Mi az a keresőbarát URL, hogyan segíti a SEO-t, és hogy készítsünk mi is?

Mi az a keresőbarát URL, hogyan segíti a SEO-t, és hogy készítsünk mi is?

Ebben a cikkben megismerkedünk a keresőbarát URL-ek fontosságával, szerepével a SEO-ban, illetve tanácsokat adunk, hogy a te weboldaladon is sikerüljön keresőbarát URL-eket kialakítani.

Mi az az URL?

Ahhoz, hogy megtudjuk, hogy mit jelent a keresőbarát URL, előbb magával az URL fogalmával, jelentésével kell megismerkednünk. Maga az URL, vagyis az Uniform Resource Locator, magyarul egységes erőforrás-helymeghatározó, egy internetes erőforrás (például egy weboldal) egyedi címét jelenti. Az URL-ek lehetővé teszik a böngészők számára, hogy megtalálják és megjelenítsék a weboldalakat az interneten.

Így néz ki egy URL:

https://linkcsomag.hu/mi-az-az-url-cim

Hogy épül fel egy URL cím?

Fentebb most már láttunk két példát az URL-ekre, most pedig nézzük meg a felépítésüket, hogy mi miért van ott, ahol van, és hogy mi hagyható el belőle.

Így néz ki egy URL felépítése (természetesen ezekből van, ami kihagyható):

protokoll://hosztnév:port/szerver_útvonal?query_string#horgony

Egy URL ezekből az elemekből áll:

  1. Protokoll: Ez határozza meg, hogy a böngésző hogyan kommunikál a szerverrel. A leggyakoribb protokollok a HTTP (Hypertext Transfer Protocol) és a HTTPS (HTTP Secure), de más protokollok is léteznek, mint például a FTP (File Transfer Protocol).
  2. Hosztnév: Ez azonosítja a szerver címét, ahol az erőforrás található. A hosztnév általában tartalmazza a weboldal nevét és a TLD-t (top-level domain), mint például “.com”, “.org”, “.gov”, “.edu” stb. Másképp domain-nek is nevezhetjük.
  3. Port: Ez a szerver portszáma, amelyen a kommunikáció történik. A legtöbb HTTP kommunikáció a 80-as porton történik, míg a HTTPS kommunikáció a 443-as porton. Ha egy weboldalt szeretnénk megnyitni, akkor ezt általában elhagyhatjuk.
  4. Szerver útvonal: Ez határozza meg az erőforrás pontos helyét a szerveren. Az útvonal lehet szimplán egy fájlnév, ha az adott fájl a gyökérmappában található, de tartalmazhat könyvtárakat is, amennyiben almappában található.
  5. Query string vagy paraméter: További információkat tartalmaz az erőforrásról, és általában kulcs-érték párokból áll. Az útvonal után jelenik meg, leggyakrabban, ha a kereséshez szűrőket adunk hozzá.
  6. Horgony: Ez egy adott részre mutat a weboldalon, és általában a weboldal belső navigációját segíti.

Például az URL “https://www.ateweboldalad.hu:443/directory/file.html?year=2023#section1” esetében:

  • A protokoll: “https”
  • A hosztnév: “www.ateweboldalad.hu”
  • A port: “443”
  • A szerver útvonal: “/directory/file.html”
  • A query string: “year=2023”
  • A horgony: “section1”

Ez az URL egy “file.html” nevű fájlra mutat, amely a “/directory” könyvtárban található a “www.ateweboldalad.hu” szerveren. A query string azt jelzi,

Mi az a keresőbarát URL? Miért fontos a SEO szempontjából?

A keresőbarát URL kifejezés olyan webcímre utal, amely könnyen érthető mind a keresőmotorok, mind pedig az emberek számára. Egy keresőbarát URL a tartalomra utal, elkerülve a felesleges karaktereket és irreleváns adatokat.

Miért fontos a keresőbarát URL a SEO, azaz keresőoptimalizálás szempontjából?

A keresőmotorok kiemelten kezelik a felhasználói élményt, és a keresőbarát URL ennek megfelelően illeszkedik ebbe a koncepcióba. Amikor az URL egyértelműen utal az oldal tartalmára, a keresőmotorok, illetve a felhasználók is nagyobb valószínűséggel tudják beazonosítani annak tartalmát, így nagyobb eséllyel kattintanak rá.

