fbpx
Dofollow és nofollow linkek közötti különbségek

Dofollow és nofollow linkek közötti különbségek

Örökös téma keresőoptimalizálási körökben a dofollow és nofollow linkek közötti különbség. Ebben a cikkben teljesen körül járjuk a témát, így nem csak a két attribútum fogalmával, hanem a kettő közötti különbségekkel és azonosságokkal is megismerkedünk. Végül pedig arra is választ adunk, hogy miért éri meg dofollow linkek mellett nofollow linkeket is építeni.

dofollow link egy olyan hiperhivatkozás, amely lehetővé teszi a keresőmotorok számára, hogy kövessék a link cél URL-jét, azaz eljussanak arra az oldalra, amelyre a link mutat. A „dofollow” a „do” és „follow” szavakból tevődik össze, melynek konkrét jelentése a „követés”, azaz arra utal, hogy a keresőmotorok számára engedélyt adunk a meglinkelt tartalom követésére.

Kicsit továbbmenve, nem csak a követést engedjük meg a keresők számára, hanem azt is, hogy linkerőt (link juice) adjanak át a meghivatkozott oldalnak. A dofollow link segíti a weboldalak közötti kapcsolatok feltárását, megértését és az átadott linkerő segítségével javítja a meglinkelt weboldal SEO értékeit, így a keresőben való előrejutását is.

A dofollow linknek fontos szerepe van a keresőoptimalizálásban, és hozzájárulhat az oldal organikus láthatóságának növekedéséhez és a találati listán való előkelőbb pozíció eléréséhez.

A dofollow linkek fontossága

Bár az előző fejezetben részben kifejtettük, hogy miért nagyon fontosak a dofollow linkek egy weboldal életében, de ebben a fejezetben szeretnénk még inkább kihangsúlyozni.

Szóval a dofollow linkek kulcsfontosságúak egy weboldal SEO szempontból való felértékeléséhez, és a keresőkben való előrejutásában. Általánosságban elmondhatjuk, hogy minél több minőségi weboldalról mutat link egy weboldalra, annál értékesebb lesz a linkelt weboldal a keresőkben.

De fontos kiemelni, hogy nem minden dofollow link értéke egyenlő. Ha egy 10 éve üzemelő, a te témádban releváns és népszerű weboldalról kapsz dofollow linket, akkor az nagyon értékes lesz számodra, és sokkal nagyobb mértékben fog erősíteni téged, mint egy 3 napja üzemelő, teljesen más témában üzemeltetett, alig látogatott weboldal linkje.

Végső soron ezek a dofollow linkek javíthatják a keresőkben való megjelenésünket és pozíciónkat. Miért a feltételes mód? Mert a SEO egy rendkívül összetett folyamat, amelyben nem csak a dofollow linkek száma, hanem minősége és még számos egyéb tényező mérvadó, a teljesség igénye nélkül: technikai SEO, onsite SEO, offsite SEO, a linkelendő weboldal forgalma, relevanciája, a link forrásának típusa, nem ugyanannyit ér egy láblécből kapott link, mint egy hosszú cikkből jövő link.

És még napestig lehetne sorolni, hogy mennyi mindentől függ a keresőben való előrébb jutás. De ha egy weboldal minden szempontból rendben van, és a linket biztosító oldal is megfelelően jár el, akkor a dofollow linkek képesek segíteni a SEO eredményeinket.

Nofollow linkek jelentése

Ha a szóösszetételt nézzük, akkor a „no” és „follow” szavakból tevődik össze, amelyeket szabad fordításban lefordítva valami olyasmit kapunk, hogy „ne kövesd”.

A nofollow link egy olyan hivatkozás, amely azt mondja a keresőmotorok számára, hogy ne kövessék és ne adjanak át linkerőt a meghivatkozott tartalom számára. Azonban ez nem azt jelenti, hogy a nofollow linkek értéktelenek lennének SEO szempontból. Pont ellenkezőleg, a nofollow linkek is nagyon fontosak a keresőoptimalizálásban, hiszen a Google ezeket is figyelembe veszi, ezt ők is lenyilatkozták többször is, de erről majd kicsit lentebb írunk részletesebben.

Egy nofollow link megvalósításában annyiban különbözik egy dofollow linktől, hogy az „a” HTML tag kap egy rel="nofollow" attribútumot.

