Mi az a horgonyszöveg, és miért fontos a SEO-ban és a linképítésben?

Mi az a horgonyszöveg? Miért nagyon fontos a SEO-ban és a linképítésben?

Ebben a cikkben a horgonyszövegekkel, azaz anchor text-ekkel ismerkedünk meg: elmagyarázzuk a jelentését, fontosságát, típusait és még számos egyéb hasznos információt, melyek segítségével te is előnyt kovácsolhatsz a keresőkben.

Mi az a horgonyszöveg?

horgonyszöveg (angolul: anchor text) egy olyan szöveg, amelyre rákattintva átirányítja a felhasználót egy másik weboldalra vagy ugyanazon az oldalon belül egy másik szakaszra. A horgonyszöveg általában más színnel és/vagy aláhúzással van kiemelve a többi szövegtől, hogy a felhasználó számára könnyebben látható legyen, hogy ez egy hiperhivatkozás, ezzel is növelve az átkattintási arányt.

A horgonyszövegnek fontos szerepe van a keresőoptimalizálásban, mind belső, mind külső linkek esetében, hiszen segítenek a keresőmotoroknak a tartalmak értelmezésében és rangsorolásában.

Azonban fontos megjegyezni, hogy a horgonyszöveg manipulálása külső oldalra mutató linkek esetében negatív hatással lehet a weboldal rangsorolására a keresőmotorokban. Ezért a legjobb gyakorlat az, ha a horgonyszöveg természetesen illeszkedik a tartalomhoz, és releváns információt nyújt a hivatkozott oldal tartalmáról. A Google irányelve szerint a belső linkeknél, azaz azoknál a linkeknél, amelyek a saját oldalunkon belülre mutatnak, nem kell aggódni, itt nyugodtan lehet minden horgonyszöveg kulcsszavas.

Miért fontos a horgonyszöveg a SEO-ban és a linképítésben?

A horgonyszöveg alapvető szerepet játszik a keresőoptimalizálásban és a linképítésben. De miért is olyan fontos? Nézzük meg részletesen!

A keresőmotorok, mint például a Google vagy a Bing, figyelembe veszik a horgonyszöveget, amikor indexelik és rangsorolják az oldalakat. A horgonyszöveg segít a keresőmotoroknak megérteni, hogy mi a kapcsolat a két oldal között, és milyen tartalom található a hivatkozott oldalon. Ha például a horgonyszöveg “kutyaeledel”, a keresőmotorok feltételezhetik, hogy a hivatkozott oldal tartalma a kutyaeledellel kapcsolatos.

Ez pontosan igaz a belső és a külső linkre is, azonban míg a belső linkelés az oldalon belüli hierarchiát határozza meg leginkább, azaz azt mondja meg a keresőknek, hogy melyik oldal mennyire fontos nekünk és hogy miről szól, addig a külső linkek már erősítik is az oldalunkat az adott kulcsszóra.

A külső linkeknél már sokkal nagyobb szerepe van a horgonyszövegnek, hiszen ezeken a linkeken keresztül linkerőt is ad át az oldal, így ha megfelelően választjuk meg a horgonyszövegeinket, akkor azokra a kulcsszavakra az oldalunk is elkezdhet erősödni. Szóval adná magát a helyzet, hogy ha „kutyakozmetika” a főkulcsszavunk, akkor a ránk mutató külső linkek horgonyszövege mindig ez legyen. Ez részben igaz is, hiszen ezzel erősödünk erre a kulcsszóra, de a kulcsszóhalmozás sosem kifizetődő, ha a keresők kiszúrják, hogy túl gyakran kapunk ugyanarra a kifejezésre linket, akkor azt büntetésben részesítik. Ez a büntetés valószínűleg csak annyi lesz, hogy nem veszi figyelembe az ilyen linkeket, de rosszabb esetben forgalomcsökkenést is eredményezhet.