A keresőalgoritmusok különböző tényezőket vesznek figyelembe, és a jól optimalizált URL is ezek közé tartozik. Amikor az URL-ek keresőbarátak, pozitívan hozzájárulnak az általános SEO javításához. Az egyszerű, releváns URL-ekkel rendelkező weboldalak gyakran magasabb rangsorban szerepelnek a keresőmotorok találati oldalain (SERP).

Milyen egy keresőbarát URL?

Azt nem mondanánk, hogy az URL-eknek van a legnagyobb szerepük a keresőoptimalizálásban, mert a tartalom és a linképítés sokkal fontosabb, de az vitathatatlan, hogy igenis van hatásuk mind a SEO-ra, mind a felhasználói élményre. A keresőmotorok számára optimalizált, vagyis SEO-barát URL létrehozása fontos lépés a weboldalad láthatóságának növelésében. Íme néhány tipp, hogyan készíts SEO-barát URL-t:

  1. Használj kulcsszavakat: Az URL-ben használt kulcsszavak segíthetnek a keresőmotoroknak megérteni, milyen témával foglalkozik az oldal. Próbáld meg belefoglalni az URL-be az oldalad tartalmával kapcsolatos legfontosabb kulcsszavakat. Azonban kerüld a kulcsszóhalmozást, mert ez negatívan befolyásolhatja a rangsorolást.
  2. Legyen rövid és érthető: A rövidebb URL-ek általában jobban teljesítenek a keresőmotorokban, mert a felhasználók is könnyebben tudják értelmezni őket. Próbáld meg az URL-eket röviden és tömören tartani, miközben továbbra is informatívak és érthetőek maradnak.
  3. Használj kötőjelet a szavak elválasztására: Az URL-ekben a szavakat általában kötőjellel (“-”) választjuk el egymástól, mert ezeket a keresőmotorok könnyen olvashatják. Kerüld a szóközök és más speciális karakterek használatát.
  4. Használj kisbetűket: Az URL-ekben általában kisbetűket használunk, mert ezeket könnyebb olvasni és kevésbé hajlamosak a hibákra.
  5. Kerüld a felesleges paramétereket: Az URL-ekben lévő felesleges paraméterek zavaróak lehetnek a felhasználók és a keresőmotorok számára. Ha lehetséges, kerüld őket.
  6. Használj HTTPS-t: Az HTTPS használata javíthatja a weboldal biztonságát és a keresőmotorok rangsorolását. A Google előnyben részesíti az HTTPS-t használó weboldalakat.

Ezek az irányelvek segíthetnek abban, hogy SEO-barát URL-eket hozz létre, amelyek javítják a weboldalad láthatóságát a keresőmotorokban. Most pedig nézzünk egy-egy példát egy jó és egy rossz URL-re.

Ilyen egy rossz URL:

http://www.linkcsomag.hu/bejegyzes-12421

Ilyen egy jó URL:

https://linkcsomag.hu/kategoria/rovid-cim

Példák rossz URL-ekre

Rengeteg olyan hiba van, amelyeket elkövethetünk az URL-ekkel kapcsolatban, azonban fontos kiemelni, hogy ezek egyike sem végzetes, illetve javíthatatlan hiba. Sőt, legtöbbször azt szoktuk javasolni, hogy ha az oldal működik, van forgalma, akkor nem érdemes piszkálgatni, mert könnyű olyan hibába esni, amelyet utána nehéz javítani. Önmagában egy URL nagyon keveset nyom a latban, így ha hibás az URL struktúránk, akkor csak akkor éri meg foglalkozni vele, ha 100%-ig biztosak vagyunk abban, hogy mit csinálunk.

Amit inkább ajánlunk, hogy már a kezdetek kezdetén legyen egy jó és helyes URL struktúránk. Ebben a fejezetben bemutatunk pár példát helyes és helytelen URL struktúrákra, amelyek segíthetnek megérteni és kialakítani a helyes URL felépítést.