A nofollow attribútum múltja és jelene

A nofollow linkek története a 2000-es évek elején kezdődött, amikor a spam tartalmak egyre nagyobb problémát okoztak a keresőmotorok számára. A spam hivatkozások olyan linkek, amelyeket gyakran nem relevánsak a weboldal tartalmához, és amelyeket azért helyeznek el, hogy javítsák az adott weboldal rangsorolását.

A Google 2005-ben vezette be a nofollow attribútumot, hogy segítsen kezelni a sok manipulatív spam-jellegű linket. A nofollow attribútum használatával a weboldal-tulajdonosok jelezni tudták a keresőmotoroknak, hogy egy adott linket ne vegyenek figyelembe a rangsorolás során.

A nofollow attribútum gyorsan népszerűvé vált a weboldal-tulajdonosok körében, és segített csökkenteni a spam problémát. A Google után más keresőmotorok is úgy döntöttek, hogy a nofollow linkeket nem veszik figyelembe a rangsorolás során.

Azonban ez a megoldás sem minősült tökéletesnek, hiszen rengeteg olyan weboldaltulajdonos és szoftver vagy CMS van/volt, amely automatikusan minden kimenő linket nofollow-ra állított. Azonban ez megint szembement a nofollow alapelveivel, amelynek szimplán annyi lett volna a célja, hogy nem megfelelő linkek számára kínáljanak megoldást. De mivel számos webhelyüzemeltető attól félt, hogy linkerőt veszít az oldala, vagy mást erősít, ha nem nofollow linkeket használ, így olyan linkeket is ezzel az attribútummal láttak el, amelyek igazából dofollow címkével kellett volna. Ebből alakult ki az a helyzet, hogy a Google-nek és egyéb keresőszolgáltatóknak nehézségeik adódtak a tartalmak megfelelő feltérképezésével és megítélésével, hiszen ugye elméletileg a nofollow linkeket nem lenne szabad követniük és linkerőt átadniuk számukra.

Így érkeztünk el a következő állomásunkra: a Google 2019-ben bejelentette, hogy módosítja a nofollow linkek kezelését a keresőmotorok rangsorolási algoritmusaiban. A módosítások célja az volt, hogy a nofollow linkek ne befolyásolják negatívan a linkelt weboldalakat.

A módosítások előtt a nofollow linkek azt jelezték a keresőmotoroknak, hogy azokat nem szabad figyelembe venni a rangsorolás során. Ez azt jelentette, hogy a nofollow linkek nem okoztak semmilyen pozitív hatást a linkelt weboldalakra, de negatív hatást sem.

A módosítások után a nofollow linkek továbbra sem adnak át linkerőt elméletileg, de a Google már figyelembe veszi őket, amolyan „speciális tipp”-ként hivatkoznak rá. Azaz értelmezik és felhasználják a nofollow linkeket is a keresőben való sorrend kialakításához.

Nofollow linkek szerepe a keresőoptimalizálásban

A nofollow linkek nem gyakorolnak közvetlen hatást a SEO-ra, azaz nem adnak át közvetlenül linkerőt a linkelt weboldalnak. De ez nem azt jelenti, hogy haszontalanok lennének a keresőoptimalizálásban.

Mit jelent, hogy a nofollow linkeknek közvetett hatása van a SEO-ra? Azt, hogy bár elméletileg nem adnak át linkerőt, de másban igazából nem különböznek a dofollow linkektől, azaz a felhasználó rákattintva ugyanúgy át tud jutni a linkelt weboldalra. Az ebből érkező forgalom viszont már pozitív szignálnak számít a keresőoptimalizálásban. Illetve ezek a linkek is segítenek a keresőknek megérteni, hogy egy adott tartalom miről szól, hogy milyen keresések esetén érdemes megmutatni a felhasználóknak stb.

Végsősoron, ha egy weboldalra csak dofollow linkek mutatnak, az nem életszerű, mert a természetes linkszerzés során a dofollow és nofollow linkek egyaránt előfordulnak, és a keresők szempontjából mindig a természetesség a legfontosabb. Így a mi javaslatunk az, hogy egyáltalán ne tekintsünk a nofollow linkre úgy, mint a fekete bárányra, mert ez is nagyon értékes, sőt a weboldalaknak szükségük van nofollow linkekre is.