Horgonyszöveg típusok

A horgonyszövegeknek (angolul anchor text) számos típusa van. Az adott céltól vagy helyzettől függ, hogy mikor melyiket érdemes használni, illetve általában ezek variálása hozza a legtöbb sikert.

Pontos egyezésű (kulcsszavas) horgonyszöveg

A pontos egyezésű vagy kulcsszavas horgonyszöveg olyan horgonyszöveg, amely pontosan megegyezik a hivatkozott oldal kulcsszavával. Például, ha a hivatkozott oldal kulcsszava “asus zenbook”, akkor a pontos egyezésű horgonyszöveg is “asus zenbook” lenne. Ebben az esetben így fog kinézni a link: asus zenbook.

Részleges egyezésű (long tail) horgonyszöveg

A részleges egyezésű horgonyszöveg olyan horgonyszöveg, amely tartalmazza a hivatkozott oldal kulcsszavát, de más szavakat is tartalmaz. Például, ha a hivatkozott oldal kulcsszava “kutyaeledel”, akkor a részleges egyezésű horgonyszöveg lehet az “olcsó kutyaeledel”.

Márkaneves horgonyszöveg

A márkanév horgonyszöveg olyan horgonyszöveg, amely a hivatkozott oldal márkanevét használja. Például, ha a hivatkozott oldal egy cég weboldala, akkor a márkanév horgonyszöveg a cég neve lesz.

URL horgonyszöveg

Az URL horgonyszöveg olyan horgonyszöveg, amely a hivatkozott oldal teljes URL-jét használja. Ez a típusú horgonyszöveg gyakran használatos olyan helyeken, ahol a felhasználók nem weboldaltulajdonosok, például fórumokon.

Általános horgonyszöveg

Az általános horgonyszöveg olyan horgonyszöveg, amely nem tartalmazza a hivatkozott oldal kulcsszavát vagy URL-jét. Ezek általában olyan általános kifejezések, mint “kattints ide” vagy “további információ”.

A horgonyszövegek helyes használata külső linkek esetében

A horgonyszövegek helyes használata nagyban hozzájárul a sikeres SEO tevékenységünkhöz, ez hatványozottan igaz, ha egy linképítés során használt horgonyszövegekről van szó. Íme néhány tipp:

  1. Használjunk kulcsszavakat: A horgonyszövegeink tartalmazzák a kulcsszót, de ne mindig és ne ugyanabban a formában. Ha kulcsszavas horgonyszöveget használunk, akkor variáljuk, néha alkalmazzunk long tail (példa kutyaeledel helyett prémium kutyakaja) kulcsszavakat is.
  2. Legyen természetes és releváns: A horgonyszövegnek természetesen kell illeszkednie a tartalomhoz, és releváns információt kell nyújtania a hivatkozott oldal tartalmáról. A keresőmotorok büntethetik azokat az oldalakat, amelyek manipulálják a horgonyszöveget a rangsorolás javítása érdekében. Ez kis mennyiségben egyáltalán nem probléma, de ha 100-ból 100 ránk mutató link horgonyszövege 100%-ban azonos, akkor az feltűnő.
  3. Legyen változatos: Az előző ponthoz kapcsolódva: a horgonyszövegeknek változatosnak kell lenniük. Ha minden bejövő link ugyanazt a horgonyszöveget használja, az gyanús lehet a keresőmotorok számára, és negatívan befolyásolhatja az oldal rangsorolását. Próbáljunk meg különböző horgonyszöveg típusokat használni, beleértve a pontos egyezésű, részleges egyezésű, márkanév, URL és általános horgonyszöveget.
  4. Relevancia: Bár ez nem csak a horgonyszövegre vonatkozik, hanem a linkelt oldalra is, de a horgonyszövegnek összhangban kell állnia a hivatkozott oldal tartalmával. Ha a horgonyszöveg nem releváns vagy félrevezető a hivatkozott oldal tartalmához képest, ez negatívan befolyásolhatja az oldal SEO-ját. Ezentúl még a tartalomnak is (amelybe a link kerül) relevánsnak kell lennie a horgonyszöveggel és a linkelt tartalommal. Azaz, ha egy cikk traktorokról szól, akkor a horgonyszöveg és a linkelt tartalom nem szólhat a kutyákról. Maximum, akkor ha a téma valóban a traktorozó kutyákról szól.
  5. Egyértelműség: A horgonyszövegnek javítania kell a felhasználói élményt. A horgonyszövegnek világosan és egyértelműen kell kommunikálnia a felhasználóknak, hogy mi várható, ha rákattintanak a linkre. Ez nem csak segít a felhasználóknak navigálni a weboldalon, hanem növeli az oldal hitelességét és megbízhatóságát is.

