Mi az a nofollow link? Ad át linkerőt és segíti a SEO-t?

Mi az a nofollow link? Ad át linkerőt és segíti a SEO-t?

Öntsünk végre tiszta vizet a pohárba a nofollow linkekkel kapcsolatosan kialakult kérdésekben. Ebben a cikkben megvizsgálunk minden olyan kérdést, amely felmerülhetett benned: mi az a nofollow link, mi a története, milyen hatása van a SEO-ra, mi a nofollow és a dofollow linkek közötti különbség, hogy kell nofollow linket készíteni HTML-ben és WordPress-ben.

Ha szó szerint a szóösszetételt kezdjük el elemezgetni, akkor pontosan látjuk, hogy a „no” és „follow” szavakból tevődik össze, amelyeket, ha lefordítunk, akkor szabad fordításban valami olyasmit kapunk, hogy „ne kövesd”.

A nofollow link egy olyan hivatkozás, amely azt mondja a keresőmotorok számára, hogy ne kövessék és ne adjanak át linkerőt a meghivatkozott tartalom számára. Azonban ez nem azt jelenti, hogy a nofollow linkek értéktelenek lennének SEO szempontból. Pont ellenkezőleg, a nofollow linkek is nagyon fontosak a keresőoptimalizálásban, hiszen a Google ezeket is figyelembe veszi, ezt ők is lenyilatkozták, de erről majd részletesebben kicsit később.

Egy nofollow link megvalósításában annyiban különbözik egy dofollow linktől, hogy az „a” HTML tag kap egy rel="nofollow" attribútumot.

A nofollow története

A nofollow linkek története a 2000-es évek elején kezdődött, amikor a spam tartalmak egyre nagyobb problémát okoztak a keresőmotorok számára. A spam hivatkozások olyan linkek, amelyeket gyakran nem relevánsak a weboldal tartalmához, és amelyeket azért helyeznek el, hogy javítsák az adott weboldal rangsorolását.

A Google 2005-ben vezette be a nofollow attribútumot, hogy segítsen kezelni a sok manipulatív spam-jellegű linket. A nofollow attribútum használatával a weboldal-tulajdonosok jelezni tudták a keresőmotoroknak, hogy egy adott linket ne vegyenek figyelembe a rangsorolás során.

A nofollow attribútum gyorsan népszerűvé vált a weboldal-tulajdonosok körében, és segített csökkenteni a spam problémát. A Google után más keresőmotorok is úgy döntöttek, hogy a nofollow linkeket nem veszik figyelembe a rangsorolás során.

Azonban ez a megoldás sem minősült tökéletesnek, hiszen rengeteg olyan weboldaltulajdonos és szoftver vagy CMS van/volt, amely automatikusan minden kimenő linket nofollow-ra állított. Azonban ez megint szembement a nofollow alapelveivel, amelynek szimplán annyi lett volna a célja, hogy nem megfelelő linkek számára kínáljanak megoldást. De mivel számos webhelyüzemeltető attól félt, hogy linkerőt veszít az oldala, vagy mást erősít, ha nem nofollow linkeket használ, így olyan linkeket is ezzel az attribútummal láttak el, amelyek igazából dofollow címkével kellett volna. Ebből alakult ki az a helyzet, hogy a Google-nek és egyéb keresőszolgáltatóknak nehézségeik adódtak a tartalmak megfelelő feltérképezésével és megítélésével, hiszen ugye elméletileg a nofollow linkeket nem lenne szabad követniük és linkerőt átadniuk számukra.

Így érkeztünk el a következő állomásunkra: a Google 2019-ben bejelentette, hogy módosítja a nofollow linkek kezelését a keresőmotorok rangsorolási algoritmusaiban. A módosítások célja az volt, hogy a nofollow linkek ne befolyásolják negatívan a linkelt weboldalakat.

A módosítások előtt a nofollow linkek azt jelezték a keresőmotoroknak, hogy azokat nem szabad figyelembe venni a rangsorolás során. Ez azt jelentette, hogy a nofollow linkek nem okoztak semmilyen pozitív hatást a linkelt weboldalakra, de negatív hatást sem.

A módosítások után a nofollow linkek továbbra sem adnak át linkerőt elméletileg, de a Google már figyelembe veszi őket, amolyan „speciális tipp”-ként hivatkoznak rá. Azaz értelmezik és felhasználják a nofollow linkeket is a keresőben való sorrend kialakításához.

A nofollow linkek hatása a SEO-ra

A nofollow linkek nem gyakorolnak közvetlen hatást a SEO-ra, azaz nem adnak át linkerőt a linkelt weboldalnak. De ez nem azt jelenti, hogy haszontalanok lennének a keresőoptimalizálásban.