Egyébként a Wikipédiáról kimenő linkek is „nofollow”-ra vannak állítva, és pontosan tudjuk, hogy a Google, illetve a Bing is mennyire nagyra becsüli az oldalt SEO szempontból, illetve az is köztudott, hogy egy Wikipédiáról ránk mutató link javítja az oldalunk megítélését, így a keresőben való helyezéseinket is.

Dofollow és nofollow linkek közötti különbségek

Amikor a weboldalak közötti kapcsolatokról beszélünk a keresőoptimalizálás vonatkozásában, két alapvető linktípust említhetünk: a dofollow és a nofollow.

A nofollow és a dofollow link körülbelül egymás ellentétjei. A dofollow linkek esetében megengedjük a keresőknek, hogy kövessék az adott linket, illetve, hogy linkerőt adjanak át, míg a nofollow esetében nem. Elvileg. Azért mondjuk, hogy elvileg, hiszen – ahogy fentebb is említettük – a Google 2019-ben kiadott nyilatkozata alapján a nofollow linkeket is számításba veszik, bár nem úgy, mint a dofollow linkeket. A nofollow linkeket, amolyan „segítségként” értelmezik, segít nekik jobban megérteni az egyes oldalak, linkek, illetve tartalmak közötti kapcsolatokat. Azonban azt is írják, ha egy weboldalnak nem szeretnénk linkerőt átadni, akkor használjunk nofollow attribútumot.

Nézzük meg a kettő közötti különbségeket táblázatos formában:

Dofollow linkNofollow link
Követik-e a keresőmotorok?IgenNem
Van hatása a SEO-ra?Van, közvetlenVan, közvetett
Mikor használjuk?Ha maximális linkerőt szeretnénk átadniHa nem szeretnénk maximális linkerőt átadni

Bár a fenti táblázatban látható adatok alapján úgy tűnik, mintha csak a dofollow link lenne értékes, és a nofollow haszontalan lenne. De ez az állítás nem helytálló, sőt egyenesen hülyeség. Fentebb kifejtettük, hogy egy weboldal életében a nofollow linkeknek is ugyanakkora szerepük van, mint a dofollow linkeknek, mert egy természetes weboldal mindkét fajta linktípusból kap. Ezért, ha valaki linképítésen töri a fejét, és természetes formában egyáltalán nem kap linket, akkor érdemes időközönként elgondolkodni egy-két nofollow link szerzésén is. Ezenfelül a linken keresztül érkező forgalom, és a keresőknek adott szignálok ugyanúgy értékesek. De ezzel csak ismételni tudjuk magunkat, így lépjünk a következő fejezetre.

A linkek felépítése, szerkezete

A link, vagy hiperhivatkozás, alapvetően egy cél URL-ből (Uniform Resource Locator), és néhány további attribútumból áll, amelyek meghatározzák a link viselkedését és megjelenését.

Egy HTML link a következőképpen néz ki:

<a href="https://www.example.com" title="Példa oldal">Kattints ide</a>

Íme a link alapvető elemei:

Cél URL: A cél URL a link „célja”, vagyis az a weboldal vagy dokumentum, ahova a link átirányítja a felhasználót. Ez lehet egy teljes webcím (például https://www.example.com/page.html), vagy egy relatív útvonal (például /page.html). A kettő közötti különbségről egy bekezdéssel lentebb beszélünk.

Abszolút vagy relatív: A link lehet abszolút vagy relatív. Az abszolút link a teljes URL-t tartalmazza, a domain nevet és az útvonalat. A relatív link csak az útvonalat vagy egy adott oldalon belüli szakaszt tartalmazza. A relatív linkek hasznosak lehetnek, ha ugyanazon a weboldalon belül szeretnénk navigálni.

  • Példa abszolút linkre: https://linkcsomag.hu/blog/linkepites-fogalma/
  • Példa relatív linkre: /blog/linkepites-fogalma/ vagy #linkrendeles

Horgonyszöveg: A horgonyszöveg (vagy anchor text) az a szöveg, amelyre a felhasználónak rá kell kattintania a link aktiválásához. Ez általában rövid, leíró szöveg, amely tájékoztatja a felhasználót a link céljáról.

Cím: A cím (vagy title) attribútum egy opcionális szöveg, amely akkor jelenik meg, amikor a felhasználó az egérrel a link fölé viszi a kurzort. Ez további információkat adhat a linkről.

