Ebben a cikkben a Google linkeltávolító eszközéről, a disavow tool-ról lesz szó. Elmondjuk, hogy mi ez, hogy hogyan lehet a disavow fájlt elkészíteni, leadni és hogy miért érdemes fokozott óvatossággal eljárni a használatát illetően.
Tartalomjegyzék
Mi az a disavow eszköz/fájl?
A disavow eszköz vagy fájl egy olyan funkció, amelyet a webmesterek használhatnak, hogy jelezzék a Google keresőmotor számára, hogy bizonyos linkeket ne vegyen figyelembe a webhelyük rangsorolásakor. Ez akkor lehet hasznos, ha a webhelyre rossz minőségű vagy spam linkek mutatnak, és ebből kifolyólag az adott oldal gyengébben rangsorol, mert a rossz minőségű linkek lehúzzák. (Ebben a cikkben írtunk arról, hogy járhat-e büntetés a linképítésért.)
A disavow fájl egy szöveges fájl, amely azokat a linkeket tartalmazza, amelyeket a webmester, azaz a weboldal tulajdonosa, üzemeltetője nem szeretne, hogy a Google figyelembe vegyen. Mivel a Google eszközéről beszélünk, így ezen linkek csak a Google keresőjében való rangsoroláskor nem lesznek figyelembevéve, de a Bing vagy Yandex találati listájára nincs kihatással.
A disavow fájlt a Google Search Console segítségével lehet beküldeni. A disavow fájl feltöltése után a Google átvizsgálja a linkeket, ez viszont egy hosszú folyamat, van hogy hetekbe, hónapokba telik mire érezteti a hatását.
Amikor a Google feldolgozza a disavow fájlt, a benne szereplő linkeket a következőképpen kezeli:
- A benne szereplő linkeket a webhely rangsorolásának számításából kizárja.
- A benne szereplő linkeket a webhely linkprofiljának súlyozásakor nem veszi figyelembe.
- Ez azt jelenti, hogy a disavow fájlban szereplő linkek nem fogják negatívan befolyásolni a webhely rangsorolását.
Mikor használjuk a disavow linkeltávolító eszközt?
A disavow fájlt akkor érdemes használni, ha a webhelyünkre NAGYON rossz minőségű vagy spam linkek mutatnak óriási mennyiségben. A rossz minőségű linkek azok, amelyek nem relevánsak a webhelyünk tartalmára nézve, vagy amelyek spamjellegű, illegális oldalakról származnak. A spam linkek azok, amelyeket mesterségesen generálnak a webhely rangsorolásának manipulálására. (Nem összekeverendő a linképítéssel, hiszen a linképítés önmagában nem számít spamnek, kivéve, ha rosszul csinálják. Ebben a témában is írtunk egy cikket, itt lehet elolvasni.
Ám ennek az eszköznek a használata csak nagyon indokolt esetekben ajánlott, még a Google is felhívja rá a figyelmet, hogy csak akkor adjunk be linkeltávolítási kérelmet, ha:
- jelentős számú spam jellegű, mesterséges, vagy gyenge minőségű link mutat a webhelyünkre;
ÉS - a linkek kézi műveletet okoztak, vagy valószínűleg kézi műveletet okoznak majd a webhelyen.
A gyakorlat azt mutatja, hogy az esetek nagy többségében nem jár büntetés vagy forgalom-visszaesés a rossz minőségű linkek miatt, a Google szimplán nem veszi figyelembe ezeket. Így, ha az oldal forgalmában nem történt visszaesés, csak javítani szeretnénk a linkprofilunkat, esetleges forgalomnövekedés érdekében, akkor ne kockáztassunk, mert könnyen a visszájára sülhet el.
A nehezen kiszámítható hatások miatt, azt ajánljuk, hogy csak nagyon indokolt esetekben használjuk ezt az eszközt, például akkor, ha teljesen földbe állt a látogatottságunk és egyértelműen megbizonyosodtunk róla, hogy nem egy algoritmus frissítés vagy egy technikai hiba áll a visszaesés mögött, hanem a rossz minőségű linkek.
A disavow fájl hatásai
Miért nyomatékosítja a Google ennyire, hogy csak indokolt esetben használjuk ezt az eszközt? Azért mert rendkívül veszélyes. Ha az oldalunkra nagymértékű spamlinképítés történt, és esetleges büntetés járt érte, akkor igen is indokolt a használata, hiszen a linkprofil javítása, tisztítása pozitív eredményeket hozhat a keresőben. De ha rosszul használjuk, akkor még nagyobb bajt okozhatunk magunknak.
A disavow fájl úgy működik, hogy meghatározzuk azokat a linkeket, amelyeket nem gondolunk értékesnek, sőt veszélyesnek feltételezünk. Ha ezeket beküldjük a Google-nek, akkor ő nem fogja figyelembe venni a rangsorolásnál ezeket a hivatkozásokat. És mit lehet elrontani? Azt, hogy ha valamelyik linkről tévesen feltételezzük, hogy értéktelen, akkor kivonjuk a Google számításából, így az oldalunk linkprofilja gyengülhet. Természetesen, ha jól csináljuk, akkor a linkprofilnak tisztulnia, erősödnie kell, de nagyon könnyű olyan hibát véteni, amelynek következménye a linkprofil gyengülése.