Mit jelent, hogy a nofollow linkeknek közvetett hatása van a SEO-ra? Azt, hogy bár elméletileg nem adnak át linkerőt, de másban igazából nem különböznek a dofollow linkektől, azaz a felhasználó rákattintva ugyanúgy át tud jutni a linkelt weboldalra. Az ebből érkező forgalom viszont már pozitív szignálnak számít a keresőoptimalizálásban. Illetve ezek a linkek is segítenek a keresőknek megérteni, hogy egy adott tartalom miről szól, hogy milyen keresések esetén érdemes megmutatni a felhasználóknak stb.

Végsősoron, ha egy weboldalra csak dofollow linkek mutatnak, az nem életszerű, mert a természetes linkszerzés során a dofollow és nofollow linkek egyaránt előfordulnak, és a keresők szempontjából mindig a természetesség a legfontosabb. Így a mi javaslatunk az, hogy egyáltalán ne tekintsünk a nofollow linkre úgy, mint a fekete bárányra, mert ez is nagyon értékes, sőt a weboldalaknak szükségük van nofollow linkekre is.

Érdekesség: A Wikipédiáról kimenő linkek is „nofollow”-ra vannak állítva, és pontosan tudjuk, hogy a Google, illetve a Bing is mennyire nagyra becsüli az oldalt SEO szempontból, illetve az is köztudott, hogy egy Wikipédiáról ránk mutató link javítja az oldalunk megítélését, így a keresőben való helyezéseinket is.

Nofollow és dofollow linkek közötti különbségek

Amikor a weboldalak közötti kapcsolatokról beszélünk a keresőoptimalizálás kontextusában, két alapvető linktípusról van szó: a dofollow és a nofollow linkekről.

A dofollow link körülbelül a nofollow link ellentéte. A dofollow linkek esetében megengedjük a keresőknek, hogy kövessék az adott linket, illetve, hogy linkerőt adjanak át, míg a nofollow esetében nem. Elvileg. Azért mondjuk, hogy elvileg, hiszen a Google 2019-ben kiadott nyilatkozata alapján a nofollow linkeket is számításba veszik, bár nem úgy, mint a dofollow linkeket. A nofollow linkeket, amolyan „segítségként” értelmezik, segít nekik jobban megérteni az egyes oldalak, linkek, illetve tartalmak közötti kapcsolatokat. Azonban azt is írják, ha egy weboldalnak nem szeretnénk linkerőt átadni, akkor használjunk nofollow attribútumot.

Nézzük meg a kettő közötti különbségeket táblázatos formában:

Dofollow linkNofollow link
Követik-e a keresőmotorok?IgenNem
Van hatása a SEO-ra?Van, közvetlenVan, közvetett
Mikor használjuk?Ha maximális linkerőt szeretnénk átadniHa nem szeretnénk maximális linkerőt átadni

Ahhoz, hogy megismerkedjük a nofollow linkek felépítésével, vissza kell mennünk HTML szintre.

Szükségünk van egy HTML “a” címkére, amely a HTML-ben egy hivatkozást jelöl. Így néz ki egy natúr, még semmit sem tartalmazó hivatkozás HTML-ben: <a></a>

Ha megvan a hivatkozás, akkor egy cél URL-t kell hozzáadnunk. Az URL a weboldal pontos címét adja meg, ahova a link mutat, azaz azt a céloldalt, ahová a felhasználót át szeretnénk irányítani. Ez általában a protokollt (például http vagy https), a domain nevet, és az adott oldalra mutató utat tartalmazza. Az URL-t a „href” attribútummal tudjuk a HTML elemünkhöz fűzni. Íme a példa: <a href="https://example.com"></a>

Szükségünk van még egy horgonyszövegre. A horgonyszöveg az a szöveg, amit a felhasználók látnak és amire rákattintanak a weboldalon. Ez a szöveg általában rövid és leírja, hogy mi található a linkelt oldalon. Példa: <a href="https://example.com">Kattints ide a további információkért.></a>

Lehetőségünk van még a „target” attribútum használatára is, de ez most valójában nem releváns számunkra egy nofollow link esetében. A külső linkeket általában külön ablakban szokás megnyitni, de arra is van lehetőségünk, hogy ugyanabban az ablakban nyíljon meg. A “_blank” értékű “target” attribútum azt jelenti, hogy a link egy új ablakban vagy fülön nyílik meg. Ez hasznos lehet, ha azt akarjuk, hogy a saját oldalunk is nyitva maradjon a felhasználónál, miközben átnavigál egy újabbra. A “_self” értékű “target” attribútum azt jelenti, hogy a link ugyanabban az ablakban vagy fülön nyílik meg, ahol a felhasználó jelenleg böngészik. Példa: <a href="https://example.com" target="_blank">Kattints ide a további információkért.></a> vagy <a href="https://example.com" target="self">Kattints ide a további információkért.></a>

A „rel” attribútummal adhatjuk meg, hogy egy nofollow vagy dofollow linket szeretnénk létrehozni. Ha egy linkről sehogy sem rendelkezünk „rel” téren, akkor az automatikusan dofollow lesz. Ez így egy dofollow link: <a href="https://example.com" target="_blank">Kattints ide a további információkért.></a>, így pedig egy nofollow link: <a href="https://example.com" target="_blank" rel="nofollow">Kattints ide a további információkért.></a>

Az alábbi szintaktika bemutatja, hogy hogyan készíthetünk nofollow linket HTML-ben:

<a href="URL" rel="nofollow">HORGONYSZÖVEG</a>

Mint láthatjátok, mindössze egy rel="nofollow" attribútumot kell hozzáadnunk az „a” HTML elemünkhöz. Ezeken kívül természetesen meg kell adnunk a cél URL-t és a horgonyszöveget, illetve ha szeretnénk, akkor a „target” alapértelmezett opcióját is felülírhatjuk.