Target: A target attribútum azt határozza meg, hogy a linkelt dokumentum/weboldal melyik ablakban nyílik meg.

  • _blank: Új ablakban nyitja meg a linkelt oldalt.
  • _self: Ugyanabban az ablakban nyitja meg a linkelt oldalt.

Rel: A rel attribútum a linkelő és a linkelt oldal közötti kapcsolat meghatározására szolgál.

  • nofollow: A nofollow attribútum azt jelzi a keresőmotoroknak, hogy ne vegyék figyelembe a linket a rangsorolásnál.
  • dofollow: A dofollow attribútum (ami alapértelmezésben minden linken van, ha nem jelezzük másképp) azt jelzi a keresőmotoroknak, hogy vegyék figyelembe a linket a rangsorolásnál.
  • ugc: Az ugc (User Generated Content) attribútum a felhasználók által generált tartalomra mutató linkeket jelöl.
  • sponsored: A sponsored attribútum a fizetett vagy szponzorált linkeket jelöli.
  • alternate: Az alternate attribútum alternatív verzióra (például mobil verzió) vagy alternatív nyelvű oldalra mutató linkeket jelöl.

Ezeknél több tulajdonság létezik, de a mi szempontunkból most ezek voltak a legérdekesebbek.

Ennyi elméleti lecke után, ideje, hogy a gyakorlat vegye át a főszerepet. A weboldalak HTML, CSS, JS, PHP és egyéb nyelveken írt kódokból épülnek fel. A weboldal felépítése, függetlenül attól, hogy miben lett készítve, végső soron egy HTML kódra vezethető vissza. Így a WordPress-es példa előtt nézzük meg, hogy hogyan épül fel a dofollow és nofollow link HTML nyelvben.

Íme a dofollow link szintaxisa:

<a href="URL">HORGONYSZÖVEG</a>

Gyakori hiba, amelyet sokszor vétenek az emberek, hogy megpróbálnak „dofollow” értéket adni a „rel” attribútumnak, de mivel ilyen nem létezik, így a végeredmény nem egy dofollow link lesz, hanem egy érvénytelen értéket felvevő link, amely bár működni fog, de nem fog annyi linkerőt átadni, mint egy dofollow link. Szóval ezt NE csináljátok:

<a href="URL" rel="dofollow">HORGONYSZÖVEG</a>

Most pedig íme a nofollow link szintaktikája HTML-ben:

<a href="URL" rel="nofollow">HORGONYSZÖVEG</a>

Mint láthatjátok, mindössze egy rel="nofollow" attribútumot kell hozzáadnunk az „a” HTML elemünkhöz. Ezeken kívül természetesen meg kell adnunk a cél URL-t és a horgonyszöveget, illetve ha szeretnénk, akkor a „target” alapértelmezett értékét is felülírhatjuk, vagy elláthatjuk egyéb paraméterekkel, attribútumokkal is a HTML hivatkozás elemünket.

A WordPress hivatkozás ugyanazon az elven működik, mint a HTML link, ha külön nem rendelkezünk róla, akkor a link alapértelmezetten egy dofollow link lesz.

Ahhoz, hogy egy dofollow linket készíts, szimplán adj hozzá egy hivatkozást ahhoz a szöveghez, amelyre linket szeretnél tenni, és ne nyúlj semmi máshoz, ugyanis, ha manuálisan nem állítod át nofollow-ra, akkor a link alapértelmezetten dofollow lesz. Ha a linkre kattintva az „Advanced” fülre nyomsz és ezt látod, akkor a linked dofollow. (Ha azt a fent említett módokon nem írtad felül.)

Ha korábban ezt nem írtad felül bővítménnyel vagy egyedi kóddal, akkor ez így is fog maradni. Azonban vannak olyan bővítmények, ahol van lehetőség minden kimenő linket nofollowra állítani, így ebben az esetben hiába kellene a linknek dofollownak lennie, az a plugin miatt nofollowra lesz állítva automatikusan. Egy későbbi fejezetben tudod ellenőrizni a link attribútumát, ha esetleg nem a beállításaidnak megfelelő lenne, akkor érdemes bővítmény- vagy kódszinten körbenézni.