Nem kellenek dátumok: Az internet hőskorában még divat volt a teljes dátumot elhelyezni az URL-ekben, de ez ma már kikopott a szokásból. Ha esetleg olyan oldalad van, amelynél kritikusan fontos a dátum, akkor esetleg meg lehet fontolni, hogy tartalmazza a dátumot az URL, de az esetek 99%-ában fölösleges és csak hosszabbá teszi az URL-t.

ID, azonosító: A WordPress-nek van egy olyan opciója, illetve egyedileg gyártott motoroknál is előfordul, hogy az elkészített cikk kap egy azonosítót, és csak az jelenik meg az URL-ben. Ez is nagyon rossz szokás, hiszen egy bejegyzésazonosítóból a felhasználó és a kereső nem fogja tudni megmondani, hogy miről szólhat a tartalom.

Túl hosszú URL: A felhasználók azt sem szeretik, ha egy URL túl hosszú, egy URL-nek rövidnek és lényegre törőnek kell lennie. Ha a felhasználó ránéz, akkor egyből tudnia kell, hogy miről szól az adott tartalom.

Túl rövid URL: Értelemszerűen a másik véglet sem jó. Ha a 2023-ban megjelenő legjobb elektromos autókról írunk, akkor ne annyi legyen az URL-ünk, hogy „/autok”.

Túl sok alkategória: Ha a címben megjelenik a főkategória az jó, de ha az összes alkategória is, akkor az URL-ünk megint túl hosszú lesz.

Nem tartalmaz kulcsszót: Az URL-ünknek tartalmaznia kell a cikk főkulcsszavát. Az előző példánál maradva az „/elektromos-autok-2023” kifejezést.

Túl sok kulcsszót tartalmaz: Ha elkezdjük a URL-ünket telepakolni kulcsszavakkal, akkor az túloptimalizálttá válik, amelyet a keresek nem szeretnek. Az előző példánál maradva a „/legjobb-elektromos-autok-kocsik-2023-ban-tesla-auto-kocsi-villanyauto” nem jó URL.

URL struktúra beállítása WordPress-ben

A WordPress egy rendkívül népszerű tartalomkezelő rendszer (CMS), amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy könnyen létrehozzanak és kezeljenek weboldalakat. Az URL-ek beállítása a WordPress-ben fontos része a weboldalad SEO-optimalizálásának.

URL struktúra módosítása WordPress-ben

Íme egy részletes útmutató, hogyan állítsd be az URL-ek struktúráját a WordPress-es weboldaladon:

  1. Bejelentkezés a WordPress adminisztrációs felületére: Először is be kell jelentkezned a WordPress adminisztrációs felületére. Ez általában a “www.atedomainneved.hu/wp-admin” URL-en érhető el.
  2. Navigálás a Közvetlen hivatkozások beállításaihoz: A bal oldali menüben kattints a “Beállítások” menüpontra, majd válaszd a “Közvetlen hivatkozások” (angolul Permalink) opciót. Itt tudod beállítani, hogy milyen formátumban jelenjenek meg az URL-ek a weboldaladon.
  3. Válaszd ki az URL struktúrát: A közvetlen hivatkozások oldalon több előre definiált URL struktúra közül választhatsz. Ezek között van például az „Egyszerű”, amely SEO szempontjából nem ajánlott, vannak olyanok, amelyek dátumot is tartalmaznak, de ezek inkább a 2000-es évek elején voltak menők. Mi leginkább a „Bejegyzés címe” opciót ajánljuk, vagy az „Egyéni struktúra” lehetőséget, ahol struktúracímkéket használhatunk. Ha azt szeretnénk, hogy a kategória címe és a bejegyzés címe szerepeljen az URL-ben, akkor használjuk ezt: /%category%/%postname%/
  4. Mentés: Ne felejtsd el menteni a változtatásokat, miután beállítottad az URL struktúrát. Kattints a “Módosítások mentése” gombra az oldal alján.

Fontos megjegyezni, hogy az URL struktúra megváltoztatása befolyásolja a már létező oldalak és bejegyzések URL címét, ezért érdemes ezt óvatosan csinálni. Ha nem vagy biztos benne, hogy jól csinálod, akkor érdemes keresni egy szakembert, aki elvégzi helyetted a műveletet vagy használni egy SEO bővítményt, amely gondoskodik neked az átirányításokról.