Gyakori hibák a horgonyszövegekkel (külső linkek esetében)

Fentebb már említettünk néhány horgonyszöveggel kapcsolatos hibát, de íme néhány gyakori hiba, amit érdemes elkerülni:

  • Kulcsszóhalmozás: A kulcsszóhalmozás, vagyis a horgonyszövegben lévő kulcsszavak túlzott és erőltetett használata, negatívan befolyásolhatja a weboldal rangsorolását a keresőmotorokban. Példa, azaz ilyen horgonyszöveget ne használjunk: ‘legjobb villanyautók, elektromos autók, megújuló energiaforrást használó autók, kocsik, járművek”.
  • Nincs relevancia: A horgonyszövegnek relevánsnak kell lennie a hivatkozott oldal tartalmához képest. Ha a horgonyszöveg nem releváns vagy félrevezető, ez zavaró lehet a felhasználók számára, és negatívan befolyásolhatja az oldal SEO-ját.
  • Túl hosszú horgonyszöveg: Bár nincs konkrét korlátozás a horgonyszöveg hosszára, a túlzottan hosszú horgonyszövegek zavaróak lehetnek a felhasználók számára, és negatívan befolyásolhatják a felhasználói élményt. A legjobb, ha a horgonyszöveg rövid és lényegre törő.
  • Csak általános és kulcsszó nélküli horgonyszövegek használata: Az olyan általános horgonyszövegek, mint a “kattints ide” vagy “további információ”, nem nyújtanak elegendő információt a hivatkozott oldal tartalmáról, és nem segítik a keresőmotorokat a hivatkozott oldal indexelésében és rangsorolásában. Nem azt mondjuk, hogy az ilyen linkekre nincs szükség, de ha minden linkünk ilyen, és sosem tartalmaznak kulcsszót, akkor ismét egy súlyos hibát követtünk el. Meg kell találnunk az egyensúlyt a különböző horgonyszövegtípusok között, de azt mondhatjuk, hogy a kulcsszavas (részleges vagy teljes) horgonyszövegeknek kell többségben lenniük az eredmények eléréséhez.
  • Nincs változatosság: Az előzőből adódik, hogy a horgonyszövegeknek változatosnak kell lenniük. Ha minden bejövő link ugyanazt a horgonyszöveget használja, az gyanús lehet a keresőmotorok számára, és negatívan befolyásolhatja az oldal rangsorolását.

A Google ajánlása a horgonyszövegekre vonatkozólag

A Google fejlesztői dokumentációja szerint a horgonyszövegnek rövid, leíró kifejezéseket kell használnia, amelyek kontextust adnak az anyagnak, amelyre hivatkozik. A horgonyszöveg írásakor az alábbi irányelveket kell alkalmazni:

  • Írj egyedi, leíró horgonyszöveget.
  • Ne használj olyan kifejezéseket, mint “ez a dokumentum”, “ez a cikk” vagy “kattints ide”. (Mert ezt a keresők nem tudják értelmezni, de a valóságban nagyon gyakori ez a típusú horgonyszöveg is.)
  • Ne használj URL-t horgonyszövegként. Ehelyett használd az oldal címét vagy az oldal leírását. (Linképítésnél ez nagyon ritka, leginkább fórumokon vagy kutatásoknál forrásként jelenik meg.)
  • Ne írj hosszú horgonyszöveget, mint például egy mondatot vagy rövid bekezdést.
  • Ne használd ugyanazt a horgonyszöveget ugyanabban a dokumentumban különböző cél URL-ekre.