Dofollow link WordPress rendszerben

Ha pedig egy nofollow linket szeretnél készíteni, akkor a lépések ugyanazok maradnak, de az „Advanced” fül alatt ne felejtsd el bepipálni a „Set to nofollow.” opciót. Majd végül bökj rá a „Save” opcióra, hogy elmentésre kerüljön a módosításod, és már meg is vagy.

Gyakran felmerül az igény, hogy megnézzük, hogy egy adott link milyen attribútummal rendelkezik, azaz, hogy tudjuk nofollow, dofollow, vagy esetleg valami egyéb értékű. Íme a lépések gyorsan és egyszerűen:

  1. Nyisd meg a weboldalt számítógépen, amely a vizsgálandó linket tartalmazza.
  2. Jobb klikk a linkre, majd Vizsgálat gomb.
Hogy nézzem meg, hogy egy link dofollow vagy nofollow?
  1. Ha a linkre kattintottunk, akkor a kijelölt sor így fog kezdődni: „<a href=”, ha itt nem látunk rel attribútumot, akkor a link dofollow. Azonban, ha itt látunk rel="nofollow" attribútumot, akkor a link típusa nofollow. Ha esetleg a „rel” után más opciót látunk, akkor se ijedjünk meg, hiszen vannak egyéb tulajdonságok is, erről egyel lentebb. Annyit azért kiemelnénk, hogy rel="dofollow" tulajdonság nem létezik, ha ilyet látunk, akkor az valójában nem egy dofollow link, hanem egy érvénytelen rel attribútumú hivatkozás. Egy link valójában akkor dofollow, ha nincs "rel" attribútuma.

Egyéb tulajdonságok (rel attribútum értékek)

Alapvetően a dofollow és nofollow attribútumokon túl még 3 tulajdonsággal érdemes tisztában lennünk. Ezek egy részét is a fent említett cikkben taglalta a Google:

  • sponsored: A „sponsored” attribútummal azokat a linkeket kell megjelölni, amelyek hirdetésekkel, szponzorációval vagy egyéb kompenzációs megállapodásokkal kapcsolatosak.
  • ugc: Az „ugc” a felhasználó által generált tartalom („user-generated content”) rövidítése, ezeket a linkeket felhasználók által készített tartalmakon belül kell használni, például kommentekben, fórumposztokban.
  • alternate: Az alternate attribútum alternatív verzióra (például mobil verzió) vagy alternatív nyelvű oldalra mutató linkeket jelöl.

Most már nagyjából tisztában vagyunk vele, hogy mi (lenne) a helyes eljárás, és hogy mikor milyen attribútumot érdemes használni.

Mikor melyik attribútumot használjuk?

Szóval most már tudjuk, hogy mikor használjuk „sponsored”, „ugc” és „alternate” attribútumokat, illetve azt is tudjuk, hogy a dofollow tulajdonságra akkor van szükségünk, ha egy weboldalt erősíteni szeretnénk az átadott linkerővel, így a legegyszerűbben azt mondhatjuk, hogy akkor érdemes nofollow attribútumot használni, ha az adott link a fent említett kategóriák közül egyikbe sem esik bele.

Szóval, ha a linkelt weboldallal partneri, hirdetési kapcsolatban állunk, akkor a link sponsored legyen. Ha a link egy felhasználó által közzétett kommentben vagy hozzászólásban van, akkor ugc. Ha egy oldal alternatív verzióját, például az AMP verzióját szeretnénk meglinkelni, akkor használjunk az alternate attribútumot. Ha szeretnénk erősíteni egy weboldalt és linkerőt átadni, akkor dofollow. Ha ezek közül egyik sem igaz, és nem szeretnénk a linkelt weboldalt közvetlenül erősíteni, de szeretnénk feltüntetni a weboldalt, mert a rajta található tartalmakat például forrásként használtuk, akkor használjunk nofollow attribútumot.

Illetve akkor is érdemes a nofollow mellett letennünk a voksunkat, ha a hivatkozott oldal káros, vagy nem teljesen legális, például torrent, kaszinó oldalak stb.

Állítsd össze a saját linképítési csomagod

Építs valódi minőségi linkeket, nálunk a DA érték mellé valós, organikus forgalom is társul. Mi nem kényszerítünk bele különböző csomagok vásárlásába, állítsd össze a saját linképítési csomagod úgy, ahogy te akarod. Már a rendelés során látod, hogy végül mennyit kell fizetned.