Ennek oka, hogy nagyon nehéz egy linkről megmondani, hogy az hasznos-e vagy sem az oldalunkra nézve. Attól függetlenül, hogy egy oldal DA értéke nagyon alacsony vagy magas a Spam Score-ja, az arról érkező ránk mutató link még igen is lehet hasznos az oldalunk számára. Ebből kifolyólag csak is olyan linket szabad a disavow fájlba rakni, amelyről 99%-ban biztosak vagyunk, hogy ártalmasak.
Hogyan állapíthatom meg, hogy mely linkek nem megfelelőek?
Nincs konkrét módszer vagy szoftver, amely 100%-os bizonyossággal megtalálná a számunkra ártalmas linkeket. Általában valamilyen SEO eszköz és a manuális ellenőrzés közös használata hozza a legjobb eredményeket.
Ezek a szoftverek nagyjából képesek megítélni, hogy mennyire erős egy link vagy ártalmas, de könnyen tévedhetnek, mert csak a linkek minőségét tudják véleményezni, nem látnak bele abba, hogy a Google hogyan értékeli azt a mi oldalunkra nézve.
A vizsgálathoz bármelyik nagyobb (és kisebb) SEO szoftver használható: Ahrefs, Moz, Semrush, SEO SpyGlass stb.
A mi ajánlásunk, hogy valamelyik szoftverrel listáztassuk ki a ránk mutató linkeket, rendezzük őket minőség szerint növekvő sorrendbe (például InLink Rank például a SEO SpyGlass-ban), így a szoftver szerint a gyengébb minőségű linkek lesznek elől. Majd mielőtt minden a rendszer által gyengének vélt linket beküldenénk a Google-nek ellenőrizzük őket manuálisan is. Ha olyan linket találunk, amelyet a rendszer gyengének érzékel, de normális, értékelhető tartalomból mutat ránk, akkor azt tartsuk meg. Azaz, ha a rendszer rossznak értékel egy linket, mert gyenge oldalról érkezik, de az oldalt megvizsgálva látjuk, hogy annak normális kézzel írott, nem spamjellegű tartalma van, akkor azt érdemes megtartani.
Az olyan linkeket viszont különösen figyeljük, amelyek külföldi domainekről érkeznek, ha a mi tartalmunk magyar nyelvű. Ha a külföldi domainről érkező link szemmel láthatólag rossz minőségű, értékelhetetlen generált tartalom, akkor azt valószínűleg felvehetjük a disavow listára.
Ha egy linkben nem vagyunk biztosak, hogy ki kell-e zárni, akkor inkább hagyjuk meg, azzal kisebb kárt okozhatunk.
Hogyan használjuk az eszközt? Hogyan készítsünk disavow fájlt?
Ha végleg elhatároztuk, hogy szükségünk van a link kizárásokra, akkor ebben a fejezetben bemutatjuk, hogy hogyan készíthettek disavow fájlt és, hogy hogyan adhatjátok le azt. A disavow eszköz használatához a következő lépéseket kell követni:
- Szükség van egy Google Search Console fiókra.
- Igazolni szükséges a weboldal tulajdonjogát.
- El kell készíteni a disavow fájlt.
- Fel kell tölteni a disavow fájlt a következő linken.
A disavow fájl egy egyszerű szöveges fájl, melyet így készíthetsz el:
- Hozzunk létre egy szöveges fájlt, .txt kiterjesztéssel.
- A fájl UTF-8 vagy ASCII kódolású legyen.
- Adjuk hozzá soronként a kitiltandó URL-eket vagy domain-eket.
- Az URL-ek maximum 2048 karakterből állhatnak.
- A fájl maximum 100.000 soros lehet, vagy maximum 2 MB méretű.
- Tehetünk bele megjegyzéseket is a „#” karakterrel, de a Google figyelmen kívül hagyja ezeket.
Íme egy példa arra, hogy hogyan néz egy ki egy disavow fájl:
# Oldal visszautasítása
https://example.com/url-1
http://example.com/kategoria/url-2
# Domain visszautasítása
domain:example.com
A lista elkészítését követően töltsük fel a Google Search Console erre kijelölt oldalán keresztül. Ha a feltöltést követően esetleg meggondolnánk magunkat, akkor ugyanezen az oldalon eltávolíthatjuk a fájlt a Google rendszeréből, de a törlés hatása sem lesz azonnali.
Linkeltávolító eszköz a Bing-ben
A Bingnek korábban szintén volt linkeltávolító eszköze, de 2023 végén megszüntették. A keresőmotor mögött álló Microsoft szerint a keresőmotor algoritmusai már elég fejlettek ahhoz, hogy maguk azonosítsák és figyelmen kívül hagyják a rossz minőségű vagy spam linkeket. (Nagyjából ez igaz a Google-re is, azaz ők is tudják azonosítani a manipulatív linkeket, és figyelmen kívül is hagyják őket általában, de lehetőséget biztosítanak a manuális linkeltávolításra is.)
Ha a Bing keresőmotorjából (is) szeretnéd eltávolítani a rossz minőségű vagy spam linkeket, akkor nem marad más lehetőség, minthogy felvenni a kapcsolatot a weboldal üzemeltetőjével és megkérni a link eltávolítására. Azonban elérhetetlen, email címmel sem rendelkező külföldi weboldalak esetében ez szinte lehetetlen.