Megjegyzés: Ha nem adunk a hivatkozásnak „rel” attribútumot, akkor az alapértelmezetten dofollow linknek fog számítani.

A WordPress hivatkozás ugyanazon az elven működik, mint a HTML link, ha külön nem rendelkezel róla, akkor a link alapértelmezetten egy dofollow link lesz. De hogy lesz akkor nofollow linkem a WordPress-ben?

Szimplán adj hozzá egy hivatkozást egy adott szöveghez, és az „Advanced” fül alatt állítsd nofollow-ra a „Set to nofollow.” opcióval. Majd végül bökj rá a „Save” opcióra, hogy elmentésre kerüljön a módosításod, és már meg is vagy.

Dofollow link WordPress rendszerben

Gyakran felmerül az igény, hogy megnézzük, hogy egy adott link milyen attribútummal rendelkezik, hogy tudjuk nofollow, dofollow, vagy esetleg valami egyéb értékű. Íme a lépések gyorsan és egyszerűen:

  1. Nyisd meg a weboldalt számítógépen, amely a vizsgálandó linket tartalmazza.
  2. Jobb klikk a linkre, majd Vizsgálat gomb.
Hogy nézzem meg, hogy egy link dofollow vagy nofollow?
  1. Ha a linkre kattintottunk, akkor a kijelölt sor így fog kezdődni: „<a href=”, ha itt nem látunk rel attribútumot, akkor a link dofollow. Azonban, ha itt látunk rel="nofollow" attribútumot, akkor a link típusa nofollow. Ha esetleg a „rel” után más opciót látunk, akkor se ijedjünk meg, hiszen vannak egyéb tulajdonságok is, erről egyel lentebb. Annyit azért kiemelnénk, hogy rel="dofollow" tulajdonság nem létezik, ha ilyet látunk, akkor az valójában nem egy dofollow link, hanem egy érvénytelen rel attribútumú hivatkozás. Egy link valójában akkor dofollow, ha nincs "rel" attribútuma.

Egyéb tulajdonságok

Alapvetően a dofollow és nofollow attribútumokon túl még két tulajdonsággal érdemes tisztában lennünk. Ezt is a fent említett cikkben taglalta a Google:

  • sponsored: A „sponsored” attribútummal azokat a linkeket kell megjelölni, amelyek hirdetésekkel, szponzorációval vagy egyéb kompenzációs megállapodásokkal kapcsolatosak.
  • ugc: Az „ugc” a felhasználó által generált tartalom („user-generated content”) rövidítése, ezeket a linkeket felhasználók által készített tartalmakon belül kell használni, például kommentekben, fórumposztokban.

Most már nagyjából tisztában vagyunk vele, hogy mi (lenne) a helyes eljárás, és hogy mikor milyen attribútumot érdemes használni.

Mikor használjunk nofollow linkeket?

Szóval most már tudjuk, hogy mikor használjuk „sponsored” és „ugc” attribútumokat, illetve azt is tudjuk, hogy a dofollow tulajdonságra akkor van szükségünk, ha egy weboldalt erősíteni szeretnénk az átadott linkerővel, így a legegyszerűbben azt mondhatjuk, hogy akkor érdemes nofollow attribútumot használni, ha az adott link a fent említett kategóriák közül egyikbe sem esik bele.

Szóval, ha a linkelt weboldallal partneri, hirdetési kapcsolatban állunk, akkor a link sponsored legyen. Ha a link egy felhasználó által közzétett kommentben vagy hozzászólásban van, akkor ugc. Ha szeretnénk erősíteni egy weboldalt és linkerőt átadni, akkor dofollow. Ha ezek közül egyik sem igaz, és nem szeretnénk a linkelt weboldalt közvetlenül erősíteni, de szeretnénk feltüntetni a weboldalt, mert a rajta található tartalmakat például forrásként használtuk, akkor használjunk nofollow attribútumot.

Illetve akkor is érdemes a nofollow mellett letennünk a voksunkat, ha a hivatkozott oldal káros, vagy nem teljesen legális, például torrent weboldalak stb.

Állítsd össze a saját linképítési csomagod

Építs valódi minőségi linkeket, nálunk a DA érték mellé valós, organikus forgalom is társul. Mi nem kényszerítünk bele különböző csomagok vásárlásába, állítsd össze a saját linképítési csomagod úgy, ahogy te akarod. Már a rendelés során látod, hogy végül mennyit kell fizetned.