Mit tegyünk az URL struktúra megváltoztatása után?

Ha megváltoztatjuk az URL struktúránkat, akkor azt érjük el, hogy az adott tartalmakat már új címen kell keresni, de a Google és a felhasználók is még egy ideig a régi URL címen fogják keresni azt. Ezért a keresőmotorokat értesítenünk kell erről, emiatt érdemes új sitemap-ot beküldenünk a friss URL címekkel, illetve a régi URL címeket átirányítanunk az újakra.

Ha az átirányításokat nem megfelelően végezzük el, akkor az organikus forgalmunk csökkenhet, ennek az oka az, hogy azok az oldalak (URL címek), amiket a Google és a Bing mutat a keresőjében, azok már nem lesznek elérhetőek, és maguktól nem fogják tudni, hogy hol keressék. Ezért az oldalt/URL címet szép lassan kiveszik a keresőből. Az új URL címmel rendelkező oldal átirányítás nélkül teljesen újnak számít a keresők szemében, így nekik újra meg kell mászniuk a ranglétrát.

Ezért ajánljuk, hogy ha működik az oldal és stabil forgalma van, akkor utólag ne piszkálgassuk az URL struktúrát. De ha még is megtennénk, akkor csak fokozott óvatossággal és figyeljünk az átirányításokra. És, hogy mi az az átirányítás?

Az URL átirányítás egy technika, amelyet arra használunk, hogy egy weboldal látogatóit egy másik URL-re irányítsuk át. Az átirányításokat számos okból használják, beleértve a weboldalak szerkezetének megváltoztatását, a tartalom frissítését, a hibás linkek javítását. Mindegyik említett példa kihatással lehet a SEO eredményeinkre, így érdemes az átirányításokat körültekintően elvégezni.

Az URL átirányítások két nagy típusát különböztetjük meg:

  • Szerveroldali átirányítások: 301-es átirányítás, 302-es, 303-as, 307-es
  • Kliensoldali átirányítások: Meta refresh, JavaScript átirányítás

A leggyakrabban használt átirányítás a 301-es, amely egy állandó átirányítás, és azt jelzi a keresőmotoroknak, hogy az eredeti URL-t véglegesen az új URL-re irányították át. A 301-es átirányítások fontosak a keresőoptimalizálás (SEO) szempontjából, mivel lehetővé teszik a keresőmotorok számára, hogy a régi URL-ek linkjeinek erejét az új URL-ekre továbbítsák.

Az átirányításokat többféleképpen is megvalósíthatjuk, íme kettő a legnépszerűbbek közül.

.htaccess irányítás

A htaccess átirányítások a webszerver .htaccess fájljába kerülnek. A .htaccess egy speciális konfigurációs fájl, amely lehetővé teszi a webszerver beállításainak módosítását.

Egy átirányítás elkészítéséhez először szükségünk van a RewriteEngine modul engedélyezésére, majd ezt követően már elkészíthetjük az átirányításokat.

<IfModule mod_rewrite.c>
RewriteEngine On
</IfModule>

Például a következő htaccess sor egy 301-es átirányítást hoz létre:

Redirect 301 /régi-url/ https://www.ateweboldalad.hu/új-url/

Átirányítás WordPress-ben

A WordPress az átirányítások megvalósítására számos lehetőséget kínál, még úgy is, hogy gyárilag nem támogatja az átirányítások készítését.

De használhatjuk a WordPress-es weboldalunk esetében is a fent említett .htaccess és JavaScript módszereket, vagy tölthetünk le bővítményt is.

Ha használunk SEO bővítményt, például Rank Math vagy Yoast SEO, akkor ezek általában biztosítanak átirányítási lehetőséget, mert ez is szerves része a SEO-nak. De találhatunk akár konkrétan erre dedikált célbővítményt is, az egyik legnépszerűbb: Redirection.

Állítsd össze a saját linképítési csomagod

Építs valódi minőségi linkeket, nálunk a DA érték mellé valós, organikus forgalom is társul. Mi nem kényszerítünk bele különböző csomagok vásárlásába, állítsd össze a saját linképítési csomagod úgy, ahogy te akarod. Már a rendelés során látod, hogy végül mennyit kell fizetned.