Horgonyszövegek belső linkekhez

A belső linkelés során annyira nem kell odafigyelnünk a horgony szövegek minőségére, nem kell a kulcsszóhalmozástól félnünk, hiszen ettől konkrétan nem kerülünk előrébb a keresőkben, csak annyit mondunk a keresőnek, hogy melyik tartalmunk mennyire fontos és értékes számunkra, így ha több azonos vagy hasonló tartalmunk van, akkor a kereső jobban el tudja dönteni, hogy melyiket részesítse előnyben.

Persze ezen kívül még számos közvetett SEO hatása van a belső linkelésnél megjelenő horgonyszövegeknek, például a felhasználói élmények javítása, a relevancia kialakítása stb, de nem kell félnünk attól, hogy elrontjuk. A belső linkeknél nyugodtan használhatunk csak kulcsszavas horgonyszövegeket is, nyugodtan használhatunk „kattints ide” és ehhez hasonló általános horgonyszövegeket is, nem lesz belőle hátrányunk.

Az egyetlen dolog amire érdemes odafigyelni, hogy egy kulcsszavas horgonyszöveggel csak egyetlen egy belső tartalmat célozzunk. Ugyanazt a tartalmat ugyanazzal a horgonyszöveggel többször is linkelhetjük, csak ugyanazzal a horgonyszöveggel nem nagyon ajánlott különböző tartalmakat linkelni. Azaz nem érdemes a „kutyaeledel” horgonyszöveggel a csirkés kutyaeledelt, a marha kutyaeledelt, a száraz kutyaeledelt és a nedves kutyaeledelt is linkelni. A száraz kutyaeledelre nyugodtan mutathat a „száraz kutyaeledel” horgonyszöveg és így tovább.

A weboldalunkra mutató linkek horgonyszövegének ellenőrzése Search Console-ban

A Google Search Console eszközét valószínűleg senkinek sem kell bemutatni, de azt sokan nem tudják, hogy horgonyszöveg-elemzésre is nagyszerűen használható. Ezeken túl nem csak a külső, de még a belső linkeket is mutatja.

Íme a pontos útmutató, hogy mit kell tenned:

  1. Nyisd meg a Search Console-t: Először is, nyisd meg a Google Search Console-t, és válaszd ki a weboldaladat.
  2. Kattints a Linkek menüpontra: A bal oldali menüben, majdnem a legvégén keresd meg a Linkek menüpontot.
  3. Horgonyszövegek: „Az Ön webhelyére legtöbbet hivatkozó szöveg” fül alatt láthatod a leggyakrabban használt horgonyszövegeket a te oldaladra vonatkozólag.
Search Console horgonyszöveg elemzés

Konkurencia horgonyszövegének elemzése SEO szoftverekkel

A Google Search Console egy nagyszerű eszköz, de vannak más, részletesebb adatokat kínáló SEO szoftverek is, amelyek mélyebb elemzést és további funkciókat kínálnak, azonban némelyikük teljesen vagy részben fizetős. Íme néhány példa a személyes kedvenceinkből:

  1. Screaming Frog
  2. WebSite Auditor
  3. Ahrefs
  4. SEMRush
  5. Moz
  6. Ubersuggest/Neilpatel.com

Állítsd össze a saját linképítési csomagod

Építs valódi minőségi linkeket, nálunk a DA érték mellé valós, organikus forgalom is társul. Mi nem kényszerítünk bele különböző csomagok vásárlásába, állítsd össze a saját linképítési csomagod úgy, ahogy te akarod. Már a rendelés során látod, hogy végül mennyit kell fizetned.