addig a Domain Authority egész domainek vagy aldomainek erejét. A mérőszámokat azonban ugyanazzal a módszertannal számítják ki – így sok tekintetben inkább hasonlítanak, mint különböznek.

Átkattintási arány (CTR)

A CTR azt mutatja meg, hogy a keresőben megjelenő találatok között az egyes tartalmakra mekkora arányban kattintanak át.

A CTR az adott tartalomra vagy hirdetésre kapott kattintások számát osztja el az ad megjelenéseinek számával: kattintások ÷ megjelenések = CTR. Például, ha egy találatnak 5 kattintása és 100 megjelenése van, akkor a CTR 5%.

Trust Flow (TF)

Trust Flow (TF) egy SEO mutatószám, amelyet a Majestic fejlesztett ki. A Trust Flow a weboldalra mutató linkek minőségét becsüli meg. A minőségi linkek olyan weboldalakról származnak, amelyek maguk is sok minőségi linkkel rendelkeznek. A Trust Flow tehát a “megbízhatóság” mértékét méri. Minél magasabb egy oldal Trust Flow értéke, annál megbízhatóbbnak tekinthető a keresőmotorok szemében. Ezáltal nagyobb eséllyel rangsorolódik jobban a keresési eredmények között. A Trust Flow értéke 0-tól 100-ig terjed, ahol a magasabb érték jobb minőséget jelent. Ez a mutatószám segít a SEO szakembereknek abban, hogy megértsék, milyen minőségű linkek mutatnak egy adott weboldalra.

Citation Flow (CF)

Citation Flow (CF) mutatószámot is a Majestic fejlesztette ki. A Citation Flow a weboldalra mutató linkek mennyiségét tükrözi, függetlenül attól, hogy ezek a linkek milyen minőségűek. A Citation Flow értéke 0-tól 100-ig terjed, ahol a magasabb érték több linket jelent. Azonban fontos megjegyezni, hogy a magas Citation Flow érték önmagában nem feltétlenül jelent jobb rangsorolást a keresőmotorokban, mivel a keresőmotorok is figyelembe veszik a linkek minőségét, nem csak a mennyiségét.

Domain Rating (DR)

A DR, azaz Domain Rating mutatót az Ahrefs készítette, mely egy weboldal linkprofiljának erősségét próbálja megítélni egy 0-tól 100-ig terjedő skálán, ahol a felső véglet számít jobbnak.

A DR pontos képlete nem nyilvános, de a következő tényezők befolyásolják a DR-t az Ahrefs elmondása szerint:

  1. A backlinkek mennyisége.
  2. A backlinkek DR értéke. (Azaz, ha egy erősebb DR értékű oldalról kapunk linket, akkor az jobban erősíti a mi DR értékünket.)
  3. A hivatkozó domain által hivatkozott weboldalak száma. Minél több weboldalra hivatkozik a hivatkozó domain, annál kevesebb DR-t kap minden egyes hivatkozott weboldal.
  4. A nofollow linkek nem erősítik a DR értéket.

A Domain Rating-et széles körben használják a SEO közösségben a linképítési lehetőségek értékelésére és a weboldal backlinkeken keresztül szerzett tekintélyének becslésére.

URL Rating (UR)

Az URL Rating (UR) szintén az Ahrefs által fejlesztett SEO mérőszám, mely szintén egy 0 és 100 közötti skálán mozog.

Pár információ az UR mutatóról:

  • Az UR egy oldalszintű mutató, míg a DR egy domain-szintű mutató.
  • A skála logaritmikus.
  • Mind a belső, mind a külső linkek számításba kerülnek.
  • Tiszteletben tartják a nofollow attribútumot
  • Képes lehet a manipulatív linkek felismerésére.
  • Ugyanazt az eredményt adja az URL HTTP és HTTPS változatára.

Spam Score

A Spam Score a Moz fejlesztése, mely azt hivatott megmutatni, hogy egy weboldal mekkora mértékben tekinthető spamnek. A Spam Score egy gépi tanulási modellen alapul, amely 27 jellemzőt azonosított a több millió betiltott vagy büntetett webhely között, és ezeket a jellemzőket figyeli a vizsgálandó oldalak esetében is.

Íme a Moz álláspontja a Spam Score értékével kapcsolatban:

  • Az 1%-30% közötti pontszám alacsony Spam Score-nak számít.
  • A 31%-60% közötti pontszám közepes Spam Score-nak számít.
  • A 61%-100% közötti pontszám magas Spam Score-nak számít.

Alapvető webes vitals-mutatók (Core Web Vitals)

Core Web Vitals a Google által kifejlesztett mutatószámok összessége, amely segít a fejlesztőknek megérteni, hogyan egy weboldal milyen hatást gyakorol a felhasználóra. A Core Web Vitals három fő területet vizsgál a felhasználói élmény szempontjából:

  1. Largest Contentful Paint (LCP): Ez méri, mennyi időbe telik a legnagyobb tartalomelem betöltése egy oldalon. Az LCP-nek 2,5 másodpercnél kevesebbnek kell lennie a jó felhasználói élmény érdekében. Kvázi az oldalbetöltési időt méri.
  2. Cumulative Layout Shift (CLS): Ez méri, hogy mennyire változik egy oldal elrendezése a betöltődés során. A CLS-nek 0,1-nél kevesebbnek kell lennie a jó felhasználói élmény érdekében.
  3. First Input Delay (FID): Ez méri, mennyi időbe telik a böngészőnek válaszolni a felhasználó első interakciójára egy oldalon, például egy kattintásra vagy érintésre. Az FID-nek 100 milliszekundumnál kevesebbnek kell lennie a jó felhasználói élmény érdekében.

A Core Web Vitals fontos része lesz a Google oldalélmény pontszámának, ami azt jelenti, hogy közvetlenül befolyásolja a weboldal SEO-ját.

Állítsd össze a saját linképítési csomagod

Építs valódi minőségi linkeket, nálunk a DA érték mellé valós, organikus forgalom is társul. Mi nem kényszerítünk bele különböző csomagok vásárlásába, állítsd össze a saját linképítési csomagod úgy, ahogy te akarod. Már a rendelés során látod, hogy végül mennyit kell fizetned.